Umpitunnelissa

Miljardin euron kiemurteleva kehärata valmistuu vuoden kuluttua. Sen avulla Helsingin keskustaan pääsee pääkaupunkiseudun ainoaltalentoasemalta – Malmin kentän tuhoamisen jälkeen – näppärästi ja nopeasti. Bussilla pääsee tosin kymmenen ja taksilla 15 minuuttia nopeammin.

Euroopan suurkaupungeissa, kuten Tukholmassa, Arlandan kentältä keskustaan kulkeva juna ei pysähdy lainkaan väliasemilla. Liikenneministeriön ja Vantaan kaupungin ratkaisussa väliasemia on heti alkuun viisi ja merkittävin muutos on monien keskusteluiden ja kiistelyiden tuloksena on se, että alkuperäinen Marjarata eli Martinlaaksonradan jatke on ristitty Kehäradaksi. Nimi on parannus, vaikkei se kehäkuntia palvelekaan. Lisäksi se kiertää kaukaa muun muassa Tammiston suuret ostoskeskukset, kuten Jumbon ja Citymarketin.

Monissa kaupungeissa matka lentokentältä tarjoaa kauniita maisemia. Tämä rata kulkee yli (8 km) umpitunnelissa. Asemille on suunniteltu taidenäyttelyitä, mutta tuskin päästään samaan kuin esimerkiksi Moskovassa ja Pekingissä, jossa maanalainen on liikennemuoto, jossa junat kulkevat taidegallerioiden lävitse.

 

* * *

Totta on tietenkin se, että uusi rata palvelee muutamaa kymmentä tuhatta kulkijaa, jos arpa on heittänyt heidät asumaan avattavien asemien lähistölle ja myös työ tai koulu on asemien tuntumassa. Useimmat tarvitsevat kuitenkin lisäksi bussia tai omaa autoa. Heidän keskimääräinen kävelymatkansa radan varrelta junalle olisi muutamia kilometrejä aamuin illoin. Polkupyörä auttaa ehkä eniten asiaa, vaikka sillä ajelu ei kovin ilahduttavaa räntäsateessa tai kovassa tuulessa olekaan.

Onnellisimmassa asemassa ovat ne tikkurilalaiset, joilla on päivittäin asiaa Vantaankoskelle. Sehän on esimerkiksi mainio kalastuskohde.

Finnairin matkustajille uusiin lentokoneisiin siirtyminen hissillä lämpimästä tunnelista maan pinnalle on tietenkin lottovoitto. Ei tarvitse jonotella kylmässä taksia eikä katoksen alla bussia. Jonot syntyvät tosin jo lähtiessä turvatarkastuksessa, jossa kiusallinen ja aikaa vievä kopelointi ja kenkien riisuminen voitaisiin lopettaa, sanokoon Yhdysvaltain terrorismin vastainen taistelukoodi mitä tahansa. Merkittävin parannus olisi kahden terminaalin ja lähtöporttien välilläliikkuva rullarata.

Ei ole ihme, että Euroopan unioniin pyrkivä Vasemmiston kansanedustaja Merja Kyllönen erotti liikenneministerinä toimiessaan johtavan virkamiehensä, niin myöhäistä kuin se olikin. Niin lähti myös Vantaalta kaupunginjohtaja, jonka tuoreet synnit tuntuivat vähäisiltä, mutta jolla olivat jo parikymmentä vuotta sitten näpit pelissä kun ensimmäisiä ratalinjauksia ja niiden alle jäävien tonttien arvoa ennakoitiin ja niillä kauppoja tehtiin.