Miksi tehdä lakeja, jotka ovat ristiriidassa olemassa olevien lakien ja järjen kanssa jo syntyessään?

Jos kaupunkiin haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt.

Kuinka moni polkupyöräilijä tai muu ajoneuvon käyttäjä tuntee edes pakollinen ajosuunta, kääntymiskielto, kielletty ajosuunta, moottoriajoneuvolla ajo kielletty tai ajoneuvolla ajo kielletty -merkin? Tutkimustietoa odotellessa näyttää siltä, ettei juuri kukaan.

Helsinkiin on viritetty monia vaarallisia paikkoja polkupyörien huristellessa luvalla vastaan eli muuta liikennettä päin. Pysyisivät omalla oikeallaan kadun reunassa, vaan kun eivät ymmärrä sitäkään. Ajavat kuin autot keskellä kuviteltua omaa kaistaansa. Korttelin verran kiertäminen ei näytä mitenkään luonnistuvan näiltä kuntoliikkujilta, eikä merkkien innokkailta laittajilta.

LVM ei tiennyt vastausta seuraaviin kysymyksiin. Yksisuuntaiselta kadulta vasemmalle käännyttäessä tulee ryhmittyä mahdollisimman paljon vasemmalle. Nyt pelottavan monesta yksisuuntaisesta on tehty tosiasiassa kaksisuuntaisia muun muassa polkupyörille. Laki mahdollistaa siis kahden ajoneuvon nokkakolarin. Kumpi on syyllinen?

Kaksi kaistaa yhdistyy tasa-arvoisesti -merkki on kaunis ajatus niin kutsusta vetoketjuajosta. (Toimivat kaista päättyy -merkit ovat jo olemassa.) Kolaritapauksessa kumpi on oikeassa? Lain mukaan tulee ajaa ensisijaisesti oikeanpuoleista kaistaa, mutta näihin molempiin kysymyksiin LVM vastasi, että oikeuskäytäntö sitten aikanaan ratkaisee – siis poliisikaan ei pysty paikan päällä päättämään.

Ennakkotapaus tulee oikeudessa erityisen kalliiksi. Miksi tehdään lakeja, jotka ovat ristiriidassa olemassa olevien lakien ja järjen kanssa jo syntyessään?

Seppo K. Koivula,

Rautajärvi/Helsinki