Panssari CC: Kangasalan Moottorikerho järjesti Suomen suurimman moottoriurheilutapahtuman

Crosscountryn avauskisa kerää sekä enduro- että krossikuskit

Topi ja Teemu Tala olivat ylivoimaisia sivuvaunuluokassa.
kuva: Markku Laukka

Kangasalan Moottorikerho isännöi viikonloppuna Suomen suurinta moottoriurheilutapahtumaa. Parolannummen panssariurilla ja metsäpoluilla kaasuteltuun Panssari CC -kisaan ilmoittautui 667 moottoripyöräilijää ja mönkijäkuskia. Heistä 617 asettui viivalle lauantaina ja sunnuntaina.

Vajaan kymmenen kilometrin mittaisella radalla ajettu crosscountrykilpailu on enduron ja motocrossin välimuoto. Kaksi-, kolme- ja nelipyöräisille kulkupeleille löytyy omat luokat, ja kisaan voi osallistua sekä krossi- että enduropyörillä.

Kukin luokka starttaa radalle yhteislähdöllä. Lähtösuoran ruuhkaa tasoittaa se, että koneet saa polkaista käyntiin vasta lähtölaukauksen kajahtaessa. Tämä tuo hajontaa: ensimmäiset kilpailijat kaasuttavat jo näköpiiristä, kun viimeiset koneet starttaavat.

Crosscountryssa ajetaan kauden aikana neljä osakilpailua. Kisakauden avauskisa on niistä suurin, sillä monet kuskit valmistautuvat siinä kauden krossi- ja endurosarjoihin.

Kangasalan Moottorikerho kunnostautui viikonloppuna sekä järjestelyissä että radalla. 74 osanottajan voimin viivalle asettunut kerho oli ylivoimaisesti suurin kerho.

Myös menestystä kertyi. Kosti Kirjavainen voitti harrastajaluokan ja ajoi nuorissa kolmanneksi. Max Koivula oli harrastajaluokassa neljäs.

Pälkäneläiskuskeista kovinta vauhtia piti Topi Tala, joka oli yhdessä veljensä Teemun kanssa ylivoimainen sivuvaunuluokassa. Anu Nummela ajoi naisissa kuudenneksi.

 

Rakkaudesta lajiin

Mönkijät ja sivuvaunut kilpailivat sunnuntaina. Niiden lähtökiihdytyksessä ei ollut aivan yhtä ahdasta kuin kaksipyöräisten luokissa.
kuva: Markku Laukka

Panssari CC ajettiin nyt viidettä kertaa. Viime vuodesta osanottajajoukko kasvoi sadalla.

– Viime vuonna oli kuraisemmat olot. Silloin kilpailijoita oli 507, kilpailun johtaja Reijo Kivelä kertoo.

Hänen mukaansa crosscountrykisa hoituu vähemmällä väellä kuin endurokisa.

– Muutama mies paiskoo hommia kolme kuukautta ja iso joukko kisapäivinä.

Järjestäjät kuittaavat tapahtumasta vain kulunsa. Tuotto ohjataan MM-kisoja kiertävän Suomen enduromaajoukkueen hyväksi.

– Rakkaudesta lajiin tätä tehdään, Reijo Kivelä sanoo.

 

 

Topi ja Teemu Tala olivat ylivoimaisia sivuvaunuluokassa.
kuva: Markku Laukka

Talan veljekset ylivoimaisia

Parolannummen CC-kisan sivuvaunuluokka oli pälkäneläis-kangasalaista näytöstä. Pälkäneläinen Topi Tala tarjosi Kangasalla asustavalle veljelleen Teemulle sellaista kyytiä, että kisan kakkonen jäi reilun puolentoista minuutin päähän. Ero venähti reiluksi, vaikka Talat antoivat lähdössä muille hieman tasoitusta.

– Iso motocrossmoottori ei ole paras käynnistymään. Se starttasi vasta kolmannella, ja siksi muut saivat vähän etumatkaa, Topi Tala kertoo.

Veljekset ajoivat jo ensimmäisellä kierroksella muut kiinni ja hallitsivat sen jälkeen kisaa suvereenisti.

– Kisa oli hyvä aloitus kaudelle. Huonokuntoinen rata oli samalla erinomaista treeniä motocrosskauteen, joka alkaa ensi viikonloppuna, Tala sanoo.

Veljekset lähtevät Viron mestaruussarjan avausosakilpailuun mitali mielessään.

– Viime vuonna tuli viides sija, joten palkintopallipaikka on ihan realistinen tavoite.

