Auta autosi kevätkuntoon

 

Ilkka Raulamon mukaan auton koneellinen kiillottaminen ja kovavahaus ennaltaehkäisevät maalipinnan ruostumista.

Autoja pesevän ja fiksaavan Ilefixin yrittäjä Ilkka Raulamo näkee työssään jos jonkinlaista ajoneuvojen kohtelua. Erään kerran Kangasalla sijaitsevan yrityksen tiloihin tuotiin auto, jonka maalipinta oli yltä päältä täynnä vaaleita naarmutäpliä.

– Kysyin autoa tuoneelta henkilöltä suoraan, että miten ihmeessä auto on saatu niin hirveään kuntoon. Häpeillen hän vastasi, että patapadalla oli koetettu poistaa autoon kiinnittynyttä pihkaa, Raulamo kertoo.

Onpa Ilefixiin tuotu myös autoja, joista on koetettu poistaa asfalttia tai pihkaa erilaisilla bensiinipitoisilla aineilla.

– Asfaltin, pien ja pihkan poistamiseen on omat aineensa. Eli bensoilla tai patapadalla ei missään tilanteessa kannata ryhtyä maalipintaa huoltamaan, Raulamo painottaa.

 

Katusuola ruostuttaa nopeasti

Kevät on aikaa, jolloin ihmiset alkavat katsella kulkuvälineitään uusin silmin. Aurinko paljastaa pienimmänkin lian ja naarmun auton pinnalla, siitepöly peittää tuulilasit ja katupöly pölisee.

Eritoten katusuola on autolle armotonta ainetta. Se kiinnittyy tiukasti maalipintaan ja lähtee hankalasti irti. Raulamon mukaan autoon kiinni jäänyt suola alkaa ruostuttaa autoa alle vuoden sisällä.

– Auton kunnollinen peseminen ja maalipintaa suojaava kovavahaus ennaltaehkäisevät ruostumista. Autoa ei tulisi koskaan viedä harjapesulaan, sillä harja kiinnittää suolan entistä tiukemmin maalipintaan, ja pahimmillaan harjakset naarmuttavat auton pinnan.

Raulamo käyttää työssään Presta-tuotesarjan hionta- ja kiillotusaineita, joita maahantuo pälkäneläinen Presco Oy. Hän on sitä mieltä, ettei ei-ammattilaistenkaan kannattaisi koskaan ostaa kaupasta niitä kaikkein halvimpia tuotteita.

Painepesurin käyttö on auton kotipesussa kaiken A ja O.

– Ensin kannattaa poistaa painepesurilla suurimmat liat. Sitten on vuorossa pesusienellä pesu. Peseminen tehdään aina alhaalta ylöspäin likarailojen välttämiseksi, Raulamo neuvoo.

Kotipesussa kannattaa myös muistaa puhdistaa helposti ruostuvat paikat, kuten lokasuojien ja rekisterikilven takaosat.

– Moottoritilaan kertyy ajan saatossa ruostetta, jos sitä ei pese. Moottori kannattaa kuitenkin aina pesettää ammattilaisella, ettei herkälle elektroniikalle vain sattuisi vahinkoa.

Varsinkin aurinkoisella säällä auto tulisi aina kuivata pesun jälkeen.

– Suomalainen vesijohtovesi sisältää kalkkia, joka kuivuessaan jää maalipintaan vaaleiksi läiskiksi. Läiskät lähtevät autosta aineella, joka on vain ammattilaisten saatavilla.

Sitkeä lika

Raulamon mukaan verhoilujen peseminen ja auton kiillottaminen nostaa auton jälleenmyyntiarvoa.

– Joskus maalipinta on pinttynyt ja naarmuuntunut sellaiseen kuntoon, ettei auton omistaja usko sitä saatavan millään kuntoon. Koneellisessa kiillotuksessa maalipinnan alle painunut lika saadaan kuitenkin poistettua maalipinnan huokosista. Pinnasta tulee kiiltävä, ja käsittelyn jälkeen auto on usein kuin uusi. Onpa käynyt niinkin, että auton myyntiä suunnitellut onkin päättänyt pitää auton sittenkin itsellään.