Ilman laatua ei ole asiakkaita

Hämeen kolarikorjauskeskuksen Johannes Marttila ja Ilefixin Ilkka Rauramo ovat töissä naapureita. Kaksikko jakaa paitsi kiinnostuksen autoihin myös käsityksen laadusta.

– Onko sinulla jossain käyntikortteja? Ilkka Rauramo kysyy.

Johannes Marttila heilauttaa kättään pöydänkulman suuntaan, josta Rauramo nappaa kourallisen mukaansa vietäväksi.

– Lukeehan niissä Johannes Marttila? Oletko muuten saanut vielä yhtään sähkölaskua? hän kysyy puolestaan.

Marttila omistaa Hämeen kolarikorjauskeskuksen ja Rauramo pyörittää saman katon alla, talon toisessa päässä toimivaa Ilefixiä. Yrittäjäkaksikko on työskennellyt samassa rakennuksessa pian pari kuukautta, ja vauhdikkuus on värittänyt menoa alusta asti. Siirtyminen Kallion yritysalueelle piti Ilefixin ovet suljettuina vain kaksi päivää ja kolarikorjauskeskus vaihtoi paikkaa viikonlopun aikana yhdenkään työpäivän kärsimättä. Myös töiden kanssa on pitänyt kiirettä.

Yrittäjälle täysi kalenteri on luonnollisesti myös elinehto, eikä kiirekään saa Rauramoa ja Marttilaa joustamaan tärkeimmästä periaatteestaan. Laadusta ei tingitä, ja asiakas pidetään tyytyväisenä vaikka väkisin.

– Olen joskus joutunut sanomaan auton tuoneelle asiakkaallekin, että tehdään tämä homma joko kunnolla tai ei tehdä sitten ollenkaan, Raulamo nauraa.

Laadulla näyttää olevan kysyntää, josta on varsin hyvänä osoituksena se, että molemmat yritykset ovat palkkaamassa lisää väkeä.

 

Ahtaudesta omiin tiloihin

Johannes Marttilan mukaan Hämeen kolarikorjauskeskus toimi edellisissä tiloissa Lentolassa tilanahtaudessa. Yritys iski silmänsä Kallion teollisuusalueen kulmatonttiin, hyvin näkyvälle paikalle, jonne nousi ripeässä tahdissa komea halli.

– Lähdettiin rakentamaan tiloja itselle, mutta jo alussa mietimme mukaan meitä tukevaa toimintaa. Tunsin Ilen ja tiesin, että toimimme samoilla laatustandardeilla, joten yhteistyöpäätös oli helppo, Marttila taustoittaa.

Kolarikorjauskeskuksen nimi kertoo toiminnasta olennaisen: pääasiassa yritys arvioi ja korjaa kolarivaurioita yhteistyössä vakuutusyhtiöiden kanssa. Asiakkaalle yrityksen ja vakuutusyhtiön yhteistyö on pyritty tekemään mahdollisimman sujuvaksi, ja vahinkojälkien kuvaaminen, korjauksen hinta-arvio, itse korjaustyöt ja paperihommat vakuutusyhtiön kanssa hoituvat yhdessä paikassa ilman suurta paperisotaa.

Nykyiset tilat antavat myös myöten toiminnan kehittämiseen edelleen; esimerkiksi peltikorjaamon puoli kohenee edelleen.

 

Bahama ja Pälkäne

Myös Ilefix paini tilaongelman kanssa, kun toimitusjohtaja Marttila otti Raulamoon yhteyttä. Raulamon ei tarvinnut pitkään miettiä tarjousta, ja nyt autojen käsinpesut, vahaukset, kiillotukset ja verhoilupuhdistukset tehdään tuntuvasti aiempaa suuremmissa noin 200 neliömetrin tiloissa kolarikorjauskeskuksen naapurissa.

– Asiakkaista noin 90 prosenttia on yksityisiä, mutta töitä tulee myös esimerkiksi Malliautosta, Lielahdesta ja tietysti tuosta naapurista, Raulamo kertoo.

Nykyisin Pälkäneellä – omien sanojensa mukaan ihanneympäristössä – asuva Raulamo aloitti alalla 1980-luvun lopulla raskaan kaluston pesijänä Tampereen Lakalaivassa. Sittemmin hän siirtyi henkilöautojen pariin ja kiersi lukuisia autotaloja ennen lähtöään Bahamalle fiksaamaan luksusristeilijöitä.

– Sinä aikana kyllä näki maailmaa. Samalla myös tienasi ihan mukavasti, Raulamo hymyilee.

Ulkomailta palaamisen jälkeen alkoi poltella ajatus oman yrityksen perustamisesta, ja Ilefix aloitti Kangasalla viitisen vuotta sitten.

– Liikeideana oli, että jokainen auto hoidetaan paremmin kuin hyvin eikä vain muodollisesti silmänlumeeksi, Raulamo selvittää yhteistä päämääräänsä kolarikorjauskeskuksen Marttilan kanssa.

Hetken yhteisen palaverin jälkeen parivaljakko irtoaa jälleen omiin askareisiinsa. Marttilalla on kiire putsata työpöytää ennen lyhyttä lomaa, ja Raulamollakin olisi vielä omassa hallissaan pari autoa laitettavana ennen lähtöä kotiin leikkimään pienten tyttärien kanssa.