Kosketuksessa: Söör´s Bools

”Konsertti on taltioitu raakana, kuumana ja läheltä lähelle”, Yleisradio mainostaa MTV unplugged -hengessä kuvattuja Kosketuksessa -ohjelmia, joissa suomalaisyhtyeet soittavat akustisesti studioyleisön edessä.

Lauantaina Pälkäneen teatterissa koettiin samanlaista tunnelmaa, kun Varjoaine ja Söör´s Bools tunnelmoivat akustisesti. Hieman vajaamiehisenä liikkeellä olleelle Varjoaineelle akustinen kokoonpano oli pakon sanelema vaihtoehto. Säröä ei kaivannut kukaan, vaan bändi oli helpommin lähestyttävä ilman ylimääräistä rokkikukkoilua ja volyymia.

Söör´s Bools on tottunut riisuttuun soundiin ja kokoonpanoon. Hienossa klubimiljöössä upeasti toiminut pubibändi osoitti, ettei energia katoa mihinkään, vaikka sointi on akustinen.

Settinsä päätteeksi bändi luopui lopuistakin soittimista. Lavalle jäi vain Heikki Nyman, jonka huikeaa Vesku-showta rumpali Markku Lehtinen tahditti parilla lautasen kilautuksella.

 

Kummone kuittasi pääsylippurahat

Lauantaisen Kostiarockin odotetuin esiintyjä oli Kummone. Alakouluikäiset Aleksi Saari ja Pyry Vaismaa vetivät samalla Sykkeen konsertteihin uuden sukupolven kuulijoita. Järjestäjät toivoivat, että samalla yleisöön saatiin tartutettua soittamisen kipinää, ja paikkakunnalle alkaisi taas syntyä uusia bändejä.

Nuori kaksikko selvisi ensikeikastaan kunnialla. Vanhemmat musiikin ystävät olivat nuoresta energiasta otettuja. Illan päätteeksi vapaaehtoisista pääsymaksuista kokoon saatu kassa ojennettiin kehityskelpoisimmaksi valitulle kokoonpanolle. Valinta ei ollut erityisen yllättävä, sillä illan muut bändit ovat jo paaluttaneet oman reviirinsä.

Kostiarockin avasi tapahtuman kasanneen Jarmo Rantasen oma bändi. Route osoitti, etteivät vanhat mestarit ole mitään jäähdyttelijöitä, vaan soitto lähtee edelleen selkärangasta. Illan päätti Avara Luonto äijämäisellä perinnerockillaan.

Pälkäneen teatteri täyttyi alkuillasta viimeistä penkkiä myöten. Viiden bändin urakka oli osalle kuulijoita liian rankka, ja väki vaihtui vähitellen. Tapahtuman tuntua korosti salin esitystekniikka, jota Tuomas Lehmusvirta käytteli tyylitajuisesti.