Muistatko vielä kauppa-auton?

Kimmo Pyrhösen Kauppa-autokirjaa voi hankkia Pyrhöseltä itseltään, kustantajalta (Kustantaja Laaksonen) sekä Mobiliasta.

Kauppa-autot tuovat monelle suomalaiselle mieleen lapsuuden kesän. Niin myös kangasalalaiselle Kimmo Pyrhöselle, joka vieraili kauppa-autolla aina mummolassa ollessaan.

Pyrhönen kertoo muistavansa viikoittaiset reissut kauppa-autolle oikein hyvin.

– Muistan auringon lämmön, hiekkatien ja hyttysten surinan. Kauppa-autossa tuoksui usein tuore ranskanleipä, ja pulla. Sain aina mukaani paketillisen jäätelöä, joka oli syötävä nopeasti, koska mummolassa ei ollut sähköjä.

Kimmo Pyrhösen kirjoittama, vastikään julkaistu Kauppa-autokirja, pyrkii nostamaan lukijan mieleen hänen omia kauppa-automuistojaan. Siksi Pyrhönen päätti antaa kirjassa paljon tilaa kuville.

– Mielestäni kirjojen, oli kyseessä sitten tieto- tai seikkailukirja, tärkein tehtävä on jättää mielikuvittelu- ja ajattelutilaa lukijan omille kokemuksille.

 

Mukana sydänhämäläisiä kauppa-autoja

Kauppa-autokulttuurista Suomessa on aiemmin julkaistu vain yksi kirja, Jussi Lehtosen tekstipainotteinen Viettelyksen vaunu. Suomalainen myymäläauto 30-luvulta 2000-luvulle.

Pyrhösen mielessä siintää laajempi versio Kauppa-autokirjasta.

– Mutta en pane pahakseni, jos joku muu ottaa vinkistä vaarin, ja tekee aiheesta kirjan. Ja minuun voi ottaa yhteyttä, jos haluaa kysyä aiheesta jotakin.

Kauppa-autokirjan kuvista monet ovat Pyrhösen itsensä ottamia. Joukkoliikenteestä jo yhdeksän kirjaa julkaisseella Pyrhösellä on kotonaan tuhansien kuvien arkistot.

Esimerkiksi kirjan kannen kuva pälkäneläisen Jorma Luoman kauppa-autosta on Pyrhösen itsensä ottama. Pyrhönen vietti toissa kesänä päivän seuraamassa Luoman myymäläauton arkea.

– Ikävä kyllä Jorma Luoman kauppa-auto sekä hänen pitämänsä kauppa Iltasmäessä lakkautettiin viime vuonna, kun Luoma jäi eläkkeelle, eikä jatkajaa löytynyt.

Onpa Pyrhönen kuvannut kirjaan myös muita sydänhämäläisiä autoja. Mukaan on päässyt muun muassa Pohjan K-kaupan auto, joka pysähtyi viimeisiä kertojaan Sahalahden Haapasaarella Jaalan tienhaarassa vuonna 1996.  Aitoon Kauppayhtiön auton Pyrhönen puolestaan on kuvannut Rautajärvellä kolme vuotta sitten.

 

Suomaseman pysäkillä riitti asiakkaita jonoksi asti 21.8 2012. Jorma Luoman kauppa-auto sekä kauppa Iltasmäessä lakkautettiin eläkkeelle siirtymisen takia eikä jatkajaa löytynyt.

 

 

Yhteistyötä kunnan kanssa?

Kauppa-autokirjassa äänen saavat niin kauppiaat kuin heidän työntekijänsä ja asiakkaatkin. Sen lisäksi Pyrhönen esittelee lyhyesti vuonna 1932 alkaneen myymäläautojen historian.

Kirjassa muun muassa kerrotaan, kuinka 1950-luvun puolivälistä eteenpäin kauppa-autojen määrä kasvoi räjähdysmäisesti. 1970-luku oli varsinaista myymäläautojen kulta-aikaa. Tuolloin myymäläautoja laskettiin enimmillään olleen liikenteessä lähes 1300.

Tällä hetkellä myymäautoja on jäljellä kymmenkunta. Pyrhösen mukaan myymäläautokulttuuri on kuitenkin pelastettavissa, mutta se vaatii tukitoimia.

– Aika hankala kenenkään on yksin ylläpitää omakotitalon hintaista autoa, Pyrhönen toteaa.

Hän kertoo esimerkin Kutemajärven Talouskaupan yrittäjästä, joka on onnistunut saamaan aikaiseksi yhteistyötä Kangasniemen kunnan kanssa.

– Kunta tukee Talouskaupan kauppa-autotoimintaa, ja kauppa-auto vie tuotteita syrjemmässä asuville vanhuksille.

Pyrhönen muistuttaa, että suuret ikäluokat joutuvat ikääntyessään luopumaan ajokorteistaan, ja samaan aikaan palveluiden määrä syrjäkylillä vähenee.

– Joka tapauksessa palvelut on jotenkin saatava kulkemaan syrjemmillekin seuduille. Yksi vaihtoehto on myymäläautot. Seuraava kauppiassukupolvi on ratkaisevassa roolissa kauppa-autojen säilymisessä, Pyrhönen uskoo.

 

 

Jorma Luoman auto matkalla Siitamasta kohti Naappilaa toissa kesänä.