– Maistuuko kahvi, Ulla Ristkari kysyy.
Lahtelainen Ristkari on toistanut kysymyksen viimeisen kolmen vuoden aikana satoja tuhansia kertoja, kun hän on kiertänyt kansallispuvussaan erilaisia messuja ja merkkipäiviä.
Pauligin Paula-tyttö tuo tapahtuman tuntua noin 180 tilaisuuteen vuodessa. Niistä vain pari, kolmekymmentä on kauppakeikkoja. Siksi Pälkäneen K-Supermarketin kauppias Timo Karppinen oli ajoissa liikkeellä, kun hän halusi kahvilähettilään myymälän 1-vuotissyntymäpäivien vetonaulaksi.
– Itse asiassa haaveilin, että olisimme saaneet Paulan jo vuosi sitten myymälän avajaisiin. Silloin se ei onnistunut, mutta nyt saimme aikataulut sopimaan.
Paula-tyttö on klassinen kaunotar, jonka historia juontaa reilun sadan vuoden päähän. Ensimmäinen piirretty neito esiintyi kahvipakettien kyljessä jo vuonna 1904.
Kahvipaketeista tuttu ikoni muuttui eläväksi vuonna 1950, kun ensimmäiseksi Paula-tytöksi valittiin 738 ehdokkaan joukosta nurmijärveläinen Sinikka Kekki. Paula-tytöstä tuli heti suosittu ja kysytty vieras erilaisiin tilaisuuksiin ja tapahtumiin.
Ulla Ristkari on toiminut Paulana kohta kolme vuotta.
– Pesti on 2 + 1 -vuotinen. Useimmat käyttävät kolmannen vuoden option, Ristkari kertoo.
Kesäkuun alussa hän pokkaa Paula-vuosistaan muistoksi kultaiset kahvikupit ja kruunaa seuraajansa. 18. Paula-tyttö valitaan Hyvän kahvin päivänä 6. kesäkuuta.
Muutamaa opintoviikkoa vaille valmis tradenomi pohdiskelee jo uusia haasteita. Työllistyminen ei ole vaikeaa, kun alla on poikkeuksellisen monipuolinen kolmivuotinen kokemus kaupan, markkinoinnin ja viestinnän parissa.
– Paula-vuosien aikana on kertynyt myös valtava määrä arvokkaita kontakteja, Ristkari sanoo.