Pälkäneen lukio palkittiin verkko-opetuksestaan

Pirkanmaan toisen asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto PAOK on myöntänyt Vuoden avoin oppimiskulttuuriteko -palkinnon lehtori Timo Muolalle ja Pälkäneen lukiolle. Palkinto luovutettiin Tampereen yliopistolla 10.10. järjestetyn Opetuksen uusia tuulia -tapahtuman yhteydessä.

Pälkäneen lukio palkittiin aktiivisuudesta verkkokurssien järjestäjänä. Pälkäneen nousi tilaston kärkeen lukion uskonnon, psykologian ja elämänkatsomustiedon opettajan Timo Muolan innostuksen ansiosta.

Muola on pitkän linjan kehittäjä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytössä. Palkintoa vastaanottaessaan hän kertoi saaneensa kipinän jo ennen Googlea ja Wikipediaa, kun valmiita materiaaleja ei verkossa vielä ollut saatavilla.

Avoin oppimiskulttuuriteko -palkinto myönnettiin nyt neljättä kertaa oppilaitokselle, joka on tuottanut opiskelijamääräänsä nähden eniten verkkokursseja.  Aktiivisimmin opiskelijoitaan verkkokursseille lähettävänä kouluna palkittiin Tampereen Norssin lukio. Taustalla on opinto-ohjaaja Jukka Vuorinen, joka on tehnyt verkossa opiskelusta arkipäivää.

Palkinnoksi Muola ja Vuorinen pääsevät ensi keväänä Aulangolle Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssiin.

 

Ei kirjoja, eikä tapaamisia

Timo Muola hyödyntää työssään tekniikan luomia mahdollisuuksia.

Pälkäneen lukion järjestämille verkkokursseille voivat osallistua noin sadan oman koulun oppilaan lisäksi verkoston muiden koulujen oppilaat eri puolilta maakuntaa. Jokainen muun lukion opiskelija tuo Pälkäneen kunnalle sata euroa. Summaa ei peritä opiskelijalta, vaan hänen lukiokunnaltaan.

– Ensimmäisinä vuosina verkkokursseilla ei ollut mukana ollenkaan oman lukion oppilaita. Viime vuonna uskonnon kultit ja lahkot -kurssilla oli yksi pälkäneläisopiskelija. Psykologian kertauskurssille osallistui jo muutama oma oppilas, Timo Muola kertoo.

Viime vuonna Muola veti kahdeksan verkkokurssia. Tänä vuonna on tarjolla viisi.

Opettaja on pitänyt kursseilla alusta alkaen kiinni muutamasta periaatteesta.

– Oppikirjoja ei hankita, vaan kaikki materiaali löytyy netistä. Nykyisin sieltä löytyy hyvin myös videoita.

Muolan verkkokursseilla jopa ryhmäkeskustelut voi hoitaa silloin kun se itselle sopii.

– Opiskelijoiden ei tarvitse olla yhtä aikaa koneen äärellä, vaan jokainen kirjoittaa keskustelualueelle aloituspuheenvuoron ja kommentoi muiden puheenvuoroja.

Muola ei ole järjestänyt yhdelläkään verkkokurssilla lähitapaamista.

– Yhden opiskelijan olen tavannut. Olin Tampereella Citymarketin Hesburgerilla syömässä. Kun ojensin asiakaskorttini nuorelle myyjälle, hän kertoi olleensa mukana verkkokurssillani.

 

Valmistelussa iso urakka

Verkkokurssin rakentaminen työllistää opettajaa kahdessa vaiheessa. Suurin urakka on kurssin rakentaminen. Oppilasmäärästä riippuen myös arviointi teettää työtä.

– Ensimmäisillä verkkokursseilla oli jopa reilut 20 opiskelijaa. Silloin arvioinnissa oli melkoinen urakka.

Jos ryhmät jäävät alle kahdeksan opiskelijan kokoiseksi, opettaja saa vain osan kurssin palkasta. Järjestely palvelee Muolan mielestä opettajaa hyvin.

– Siinä menisi melkoinen valmistelutyö hukkaan, jos kurssi peruutettaisiin osanottajapulan vuoksi.

Kertaalleen rakennettu verkkokurssi syntyy seuraavilla kerroilla helpommalla.

– Palkitsemistilaisuudessa vihjattiin, että saatavissa olisi apurahaa, jonka turvin voi auttaa kollegoita verkkokurssien rakentamisessa. Ajattelin, että voisin oikeastaan hakea avustusta, sillä muutama muukin koulun opettaja on ollut verkko-opetuksesta kiinnostunut.