Stenström katsoo kulttuuria laveasti

Kangasalalaisella Marko Stenströmillä on työuraa Tampere-talossa takana jo 19 vuotta. Vuodesta 2009 hän on työskennellyt kulttuuri- ja kongressipyhätössä ohjelmapäällikkönä.

Mikä yhdistää London Symphony Orchestraa, Howard Blaken säveltämää

Lumiukko-tanssiesitystä ja outlaw countryn supertähteä Kris Kristoffersonia?

Tuskin kovin moni muu seikka, mutta ainakin kaikki näistä ovat olleet nähtävissä ja

kuultavissa Tampere-talon suuressa salissa.

Kukin edellä mainituista nousee myös esiin, kun Tampere-talon ohjelmapäälliköltä

Marko ”Stenari” Stenströmiltä, 48, kysytään nykyisen työuransa huippukohtia.

Kangasalalainen Stenström on työskennellyt tämänhetkisellä vakanssillaan viitisen

vuotta. Tampere-talon palkkalistoille hän tuli jo vuonna 1995.

– Ensin toimin ääniteknikkona. Tuotantopuolelle siirryin vuonna 1999, ja siellä olen

ehtinyt työskennellä monella eri tittelillä. Nyt mennään tähän tapaan, Stenström

kuvailee.

Hän johtaa ohjelmapuolen työryhmää, jossa miehen lisäksi työskentelee neljä

tuottajaa. Tämä porukka vastaa tavalla tai toisella kaikesta kulttuuripuolen

ohjelmasta, jota myös kongressikeskukseksi tiedetyssä Tampere-talossa järjestetään.

Stenström raportoi työstään suoraan Tampere-talon johtajalle Paulina Ahokkaalle.

– Talossa on noin 160 konserttia tai muuta kulttuuritapahtumaa joka vuosi. Näistä

suurin piirtein puolet on talon omaa tuotantoa alusta loppuun, ja puolet on muiden

ohjelmajärjestäjien organisoimia, ohjelmapäällikkö juttelee.

– Muiden tekemien tuotantojen kanssakin toki olemme tietyssä määrin tekemisissä,

ja kaiken ohjelman on tavallaan oltava Tampere-talon näköistä. Laadukasta ja

monipuolista haluamme tarjota. Ohjelman rakentamisessa on otettava vuorollaan

huomioon niin lapset ja nuoret kuin aikuiset ja myös kaikkein varttunein väki. Pitää

olla niin klassista musiikkia, viihdetuotantoa kuin rajua rockiakin. Seuraamme

työssämme myös tarkasti koko muun Pirkanmaan tarjontaa, joka sitten vaikuttaa

valintoihimme jonkin verran.

 

Ohjelmaa joka lähtöön

Vuonna 1990 valmistunut Tampere-talo oli aivan alkumetreillään hieman

eliittipaikan maineessa. Tästä on sittemmin päästy Stenströmin mukaan varsin

mukavasti eroon. Seinien sisälle on järjestynyt ohjelmaa joka lähtöön, ja niinpä talo

on kulttuuripyhättönä tullut ihan kaikenlaisille ihmisille tutuksi.

– Nykyäänhän ohjelmatuotannossa saadaan joskus jopa sekoitettua eri genrejä

luovasti keskenään. Klasarikama voi olla osa rock-ohjelmaa ja päinvastoin. Tämän

näen ehdottomasti hyväksi asiaksi. Sehän on hienoa, jos kulttuuriareenan yleisössä

sekoittuvat pukumiehet ja lippalakkinuoret, Stenari puntaroi.

Tampere-talon ohjelman peruskiviä ovat vuosittain tai ainakin lähes vuosittain

itse tuotettu oopperaesitys sekä balettituotanto. Myös Tampere Filharmonialla on

suuri rooli, ja juuri tällä hetkellähän kyseinen kaupunginorkesteri elää melkoisen

hypetyksen aikaa, paljolti uuden ja persoonallisen kapellimestarinsa Santtu-Matias

Rouvalin ansiosta.

Kevyen musiikin puolella esiintyjänimet ovat jatkuvasti vaihdelleet

peruspirkanmaalaisiin melankolisellan iskelmärockillaan mainiosti uppoavasta

Yöstä kansainvälisiin Tom Jonesin tapaisiin viihdemusiikin supertähtiin. Myös

lastenmusiikille annetaan tilaa.

