Messiaan oikea käsi

Kangasalan Kisan paidassa pelannut Timo Virolainen valmensi aikoinaan Kisa-Eaglesin junioreita aina pienistä kiekkokoululaisista lähtien. Yhteistyösopimus Ilveksen kanssa toi valmennusporukkaan myös esimerkiksi Vesa Viitakosken ja vei juniorijoukkueen pelaamaan Pohjois-Amerikkaan.

Kangasalalaisen Timo Virolaisen työhistoria on sikäli mielenkiintoinen, että lähes kaikkiin tehtäviinsä häntä on enemmän tai vähemmän suoraan kysytty sen sijaan että olisi itse hakenut paikkaa. Varusmiespalveluksen jälkeen kadettikoululle töihin jäänyt Virolainen sai soiton Kalevi Nummiselta, joka kaipasi urheiluliikkeeseensä työntekijää. Jääkiekkoa niin Kangasalan kuin Tampereenkin puolella pelannut Virolainen tarttui tarjoukseen.

– Myyntimies olen ollut koko ikäni, Virolainen hymähtää.

Vuosien saatossa Virolainen työskenteli rahoitus- ja vakuutusalan vastuutehtävissä muun muassa Optiumissa ja Fennialla, ja jääkiekko kulki mukana sekä omana harrastuksena että junioreiden valmentamisen kautta. Harrastus ja myyntityö yhdistyvät nykyisessä pestissä Virolaisen otettua alkukesästä vastaan Ilves-Hockey Oy:n toimitusjohtajan tehtävän.

Tuulisena viime aikoina tunnettu pesti – jota oli ennen Virolaista ehtinyt vajaassa neljässä vuodessa hoitaa kolme eri miestä – ei kangasalalaista arveluttanut. Päinvastoin se oli yksi harvoja työpaikkoja, joita hän itse lähi hakemaan.

– Kun tuli mahdollisuus, otin tehtävän ilolla vastaan. Ajattelin tilanteen olevan sellainen, että täällä voi tehdä vain hyvää. Tiesin myös, että tapahtumassa on positiivisia asioita. Hain tehtävään jo kolme vuotta sitten, mutta en silloin tullut valituksi.

Työtä riittää tekevälle

Virolainen oli jo ennakkoon ottanut mahdollisimman paljon selvää toimitusjohtajan työnkuvasta.

– Samanlaista se on kuin muuallakin: laskujen läpi käymistä, sopimusten tekemistä ja purkamista, myynnin ja talouden seurantaa. Samalla olen yrittänyt tutkia taloutta ja kehittää ja muuttaa asioita, hän kuvailee arkeaan.

Työn määrä on ollut kuitenkin eräänlainen yllätys.

– On tässä tehty pitkää päivää. Asioita tehdään pienellä porukalla, ja toimintaa onkin pakko järkeistää.

Osin isoa työsarkaa selittävät myös taustatekijät. Ilveksellä on jo jonkin aikaa ollut haussa päätoiminen urheilutoimenjohtaja, joka keskittyisi varsinaisten urheilupuolen asioiden pohtimiseen. Nyt urheilutoimenjohtajan asioita on kasautunut myös Virolaisen työpöydälle.

– Hautamaan Juha on auttanut niissä paljon, ja nykyisessä joukkueessa Hautamaalla on valtavan hyvä panos. Hän ei kuitenkaan halua jatkaa omien töidensä ohella urheilutoimenjohtajana, vaan haluaa antaa tämän tehtävän vakituisen henkilön haltuun.

Jos kaikki menee suunnitellusti, urheilutoimenjohtajan työt eivät pian enää kuormita toimitusjohtaja Virolaista.

– Se on ihan näin hilkulla, Virolainen sanoo ja jättää peukalonsa ja etusormensa väliin muutaman sentin raon.

Toinen toimitusjohtajaa työllistävä vaikutus on monien kannattajien hartaasti odottamalla omistajanvaihdoksella ja muutoksen tarpeella. Uusi – vielä tosin pelkän esisopimuksen allekirjoittanut – pääomistaja Marko Sjöblom on lähtenyt erittäin aktiivisesti mukaan kehittämään toimintaa.

– Hän on jättänyt kaiken muun yritystensä operatiivisen toiminnan ja antaa aikansa täysin Ilvekselle. Siihen on ollut helppo lähteä itsekin mukaan.

Myös hallitusta, jossa istuu muun muassa kangasalalainen Mika Ollila, Virolainen kehuu aktiiviseksi.

