Iloisen mielen ostosraitti

Asiakas on laitettu varaamaan, jonottamaan, keräilemään, maksamaan ja kasaamaan tuotteensa. Mitä huonommaksi palvelu menee, sitä enemmän kehutaan hyvää palvelua.

Pälkäneellä asiat lutviutuvat jonottamatta ja jopa puhelimitse. Kotikylän raitilla kauppias tuntee asiakkaansa niin hyvin, että vaateostoksetkin voi tehdä luurissa: jos soittaa ja kysyy, onko kevätjuhliin mitään, yrittäjä osaa kertoa, millaisia vaihtoehtoja olisi tarjolla.

Pälkäneeltä saat enemmän -kampanja tuo esiin kattavia paikallispalveluita, mutta myös vanhan hyvän ajan meininkiä. Iloisen mielen kaupparaitilla yrittäjä ei ole kasvoton hahmo, vaan arjesta tuttu tyyppi.

Vielä hymyäkin tärkeämpää on luottamus. Se toimii molempiin suuntiin sekä etu- että jälkikäteen. Jos tarvittavaa tuotetta ei ole hyllyssä, yrittäjä uskaltaa tilata sen. Ja jos tuote ei jostain syystä vastaakaan odotuksia, asiakas tietää, ettei kauppias jätä pulaan.

 

Spontaanisti syntyneen kauppakampanjalla puolustaudutaan maailmanlaajuista ilmiötä vastaan. Kauppa keskittyy nopeasti ja pienen paikkakunnan itsenäinen yrittäjä on jättimäisten ketjujen puristuksessa entistä ahtaammalla.

Suuruuden tavoittelussa alkaa kuitenkin tulla raja vastaan. Nyt on trendikästä korostaa lähituotetta ja läheistä palvelua – kun ne ensin on monelta paikkakunnalta menetetty.

Pälkäneeltä saa vielä jokseenkin kaiken mitä ihminen tarvitsee. Se alkaa olla tämänkokoisilla paikkakunnilla jo nostalgista menneisyyttä. Vanhan hyvän ajan palveluita kannattaa tuoda esiin ja hyödyntää.

Kampanja käynnistyy lomakauden kynnyksellä, mutta kyse ei ole mistään kesäkampanjasta. Mökkiläiset saavat nauttia täyden palvelun kylästä sen ansiosta että paikalliset asioivat kotikylän raitilla ympäri vuoden.

 

Pälkäneläisyrittäjät pyrkivät kohentamaan myös yleistä ilmettä ja ilmapiiriä. Yrittäjät ideoivat erilaisia keinoja, jolla raittia saataisiin siistimmäksi ja palvelut esiin myös Lahdentielle. Kun valtatien varren yrittäjät siivosivat pusikot tien varresta, kunta määräsi istuttamaan paikalle uudet puut.

Myös Kuhmalahdella ja Luopioisissa paikkakunnan palveluita tuodaan esiin esitteiden ja esitetaulujen avulla. Niiden kustannuksista suuri osa saadaan hankerahana. Pälkäneen kampanjan kustantavat yritykset, sillä yhteen palaveriin mukaan saatu kunnan hankeosaaja kävi kertomassa, ettei kunta voi olla tällaisissa kampanjoissa mukana.