– Kaiken pitäisi olla kunnossa. Olemme treenanneet rajusti. Talven aikana on käyty salilla ja tehty korkean sykkeen treeniä. Kalusto oli kilpailukykyisessä kunnossa jo viime kaudella, Topi Tala sanoo.

Viron mestaruussarjassa ajetaan neljä osakilpailua. Jos SM-kisa ei mene päällekkäin toisen osakilpailun kanssa, Talat aikovat kiertää koko sarjan.

Päätähtäin on kuitenkin MM-osakilpailuissa, joita on tarkoitus ajaa kauden aikana kolme.

– Perusvauhti on olemassa. Jos pystymme ajamaan viimeisen kierroksen yhtä kovaa kuin ensimmäisen, niin MM-sarjassakin pitäisi pärjätä ihan mukavasti. Toki maailman kärkeen on vielä matkaa, Tala sanoo.

Alkava kausi on veljeksille paluukausi, sillä he pääsevät yhdessä radoille kolmen vuoden tauon jälkeen. Kaksikon yhteinen taival katkesi kesällä 2010, kun Teemu loukkasi kätensä radalla sattuneessa onnettomuudessa. Viime kaudella Talan kyytimiehenä toimi nuori hyvinkääläinen Jussi Veräväinen.

 

 

Tuomas Bährend ei päässyt testaamaan kuntoaan, kun kaasukäden nahkat kuoriutuivat irti.
kuva: Markku Laukka

Bährend joutui löysäämään kaasua

Parolannummen Panssari CC:n mönkijöiden kisassa kangasalalainen Vesa Silvan oli kolmas ja sahalahtelainen Tuomas Bährend neljäs. Kaikkiaan nelipyöräisiä oli mukana 18.

Bährend pysyi puolimatkaan saakka kisan voittaneen Anttoni Pönnin tahdissa, mutta joutui sen jälkeen hölläämään vauhtia.

– Lapiohommia ei ole tullut tehtyä tarpeeksi. Kädestä kuoriutui pari viikkoa kisaa ennen nahkat. Teippasin sen kyllä, mutta ei kaasukäsi kestänyt kahden tunnin kisaa, Bährend kertoo.

Toukokuun lopussa käynnistyvään mönkijäkrossin SM-sarjaan valmistautuva ”Toma” joutui viime vuonna antamaan muille tasoitusta, kun kunto ei kestänyt. Talven aikana mies on kohentanut peruskuntoaan muun muassa uimalla. Myös ajotunteja on kertynyt talven aikana.

– Nyt en päässyt oikein testaamaan, miten kunto kestää. Toisen puoliskon olisi voinut ajaa paljon reippaammin, jos hipiä ei olisi ollut niin herkkä.

Tuomas Bährend ei päässyt testaamaan kuntoaan, kun kaasukäden nahkat kuoriutuivat irti.
kuva: Markku Laukka

Panssari CC, Parolannummi 3.–4.5.

Luokka A 1) Remes, Eero – TuMK, 2) Eriksson, Toni – HMK –1:22.615, 3) Nikander, Roni – NMK –2:11.496, 16) Leponiemi, Marko – KaMoKe – 1 kierr., 26) Kivimäki, Tero – KaMoKe – 1 kierr.

Luokka B 1) Paakkinen, Toni – NMK, 2) Partti, Henri – HMK –1:27.254, 3) Pyymäki, Petri – VaMP –1:33.019, 19) Kolehmainen, Joel – KaMoKe – 1 kierr., 41) Mesiranta, Sauli – KaMoKe – 1, 65) Koskinen, Mikael – KaMoKe – 1, 72) Nisula, Juha – KaMoKe – 1, 77) Happonen, Matti – KaMoKe – 1 , 94) Karjalainen, Aleksi – KaMoKe – 1 , 95) Koivula, Timo – KaMoKe – 1 , 108) Aleksandroff, Janne – KaMoKe – 1 , 111) Kronholm, Mats – KaMoKe – 2 , 123) Niemi, Antti – KaMoKe – 2 , 134) Ahola, Kaj – KaMoKe – 2 kierr.

Nuoret 1) Kytönen, Roni – JSMK, 2) Ratinen, Roni – Kitee-MC –52.385, 3) Kirjavainen, Kosti – KaMoKe –1:35.515, 5) Nuuttinen, Tino – KaMoKe –4:03.603, 11) Riuttamäki, Topias – KaMoKe –9:39.820, 14) Lehtonen, Anton – KaMoKe – 1 kierr.

Naiset 1) Nyqvist, Marita – TuMK, 2) Mertsalmi, Hanna – PadMU –2:26.505, 3) Koskinen, Taru – EMK  –6:05.879, 6) Nummela, Anu – KaMoKe – 1 kierr.