Tyystin kangasalalaiseksi Ilves ei Virolaisen ja Ollilan mukana olosta huolimatta ole kääntymässä – ei, vaikka Marko Sjöblom latasi akkujaan kesällä ennen suursavotan alkua juuri kesäpäivän pitäjän maisemissa.

 

Valoa ikkunassa

Hihojen käärimistä Ilveksessä onkin kaivattu. Perinteikäs joukkue on viime vuosina taistellut enemmän liigapaikasta kuin mitaleista, ja taloustilanteen on julkisuudessa ruodittu liikkuneen synkän ja hälyttävän välillä.

Paikka Ilves-henkisessä Lynx-harrastekiekkojoukkueessa myönnettiin Virolaiselle vasta tänä syksynä. Kangasalan jäähallissa harjoittelevan joukkueen pelaajat ovat eri aloilta, mutta yhden asian yhdistämiä. Porukkaan kuuluu esimerkiksi Porin Ässien nykyinen toimitusjohtaja Jukka Hirsimäki.

Rohkeiden ratkaisujen myötä kurssi näyttää kaukalossa jo kääntyneen, mutta talouspuolella välitöntä helpotusta ei ole luvassa. Toimitusjohtaja Virolainen myöntää kesällä tekemänsä arvion viime kauden 200 000 euron tappiosta jääneen lopulta alakanttiin; oikea summa asettunee lähemmäs 400 000:aa euroa.

Tappiokierre aiotaan kuitenkin katkaista.

– Sen vuoksi aika lailla isojakin muutoksia täytyy tapahtua, Virolainen ennakoi – ja uskoo hyvien asioiden näkyvän Ilveksen taloudessa jo puolen vuoden päästä.

Tuleva uusi omistaja Sjöblom käy urheilujohtamiseen ja -bisnekseen liittyviä tohtoriopintoja, joihin liittyen hän on saanut ammentaa tietoa ja kokemuksia muutamalta entiseltä NHL-liigan toimitusjohtajalta, ”General Managerilta”. Mietinnässä on, millaisia tärkeitä asioita muualta maailmasta, esimerkiksi juuri NHL:stä, olisi tuotavissa Tampereelle ja Ilvekseen.

– Jos omistajanvaihdos lopullisesti ratkeaa, meillä on selvät sävelet siitä, miten talous ja taustat hoidetaan kuntoon, toimitusjohtaja Virolainen huomauttaa.

 

Nostetta näkyvissä

Kesästä lähtien aikaansaatu positiivinen noste näkyy hyvähenkisen ja vahvistuneen joukkueen tekemisessä. Ilves on liigan alkukierroksilla ylittänyt kirkkaasti sille asetetut varovaisen optimistiset ennakko-odotukset, vaikka loukkaantumisten aiheuttama joukkueen puolustajapula on pakottanut jotkut hyökkääjät väliaikaiseen pelipaikan vaihtoon.

– Joukkueessa on hyvä valmennus ja henki, ja tilanne näyttää hyvältä. Meidän tehtävänämme toimistolla on laittaa taustat kuntoon ja saada sama noste myös taloudenhoitoon.

Viime kauden liigajumboksi Ilves oli kesällä varsin näkyvästi esillä, kun sen poikkeuksellinen sosiaalisen median mainoskampanja ”porkkanapöksyineen” ja Jokereiden KHL-viittauksineen herätti niin hykertelyä kuin paheksuntaakin ympäri Suomen. Liiga muisti Ilvestä sakoilla, hakukonepalvelu Google kertomalla Ilveksen olleen kampanjan aikaan käytetyimpien hakusanojen joukossa.

– Ymmärrämme kyllä liigan kannan logojen kunnioittamisesta ja ilmoitimmekin olevamme pahoillamme. Aika hyvin se kampanja lopulta kuitenkin onnistui, kun yksi yhteistyökumppanimme maksoi ne sakotkin, Virolainen kertaa.

Päätä ei suostuta jatkossakaan laittamaan pensaaseen. Niin markkinoinnissa kuin peliesitystenkin puolesta Ilveksessä haluttaisiin rikkoa jääkiekkoliigaa kiusaava pääkaupunkiseutukeskeisyys.

– Haluamme näkyä ja myös tulemme olemaan näkyvillä, Virolainen sanoo.

Kuten Ilves itse mainoksessaan lupaa: ”Haastajat tulee, nääs”.