Rallisirkus poikkesi Kuhmalahdella

Mikko Hirvonen vauhdissa.

Kuhmalahden perukoilta Vehkajärven takaa mutkittelee kapea Liehuntie kohti Kuhmoisten Päijälää. Soratie on pelkkää mutkaa ja mäkeä. Leveyttä ei ole joka paikassa niin paljon, että vastaantulevat autot mahtuisivat kivutta kohtaamaan.

Liehuntiellä ajelevan ei tarvitse hakea kolmosta isompaa vaihdetta. Alamäessä vauhti voi joskus kiihtyä seitsemään kymppiin. Juuri sen kovempaa irtokiven päällä ei kannata kaasutella, jos aikoo pysyä tiellä.

Paitsi jos alla on WRC ralliauto. Kun Mikko Hirvonen pyyhkäisee Liehuntietä sitikallaan, vauhtia on varovaisesti arvioiden pitkälti yli 150 kilometriä tunnissa. Kivet sinkoilevat kauas, kun auto pyyhkäisee ohi ja jättää jälkeensä läpinäkymättömän pölypilven. Maisema on hetken aikaa kuin keskityksen jäljiltä.

 

Terävästä mäen nyppylästä auto lähtee kymmenien metrien ilmalennolle.

Käytettävissä 42 testipäivää

Kaikki isot rallitallit ja huippukuskit testaavat tällä hetkellä Jämsän ympäristössä. Citroenin varikko nousi perjantaina Kuhmalahden perukoille Liehuntien varteen. Tallin kuskeista Mikko Hirvonen ajoi Kuhmalahdella aamupäivän, espanjalainen Daliel Sordo iltapäivän.

Testeissä haetaan kisa-asetuksia seuraavana viikonloppuna ajettavaan Suomen MM-osakilpailuun, Neste Ralliin.

Tallit saavat testata kauden aikana 42 päivää seitsemässä eri maassa. Citroen käyttää yhden näistä testipäivistä Ouninpohjan erikoiskoetta muistuttavalla Liehuntiellä.

 

Kamerat räpsyvät, kun Mikko Hirvonen päästelee menemään Liehuntiellä.

Autot hyppäävät kameroiden yli

Ralliautojen perässä kulkee kymmeniä suomalaisia ja kansainvälisiä toimittajia, kuvaajia ja kameraryhmiä.

Sana testeistä kiirii myös ralliharrastajien keskuudessa. Liehuntien varteen kertyy perjantaina väkeä aamusta alkaen. Osa heistä on vauhdikasta lomapäivää viettäviä mökkiläisiä lähiseudulta, osa rallituristeja kauempaakin.

Testissä pääsee lähemmäs autoja ja kuskeja kuin MM-rallissa, jossa turvajärjestelyt mitoitetaan varman päälle. Myös testi vaatii melkoisen joukon järjestysmiehiä, jotta tie saadaan suljettua joka suunnasta.

Järjestysmiesten radiopuhelinten välityksellä myös kuvaajat kuulevat, koska autot ovat lähdössä liikkeelle. Videokameroiden päälle vedetään pölysuojat ja tien varresta haetaan hyvää kuvakulmaa.

Kuvaajat asettelevat kameroita myös tielle parin, kolmen kymmenen metrin päähän terävästä mäen nyppylästä. Edellisessä vedossa Mikko Hirvosen Citroen oli sillä kohdalla vielä ainakin metrin korkeudessa, joten kameroiden ei pitäisi olla vaarassa.

Kuvaajat ja katsojat terästäytyvät, kun terävä ääni lähestyy. Auto hyppää nyppylän takaa esiin ja viuhahtaa huumaavalla voimalla ohi. Vaikka kamera laukoo sarjatulta, muistikortille ehtii tallentua vain muutama ruutu.

 

Varikkotiimi häärii auton kimpussa.

Ranskalainen keittiö soramontussa

Ralliauton mukana kulkee melkoinen joukko väkeä. Kun varikkotiimi häärii auton kimpussa, tallin kokit kattavat lounasta kuskille ja testipäivää seuraaville vieraille. Pöydät laitetaan ranskalaiseen tapaan hienoksi ja tarjolla on monen ruokalajin lounas.

Mediaväki kyselee ruuan lomassa kuskin kuulumisia. Ainakin yhtä paljon tietoa he saavat toinen toisiltaan. Muun muassa toisten kuskien testeistä ja niissä sattuneista ulosajoista ollaan ajan tasalla kaiken aikaa.

 

Toimittajat tenttaavat Mikko Hirvosta lounaan lomassa.

Tie menee remonttiin

Liehuntien varteen ei kannata lähteä mustikanpoimintaan ennen seuraavia sateita, jos ei halua hiekkaisia marjoja.

Ralliauton nostattama pölypilvi on sankka. Vaatteet ja kamerat ovat täynnä hienoa hiekkaa ja hampaissakin kirskuu.

Autot jättävät jälkensä myös tiehen. Ojat eivät ole mikään hidaste, kun kuskit hakevat nopeinta linjaa, ja siksi tie levenee ojan puolelle siellä tällä. Tiekunta ei kuitenkaan jää tappiolle, sillä rallitiimit maksavat niille harjoituspäivästä kunnon korvauksen.

31.7.–3.8. ajettavan Neste Rallyn reitti ei ole poikennut enää vuosiin Sydän-Hämeessä. Lähimmät erikoiskokeet ajetaan Padasjoen Toritussa torstaina iltapäivällä.