Avoin kirje Kangasalan johdolle

Hyvät kunnanhallituksen jäsenet, valtuuston puheenjohtajat ja ryhmäpuheenjohtajat,

Kulttuuritalo nousee tontille kovaa vauhtia ja neuvottelukuntamme on miettinyt sen toimintaa, mutta samaan aikaan valmistuvasta Pyykkö-museosta ei tunnu kukaan tietävän mitään.

Kangasalan Sanomat uutisoi 2.8.2013 ilmestyneessä lehdessään, että on olemassa Pyykkö museota ajava työryhmä, jonka jäsen on Maila-Katriina Tuominen.  Ketä muita työryhmään kuuluu? Koska se on perustettu ja mikä sen funktio on?

Jo viime marraskuussa Mika Ollila viittasi Sydän-Hämeen Lehden artikkelissa Pyykkö-säätiöön, mutta siitäkään me kuntalaiset emme tiedä mitään. Koska kyseinen säätiö on perustettu? Ketä on säätiön johdossa?

Tämän kuun alussa perustettiin adressi (http://www.adressit.com/allekirjoitukset/muutos_kimmo_pyykko-museoon/) jonka allekirjoittajat vaativat seuraavaa:

”Vastustamme Kimmo Pyykkö museon perustamista Kangasalle kuntalaisten kustantamana. Vaadimme selvitystä museon tulevista rakennus- ja käyttökustannuksista ja miten kustannukset on tarkoitus kattaa. Mielestämme valtuustolla tulee olla oikeus päättää perua Kimmo Pyykkö museo, jos se katsoo että kustannukset tulevat olemaan liian suuret Kangasalan maksettaviksi. Vaadimme tietää ketkä päättäjistä haluavat Kangasalle Kimmo Pyykkö museon ja millaiset kävijämäärätavoitteet tulee toteutua jotta Pyykön kanssa tehty 5-vuotissopimus uusitaan.”

Tähän mennessä adressin on allekirjoittanut 481 kuntalaista, yhteensä 524 allekirjoitusta. Moni muukin olisi halunnut adressin allekirjoittaa, mutta ilman sähköpostiosoitetta eivät he ole sitä voineet tehdä.

Kirjastoon ei paperiadresseja ole saanut tuoda, koska kunnan johto on sen kieltänyt. Päättäjät eivät siis halua kuulla eivätkä kuunnella. Uskon kuitenkin, että jos olette liikkuneet torilla, terveyskeskuksissa, paikkakunnan kahviloissa ja missä tahansa missä useampi kuntalainen yhteen sattuu, olette kuulleet keskusteluita aiheen tiimoilta. Kaikki päivittelevät miten tämä museoprojekti on mahdollista.

Samaan aikaan kouluilta on kielletty sijaiset, päiväkodeissa ei ole varaa piirustuspaperiin ja alakoululaiset eivät voi harjoitella kaunokirjoitusta kun vihot puuttuvat rahapulan takia.

Kysyn nyt teiltä päättäjät, mitä aiotte tehdä? Saavatko kuntalaiset teiltä vastauksia? Se mitä on päätetty vuosia sitten, ei riitä vastaukseksi. Uusia päätöksiä on pakko tehdä!

Heini Niklas-Salminen