Pankkifuusion yhteydessä annetut lupaukset unohtuivat

Nimimerkki Tyytyväinen asiakas kirjoitti asiaa (SHL 6.3., Hyvä Luopioisten OP). Kuhmalahdella Osuuspankki on ollut suljettuna virkailijan sairastuttua, eikä tuuraajaa ole löytynyt.

Muistan kun toimitusjohtaja Linjala totesi pankkien yhdistymisen yhtenä perusteena olevan henkilökunnan riittävyyden sairaustapauksissa. Totesi muun muassa osuuskunnan kokouksessa, yhdistymistä puolustaessaan, että henkilökuntaa voidaan siirtää konttorien välillä, eikä tarvitse pyytää eläkeläisiä töihin. Miten on tämäkin lupaus toimitusjohtajalta päässyt unohtumaan? Liityttäessä annetut lupaukset pettävät.

Yhdistymisen jälkeen asiakaspalvelu on mennyt huonompaan suuntaan. Asiakaslähtöisestä palvelusta on menty kohti taloudellista voittoa tavoittelevaa kilpailua.

Nyt pitäisi piensäästäjänkin ostaa kaikenmaailman osakesalkkuja, rahastoja ja niin edelleen. Näitä kaupataan kyllästymiseen asti. Pankkia ei tunne omakseen: rahat pankista ulos muiden kierrätettäväksi ja muiden kuin piensäästäjien hyödyksi.

Kurssien laskettua maakunnassa alkoi kuulua vaikerrus, miten menetettiin näissä ”tienuissa”. Sijoitusillatkin on haudattu, kun sijoittajille on tullut persnettoa. Tosin vanha sanonta ahneella on … loppu, pitää tässäkin asiassa paikkansa.

Sijoittamiseen ovat ”pakottaneet” pankkien tekemät ratkaisut. Tavalliset käyttö ja -säästötilit ovat korottomia tai niille maksetaan minimaalinen korko, jota vielä verotetaan. Pitkäaikaiselle sijoitustilille maksetaan korkoa, joka on alle puolet 60–70-luvulla maksetusta säästötilin korosta. Inflaatio syö pääomaa korottomuudesta ja valtion ahneudesta johtuen.

Pitäisikö suuren joukon pankkien asiakkaista ottaa rahansa ”sukanvarteen” ja pakottaa pankit kohtuulliseen koronmaksuun?

Samaan aikaan palvelumaksut monipuolistuvat ja kallistuvat jatkuvasti.

Pankit kohtelevat kaltoin piensäästäjiä, eikä Kangasalan Seudun Osuuspankki ole poikkeus näissäkään asioissa.

 

Poonuksia, poonuksia