Stenströmille itselleen ovat työmaansa produktioista jääneet mieleen London

Symphony Orchestran massiivinen konsertti, Howard Blaken säveltämä Lumiukko-

sadun tanssiesitysversio sekä amerikkalainen outlaw countryn legenda Kris

Kristofferson. Näiden osalta kaikki vain tuntui lutviutuvan paikalleen mahtavasti,

yleisö löysi tapahtumat ja esitykset olivat kaikkiaan erittäin nautittavia.

– Takuuvarmoja yleisömagneetteja ovat Kiri Te Kanawan tyyppiset tähdet. Suuret

kotimaiset oopperalaulajat Matti Salminen ja Jaakko Ryhänen ovat niin ikään yleisön

suursuosikkeja, Stenström kertoo.

– Joskus tulee myös huteja, eli jäämme jopa alle kannattavuusrajan yleisömäärissä.

Mitään yksittäistä pohjanoteerausta ei tule mieleen, mutta yhtä harmillisia ovat viime

hetken peruutukset. Sellainen oli muun muassa vanha funk-soul-bändi Blood Sweat

& Tears, jonka konsertti peruuntui neljän päivää ennen h-hetkeä.

 

Setzer toivelistalla

Ohjelmapäällikön tulee työssään olla ajan hermolla, ja ainahan pitää kokeilla myös

jotakin uutta. Tänä syksynä Tampere-talossa nähdään ensimmäistä kertaa burlesque-

esitys.

– Syksyn muina kovina juttuina voisi tuoda esiin muun muassa Israelin Filharmonian

sekä vaikkapa haitaristi Kimmo Pohjosen 50-vuotisjuhlakonsertin.

– Itse ajattelen kulttuurin hyvin laveasti. Ei pidä kulkea laput silmillä vain

tietyn genren perässä. Ja tietenkään oma musiikkimakuni ei saa vaikuttaa

ohjelmapolitiikkaan liikaa. Jos joskus olisi mahdollista saada Stray Cats –kitaristi

Brian Setzer yhdessä big bandinsa kanssa tänne, niin se olisi kyllä omakohtaisen

toiveenkin täyttymys. Samoin olisi asia Willie Nelsonin suhteen, Stenström

hymyilee.

Hän muistuttaa, että Tampere-talosta löytyy suuren salin lisäksi muun muassa vain

170-paikkainen studio, jossa pystytään järjestämään hyvinkin intiimin tunnelman

esityksiä.

– Taistelemme ihmisten vapaa-ajasta esimerkiksi viihde-elektroniikan kanssa. Uskon,

että jatkossakin elävä musiikki pärjää. Live-tilanteessa on jotakin ainutlaatuista, ja

siinä syntyy inhimillinen lanka esiintyjä ja kuulijan välille.

Työssään Stenström vastaanottaa suuren määrä ohjelmaehdotuksia päivittäin niin

puhelimitse kuin sähköpostitsekin. Niitä hän käy läpi oman ideoinnin lomassa.

Talon sisäisiä palavereja on paljon, sillä yhteistyö sekä kongressipuolen että teknisen

osaston kanssa täytyy sujua saumattomasti.

 

Musisointia lasten kanssa

Stenström on paljasjalkainen tamperelainen. Teinivuosina tuli pyöritettyä

kellaribändejä ja liikuttua rockabilly-porukoissa Keskustorin liepeillä. Jo pienestä

pitäen hän otti soittotunteja, ensin pianon ja sittemmin kitaran kanssa.

– Muusikko minusta kai piti tulla. Lähdin parikymppisenä opiskelemaan musiikin

teoriaa ja kitaransoittoa Amerikkaan Sacramentoon. Pari vuotta kului siellä, mutta

Suomessa käydessäni tutustuin tulevaan vaimooni ja päätin, etten lähde enää ison

veden taakse. Täällä menin Taiteiden ja viestinnän oppilaitokseen ja keskityin

äänitekniikkaan, Stenström muistelee.

Yö-yhtyeen roudarina ja ääniteknikkona hän kiersi seitsemisen vuotta, ja lisäksi

ohjelmassa oli monen festivaalin äänentoistohommia. Kohta avautuvatkin jo

Tampere-talon ovet.

– Oma soittoharrastus oli pitkään aika lailla taka-alalla. Ihan viime aikoina on tullut

omien lasten kanssa taas musisoitua jonkin verran, Kangasalla vaimonsa ja neljän

lapsensa kanssa asuva Stenström mainitsee.

Kun mies haluaa tyystin eroon musiikista ja ohjelmatuotannon kiemuroista hän

polkaisee käyntiin pitkäksi ja matalaksi rakennetun Harley-Davidsoninsa tai suuntaa

kulkunsa kuntosalille.