Taustapiru

Viime tiistain Ajankohtainen kakkonen esitteli miehet, jotka käynnistivät ministeri Heidi Hautalan eroon johtaneen jupakan. Televisiokamerat vierailivat rautajärveläisen Paavo Mustosen erämaamökillä Posiolla. Paikalla oli myös Mustosen entinen työkaveri Merimies-Unionista, kesällä eläkkeelle jäänyt sopimussihteeri Klaus Höglund.

Höglund oli työsopimusneuvotteluiden yhteydessä kuullut, että valtionyhtiöiden omistajaohjauksesta vastaava Heidi Hautala esti mahtikäskyllään rikosilmoituksen, kun Greenpeace iski toukokuussa 2012 Arctia Shippingin monitoimimurtajaan Suomessa.

Paavo Mustonen ja Klaus Höglund välittivät tietonsa Hautalan väliintulosta päättäjille ja tiedotusvälineille. Muutamaa päivää myöhemmin Iltalehti uutisoi asiasta. Tapauksen alkuun kieltänyt Hautala joutui eroamaan kohta sen jälkeen.

– On hyvä huomata, että uutinen syntyi vasta siinä vaiheessa, kun Hautalan avustaja myönsi, että rikosilmoituksen poisvetämisestä oli käyty keskusteluita. Meidän faktamme eivät olleet niin vahvoja, että olisimme voineet kaksi sormea Raamatulla seisoa niiden takana, Mustonen sanoo.

 

Vihreä politiikka vie merenkulkualan työt

– Poliitikoilla ja toimittajilla ei ole riittävästi aikaa perehtyä asioihin. Siksi he tarvitsevat tällaisia lobbareita, Paavo Mustonen sanoo.

Paavo Mustonen ja Klaus Höglund sekä monet Merimies-Unionissa ovat tienneet lähes puolitoista vuotta Heidi Hautalan väliintulosta Arctia Shipping -tapauksessa. Asian julkistamisen on estänyt liiton puheenjohtaja Simo Zitting.

Este poistui Höglundin jäätyä eläkkeelle. Sähköpostiviestit lähtivät, kun eduskunta kävi keskustelua Suomen arktisesta strategiasta.

– Viimeinen pisara oli, kun ministeri lähetti taisteluterveisiä Sini Saarelalle. Öljynporauslautalle kiivennyt Greenpeace-aktivisti istuu Venäjällä muutaman neliön vankilakopissa. Merimiehet asuvat samankokoisissa hyteissä; erona on vain se, että he sulkevat itse ovet, Mustonen sanoo.

Hän laskee, että vihreät ovat olleet politiikallaan vaikuttamassa siihen, että maasta on 15 vuodessa kadonnut lähes 40 prosenttia Suomen merenkulkualan työpaikoista. 1990-luvun jälkeen on menetetty 3000 merenkulkualan työpaikkaa.

Mustonen sanoo, että yksinomaan Satu Hassin nuuskakantelu vei 650 työpaikkaa. Nuuskan myynnin turvaamiseksi autolautat Birka Paradise ja Eckerö liputettiin Ruotsiin.

– Vihreiden politiikan vuoksi merenkulku käy vaikeammaksi ja työpaikat menevät. Jopa kriisinajan huoltovarmuus alkaa jo olla uhattuna, mutta se ei kiinnosta ketään, Mustonen ihmettelee.

Hautala-jupakan myötä keskusteluun on saatu nostettua murtajakustannukset. Ruotsalaismurtajat voittivat tarjouskilpailussa kotimaisen vaihtoehdon. Kilpailu ei ole kovin reilu, sillä Ruotsi maksaa murtajillaan valtion tukea.

– Ruotsalaismurtajat eivät maksa väylämaksuja Suomeen. Lisäksi ne kulkevat edullisemmalla raskaalla polttoöljyllä. Suomalaisaluksista kaikki kahta lukuun ottamatta käyttävät ympäristöystävällisempää kevyttä polttoöljyä, Mustonen sanoo.

Kun hän kävi aiheesta viestinvaihtoa Merja Kyllösen kanssa, liikenneministeri kommentoi, että Arctia Shipping häviää tarjouskilpailussa myös kotimaisille yksityisille toimijoille, jotka eivät saa valtion tukea.

– Ministeri ei ilmeisesti tiedä, että yksityisiä murtajia tuetaan verovaroista: ne saavat kauppa-alustukea, sillä pienet murtajat rekisteröidään hinaajiksi tai kauppa-aluksiksi, jotka lähtevät yli puoleksi vuodeksi töihin Pohjanmerelle.

 

Tyhmä murtajapäätös voidaan vielä perua

Rautajärvellä asustava Paavo Mustonen hyödynsi yhteyksiään ja jakoi sopiville päättäjille sekä toimittajille tietoa siitä, että ministeri Heidi Hautala oli estänyt mahtikäskyllään tutkintapyynnön Greenpeacen iskusta suomalaiselle jäänmurtajalle. Kohta tämän jälkeen Iltalehti paljasti asian, ja lopulta ministeri joutui eroamaan.

