Flamencoa ja improharjoituksia

Kangasalan peruskoulujen kolmasluokkalaiset ovat saaneet vauhdikkaan lähdön uuteen vuoteen ja lukukauteen: kunta tarjoaa kaikille kunnan peruskoulujen kolmasluokkalaisille kulttuurityöpajan, jonka teemana on kotiseutu. Työpajoihin on saatu tukea opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamalta Pirkanmaan lastenkulttuurin kehittämishankkeelta, jossa Kangasala on mukana yhdessä 15 muun kunnan kanssa.

Hankkeen tärkeimpänä tavoitteena on kehittää kuntien kulttuurikasvatusohjelmia. Hankkeeseen sisältyy työpajakokeilu, jossa testataan olemassa olevan kulttuurikasvatussuunnitelman kehittämistä tai uuden suunnitelman luomista. Tavoitteena työpajalla on myös saavuttaa kokonainen ikäluokka ja tarjota koululle toimintaa, jota siellä ei ehkä tavallisesti ole. Vastaavaa toimintaa on tarkoitus jatkaa myös tulevina vuosina.

Kangasalla työpajojen taiteen lajiksi on valikoitu tanssi. Työpajat on suunnittelut ja ne toteuttaa kangasalalaislähtöinen tanssija, tanssipedagogi Anu Silvennoinen, jonka leipälajina on flamenco.

 

Tanssia improvisoiden

Työpajat ovat parhaillaan käynnissä: Silvennoinen kiertää kouluissa tammikuun aikana. Työpajassa kotiseututeemaa tutkitaan liikkeellisesti tanssin ja rytmien kautta.  Oppilaat tutustuvat tanssin yleisiin peruskäsitteisiin sekä flamencon rytmiikkaan. Improvisaatioharjoitusten avulla osallistujat saavat tehdä ja esittää omia tanssejaan isommissa ja pienemmissä ryhmissä sekä katsoa muiden tekemiä tuotoksia. Luomuksia ei arvoteta, vaan jokainen työskentelee omista lähtökohdistaan.

– Työpajat ovat sujuneet tähän asti hyvin. Oppilaat ovat heittäytyneet ihailtavan avoimesti mukaan, osalle hyvinkin vieraaseen tanssin maailmaan. Palaute on pääsääntöisesti ollut positiivista, ja erityistä kiitosta on saanut oman tekemisen osio, kertoo Anu Silvennoinen.

Tammikuun aikana työpajat kiertävät Kangasalla vielä Kirkkoharjun, Liuksialan, Lahdenkulman, Vilpeilän, Sariolan ja Vatialan kouluilla. Kierros päättyy Pohjan koululle helmikuun alussa.