V40 1) Pohjamo, Petri – HlMK, 2) Lehtiö, Lari – HyMK –1:51.564, 3) Salonen, Sami – TuMK – 1 kierr., 30) Koivula, Janne – KaMoKe – 1 , 33) Kakko, Jorma – KaMoKe – 2 , 37) Haavisto, Petri – KaMoKe – 2 , 45) Yli-Houhala, Antti – KaMoKe – 6 , 48) Salonen, Pasi – KaMoKe – 8 kierr.

V50 1) Koskinen, Jarkko – RCK, 2) Koivusaari, Tapio – HlMK –5.016, 3) Vihtari, Kyösti – K-SMK –3:25.435, 10) Norvasto, Mikko – KaMoKe – 1 kierr., 17) Norvasto, Timo – KaMoKe – 1 , 19) Lehtinen, Jyrki – KaMoKe – 1 , 22) Haavisto, Kari – KaMoKe – 1 , 31) Karttunen, Pauli – KaMoKe – 2 , 33) Reinola, Janne – KaMoKe – 4 kierr.

V60 1) Remes, Timo – TuMK, 2) Trygg, Ilkka – LosMK –58.627, 3) Sirén, Timo – HMK –1:43.703

Classic 1) Kannela, Ari – HMK, 2) Keskinen, Otto – KaMoKe –5:57.671, 3) Sairanen, Jorma – MPT – 2 kierr.

Harrastelijat -1 1) Pylkkänen, Eppu – KarMK, 2) Koskinen, Janne – K-SMK –1:07.129, 3) Kivimäki, Petri – JSMK –1:46.375, 4) Koivula, Max – KaMoKe –2:55.791, 18) Vilander, Petri – KaMoKe –9:08.327, 26) Leppälä, Roy – KaMoKe – 1 kierr., 61) Råberg, Miika – KaMoKe – 1 , 65) Lindell, Mikko – KaMoKe – 1 , 66) Julku, Kimmo – KaMoKe – 1 , 78) Reunala, Konsta – KaMoKe – 1 , 79) Malvisalo, Jani – KaMoKe – 1 , 81) Salmela, Joni – KaMoKe – 1 , 84) Rantanen, Pekka – KaMoKe – 1 , 85) Hinkka, Timo – KaMoKe – 1 , 95) Launis, Teemu – KaMoKe – 1 , 96) Hauta-Heikkilä, Tero – KaMoKe – 1 , 98) Poijärvi, Sakari – KaMoKe – 1 , 102) Sadinkangas, Jarkko – KaMoKe – 1 , 105) Niemi, Mikko – KaMoKe – 1 , 108) Lehti, Toni – KaMoKe – 2 , 120) Siltanen, Jukka – KaMoKe – 3 kierr.

Harrastelijat -2 1) Kirjavainen, Kosti – KaMoKe, 2) Jokinen, Arto – Y-SMK –32.479, 3) Vähäpesola, Jukka – ASMP –52.439, 7) Kauppinen, Olli – KaMoKe –5:27.045, 11) Laankoski, Niklas – KaMoKe –7:15.546, 24) Ylisuutari, Jan-Petri – KaMoKe – 1 kierr., 26) Tiira, Petri – KaMoKe – 1 , 34) Kiiski, Mika – KaMoKe – 1 , 41) Laankoski, Lassi – KaMoKe – 1 , 67) Nummela, Anu – KaMoKe – 1 , 71) Rajala, Ville-Veikko – KaMoKe – 1 , 72) Luukko, Toni – KaMoKe – 1 , 77) Schildt, Jaakko – KaMoKe – 1 , 89) Niemi, Tapio – KaMoKe – 1 , 101) Salo, Timo – KaMoKe – 2 , 108) Pirttikoski, Lassi – KaMoKe – 2 , 111) Salmela, Jarko – KaMoKe – 2 , 119) Alahuhta, Anssi – KaMoKe – 4 kierr.

ATV (mönkijät)  1) Pönni, Anttoni – QRF, 2) Kuivamäki, Tuomas – QRF –28.623, 3) Silvan, Vesa – QRF –10:09.967, 4) Bährend, Tuomas – KaMoKe – 1 kierr.

Sivuvaunut 1) Tala, Topi – KaMoKe Tala, Teemu – KaMoKe, 2) Lindgren, Roy – EMK Sahanne, Sami – EMK –1:32.531, 3) Karttiala, Timo – IMK Jalonen, Eetu – KaMoKe –4:54.816, 7) Nero, Tapani – OrMK Niemi, Tapio – KaMoKe – 1 kierr..

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?