Arctia Shipping tunnettiin vuoteen 2010 saakka Varustamoliikelaitoksena. Valtion kokonaan omistama jäänmurtajayhtiö oli vihreiden hampaissa jo ennen Hautala-jupakkaa.

Paavo Mustonen pitää hävyttömänä, että vihreät ryhtyivät ristiinnaulitsemaan sydänoireista parhaillaan toipuvaa toimitusjohtaja Tero Vaurastetta.

Arctia Shippingin monitoimimurtajia vuokrataan öljy-yhtiö Shellille silloin, kun niitä ei tarvita jäänmurtotehtävissä Suomessa. Ministeri Hautala on yrittänyt vesittää yhteistyön, joka kasvattaa murtajien käyttöastetta.

Vielä tuhoisampana Paavo Mustonen pitää sitä, jos vihreät saavat läpi kantansa, ettei valtio tilaa uutta monitoimialusta.

Suomi on ollut maailman johtava jäänmurtajavalmistaja. Uutta jäänmurtajaa tilattaessa voitaisiin kehittää uutta teknologiaa monitoimimurtajalle.

– Monitoimimurtajat alkavat olla päivittämisen tarpeessa. Kuka tilaa niitä Suomesta, jos emme edes itse usko niihin?

Monitoimimurtajista luopuminen syventää telakkateollisuuden ahdinkoa. Mustonen pitää vanhanaikaisen murtajan tilaamista myös ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömänä.

– Vanhanaikaisen jäänmurtajan käyttöaste on 30 prosenttia, monitoimimurtajan 70–80 prosenttia. Lisäksi monitoimialuksen työllisyysvaikutus on jopa kaksinkertainen perinteiseen alukseen verrattuna. Asiasta vastaava korkein viranmiespomokin totesi lakonisesti, että maapallon jossain kolkassa on joka päivä olosuhteet, joissa tarvittaisiin monitoimimurtajaa.

Mustosen mielestä telakoiden työpaikat voitaisiin vielä pelastaa.

– Murtajatilausta ei ole vielä lyöty lukkoon, vaan asia on talouspoliittisen ministerivaliokunnan käsittelyssä.

Paavo Mustonen ihmettelee, miten vihreät voivat torpedoida Shell-yhteistyötä ja monitoimimurtajia, vaikka hallitusohjelmassa luvataan edistää suomalaisen osaamisen hyödyntämistä arktisella alueella.

– Öljynporauksessa avustaessaan monitoimimurtajat avaavat samalla kokonaisia kauppareittejä, Mustonen huomauttaa.

Atlantilta Tyynellemerelle johtava koillisreitti lyhentää Euroopan ja Aasian välistä laivareittiä 5000–8000 kilometrillä. Se vähentää kuljetuskustannuksia ja luonnonvarojen tuhlaamista sekä tekee Suomesta laivaliikenteen solmukohdan.

 

Poliitikot ja toimittajat tarvitsevat lobbareita

Paavo Mustosen ja Klaus Höglundin esiintulo käynnisti erikoisen medianäytelmän. Hautala-uutisen julkaissut Iltalehti kielsi alkuun, että kaksikko olisi toiminut uutisen lähteenä. Muut mediat sen sijaan janosivat heiltä kommentteja ja lisätietoja.

– Hesarin toimittaja soitti vielä iltakymmenen jälkeen. Kun linja oli varattuna, sähköpostilla tuli pyyntöä, että voisitko laittaa julkaistavaksi joitain tekstiviestejä tai sähköposteja.

Kuumasta aiheesta haluttiin repiä kaikki irti. Mustonen ja Höglund olivat mediamyrskyn keskipisteessä pari päivää, kunnes Pekka Haaviston valinta Hautalan seuraajaksi rauhoitti tilanteen.

– Poliitikot ja toimittajat tarvitsevat tällaisia lobbareita, koska he eivät kerkeä perehtyä asioihin. Se on tuttua, että poliitikot puhuvat osatotuuksia. Mutta myöskään toimittajilla ei ole aikaa kaivella koko totuutta.

Hautala-jupakka ei ole ensimmäinen kerta, jossa Mustonen on yhteydessä päättäjiin ja vaikuttajiin. Epäkohtien esiinnostamista helpottavat verkostot, jotka syntyivät, kun hän toimi Merimies-Unionin ammattiyhdistysaktiivina ja työsuojeluvaltuutettuna.

Nyt Mustosen hampaissa on muun muassa vakuutuslääkäritoiminta. Hän on tukenut asiaan paneutuneita perussuomalaisten kansanedustajia.

– Olen välttänyt polttamasta naamaani julkisuudessa, poliittisesti sitoutumaton taustavaikuttaja sanoo.´

Hänen kokemustensa mukaan viesti menee perille, kun perehtyy asiaan kunnolla ja on yhteydessä vaikuttajiin, joille tiedosta on hyötyä.

Mustonen on nykyisin eläkkeellä. Hän joutui jättämään työnsä onnettomuuden myötä.

– Virallisesti minusta tuli eläkeläinen syksyllä 2010.

Uusioliiton myötä Mustonen päätyi Sahalahdelle. Vuodesta 2011 pariskunta on asustanut Rautajärvellä.