Aluksi oli räystäslaudankannatin

Kai Lindholm.

Pälkäneellä sijaitsevan Suomen Rakennusapuvälineen tiloista löytyy jos jonkinlaisen rakennushommia helpottavan apuvälineen prototyyppiä. Eero Juuti esittelee laudanirrottimen ja kantokahvajärjestelmän, jolla ikkunaelementit, kipsilevyt ja liimapuupalkit kulkeutuvat työmaalla helposti paikasta toiseen. Eero Juutin ja Kai Lindholmin vuosi sitten perustama yritys sai alkunsa Juutin edesmenneen isän Alpo Juutinideoiden pohjalta. – Isä oli aina miettimässä, miten jonkin asian voisi tehdä helpommin. Ei ollut tilannetta, jossa pellepeloton hänessä ei olisi herännyt henkiin, Juuti kertoo. Alun perin miesten oli tarkoitus ainoastaan kehitellä loppuun Alpo Juutin alkuun saattama räystäslaudankannatin. – Mutta kun niitä ruutupaperi-ideoita oli niin paljon, ja monet hyvinkin kehityskelpoisia, niin ajattelimme, että miksikäs emme perustaisi yritystä, Juuti sanoo. Tosin nykyisestä Eyestrike-tuotevalikoimasta Alpo Juutin ideoita on vain laudankannatin. – Useita Alpon ideoita on kyllä vielä tulossa tuotteiksi, mutta tällä hetkellä myynnissä tuotteet ovat meidän kehittelemiä, eritoten Kaitsun, Eero Juuti sanoo.

Soitto Bauhausin toimitusjohtajalle

Tällä hetkellä räystäslautojenkannatin on yksi yrityksen eniten toimitetuista tuotteista. Esimerkiksi Bauhausista kyseinen tuote, kuten muutkin Eystrike-sarjan tuoteet, löytyy Juutin ja Lindholmin Bauhausiin omin käsin valmistamista hyllyistä. Timpurinkin hommia tekevä Lindholm kertoo napanneensa viime kesänä puhelimen käteensä ja soittaneensa Bauhausin toimitusjohtajalle sen enempiä miettimättä. – Aloitin puhelun kysymällä kohteliaasti, oliko toimitusjohtaja pahassa paikassa vai ehtisikö hän jutella. Tuo vastasi olevansa hyvässä paikassa: aamupalapöydässä ja vieläpä kesälomalla, Lindholm naurahtaa. Lomatunnelmista huolimatta keskustelu jatkui, ja pian Lindholmin ja Juutin tuotteita oli myynnissä Bauhausissa. Samaan tyyliin Lindholm hoiti sopimukset Motonetin ja Hong Kong -tavarataloketjun kanssa. – Jos tietäisin enemmän kaupankäynnistä ja sen etikettisäännöistä, en varmaan olisi uskaltanut soittaa kenellekään. Mutta kannattaa olla spontaani ja impulsiivinen, niin saa asioita aikaiseksi. Paraikaa keskusteluja käydään tuotteiden viemisestä ulkomaille. Hyvin todennäköistä on ainakin se, että Bauhaus vie tuotteita Pohjoismaihin ja Saksaan.

Eero Juuti.

Ideoita otetaan vastaan

Juutinen ja Lindholm tietävät, että rakennusalan tarvikkeista tehdään nopeasti kopioita. He kuitenkin luottavat tuotteidensa laatuun – ja ylipäänsä niiden suomalaisuuteen. – Voin vannoa, että jos jätät vaikkapa tuon laudankannattimen pariksi vuodeksi pihalle, niin haet sen sieltä takaisin ilman ruostetta, Lindholm toteaa ja lisää, että tuotteista on jo siksi tehtävä laadukkaita, ettei heidän pääomillaan ryhdyttäisi hoitamaan palautettujen tuotteiden korjaamisrumbaa. Kaiken helpointa rakennusalalla ei ole uusista tuotteista tiedottaminen. – Rakennusalallaon vähän sellainen piiri pieni pyörii –meininki, jossa yksi tuo työmaalle jonkun uuden tuotteen ja toinen sitten kysyy, että mistäs tuon hankit. Se on sitä markkinointia. Tuotteita tehdään myös tilaustöinä. Suomen Rakennusapuväline on suunnittelemassa muun muassa Hämeen Kattokeskukselle telinejärjestelmää, minkä lisäksi työn alla on villaleikkuri. Kaikki tuotteet testataan ennen myyntiin laittoa tutuilla rakennustyömailla. Toki Lindholm testaa tuotteita myös itse. – Timpurina tulee tehtyä kaikenlaista hommaa. Valmistan muun muassa massiivipuusta erilaista pihakalusteita, laitureita, terasseja, keinuja ja hiekkalaatikoita. – Ikävä kyllä se on kamalan totta, ettei suutarin lapsilla ole kenkiä. Vanhempani ostivat lapsilleni hiekkalaatikon, kun en saanut aikaiseksi tehdä sellaista heille itse. Vaikka Alpo Juutin ideoista moni on vielä jalostamatta, ottavat yrittäjät uusiakin ideoita vastaan. – Luonnollisesti ideoista, joista syntyy myyntiin menevä tuote, saa asianmukaisen maksun. Lue lisää yrityksestä: http://suomenrakennusapuvaline.fi/