Suttisen retromainokset henkivät vanhoja hyviä aikoja

Suttisen tilan retromainos

– Kymmenen vuotta sitten mainoksiin laitettiin ’itsepoiminta alkanut’ ja siihen oheen joku mansikan kuva ja kartta. Sellaisella ei enää erotu, Simo Laakso sanoo.

Suttisen tilan retromainokset sen sijaan erottuvat. Vanhoja hyviä aikoja henkivissä mainoksissa väriä on lähinnä mansikoissa, vadelmissa ja maisseissa.

Moni etsii varta vasten lehdestä mainokset, joiden tarinan pätkä vaihtuu joka viikko. Teksteissä tavoitellaan samaa kultaisen 60- tai 50 luvun henkeä kuin kuvissakin.

– Mainoksiin kyllästyisi, jos ne olisivat joka viikko samanlaisia.

Tekstit syntyvät Laakson päässä aamuyön tunteina.

– Löysin malliksi varsinaisen aarreaitan päärakennusta remontoitaessa. Eristeenä oli käytetty 1930–1950 -lukujen lehtiä. Niiden mainokset puhuttelivat eri tavalla kuin tänään. Asiakasta esimerkiksi teititeltiin.

Suttisen tilan marjabaari, herkkuhuone, kahvikammari ja vinttipuoti myyvät lähituotteiden lisäksi myös elämyksiä. Nostalgiset mainokset sopivat erityisesti vinttipuodin henkeen.

– Ei mainoksiin kannata laittaa, että herneet ovat 4,20 litra tai kukkakaali 3,80 kilo. Mielikuvaa mainoksilla myydään.

Laakso saa jonkin verran palautetta ilmoittelusta.

– Kyllä asiakkaat ovat huomanneet mainokset. Monet ovat tykänneet niistä. Jos asialla olisi mainostoimisto, niin myös radiomainokset olisi varmaan tehty samaan retrohenkeen: niihin olisi otettu rahinaa ja ajan patinaa.

Suttisen tilamyymälä sulkee tältä kesältä tulevana viikonloppuna. Mainokset ovat tavoittaneet lähiseudun asiakkaat, sillä sateisesta ja viileästä säästä kesän myynti yltää edelliskesien lukemiin.

– Marjasesonkien huiput eivät ole olleet ehkä yhtä teräviä kuin edellisinä hellekesinä, mistä johtuen marjabaarin myyntikin on ollut selvästi tasaisempaa päivästä toiseen.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?