Lauantaina alkava Popsi Paikallista -lähiruokakampanja kannustaa kuluttajia seuraamaan lähituotteiden käyttöä kahden viikon ajan.
Paikallinen ruoka säästää ympäristöä ja tukee aluetaloutta ja työllisyyttä. Monia paikallisten yritysten maito-, liha-, kala-, kasvis- ja leipomotuotteita voi ostaa kaupoista. Suosittua paikallista ruokaa ovat myös itse poimitut tai kasvatetut marjat, hedelmät, vihannekset, perunat, yrtit ja sienet sekä itse pyydetyt kalat ja metsästetty riista.
Kuluttajat voivat seurata lähellä tuotettujen kasvisten, vilja- ja lihatuotteiden, maitovalmisteiden ja juomien käyttöään osoitteessa www.arktisetaromit.fi. Lokakuun puoliväliin mennessä kampanjaan osallistuneiden kesken arvotaan kolme sadan euron arvoista tuotekoria ja kymmenen kirjapalkintoa.
Kampanjan takana ovat Marttaliitto, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, Suomen 4H-liitto, Kotitalousopettajien liitto, Suomen Elintarviketyöläisten Liitto, Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto, Arktiset Aromit ry sekä Aitoja Makuja -hanke.
Harhautetaanko lähiruokamerkinnöillä?
Popsi Paikallista -lähiruokakampanjan tavoitteena on saada kuluttajat kiinnittämään huomiota päivittäisiin ruokaostoksiinsa sekä suosimaan lähiruokaa ja -tuotteita. Lisäksi pyritään herättelemään keskustelua siitä, mitä kuluttajat mieltävät lähi- ja paikallisruoaksi, mitä tuotteita ja tuoteryhmiä pidetään lähiruokana, löytyykö niitä kaupoista riittävästi ja mitä paikallisia lähituotteita löytyy eri puolilta Suomea.
Samasta teemasta keskustellaan tiistaina Tampereella. Työväenmuseo Werstaan auditoriossa kello 17 alkava tilaisuus päättyy paneeliin, jonka teemana on ”Harhautetaanko kuluttajaa lähiruokamerkinnöillä”.
Illan avaa MTK-Pirkanmaan toiminnanjohtaja Visa Merikoski. MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi kertoo, mitä suomalainen lähiruoka on ja mistä sitä saa. Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen pohtii, onko elintarvikeala tai lähiruoka kasvuala. Sahalahdelta Ruoka-Saarioisten luottamismiehestä Elintarviketyöläisten Liiton puheenjohtajaksi harpannut Veli-Matti Kuntonen muistuttaa, ettei lähiruoka ei ole pelkästään pientä ja kaunista.
Ilta huipentuu kello 19.15 Visa Merikosken vetämään lähiruokapaneeliin, jossa illan alustajat ottavat kantaa siihen, harhautetaanko kuluttajaa lähiruokatermillä.
MTK-Pirkanmaan Kasvukausi-hankkeen ja MSL Tampereen järjestämä tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.