Yrittäjät todella yrittävät

Pienten paikkojen yrittäjät ovat jo kauan surreet asiakkaiden virtaamista suurempiin naapurikaupunkeihin. Kun kotikylän asukkaalta kysyy, miksei hän käytä paikallisia palveluita, vastaus liittyy vain harvoin palveluiden niukkuuteen. Hetken mietittyään vastaaja ryhtyy nolona katselemaan varpaitaan ja toteaa usein esimerkiksi ”No, ikävä kyllä se nyt vain on niin”, ”Kun se on niin helppo siinä töistä palatessa hoitaa asiat” tai  ”Kyllä kävisin mutta kun en tiedä missä on mitäkin.”

Pälkäneläiset yrittäjät tietävät tämän. Siksi he ovat jo pitkään järjestäneet erilaisia tempauksia helpottaakseen kotikylän palveluiden löytämistä. Kesäpassilla kerättiin yritysten leimoja ja Lomakauden avaus toi toimintaa liikkeisiin ja kylänraitille. Ensi perjantaina järjestettävään Pimeän kaupan iltaan osallistuu parikymmentä pälkäneläistä yritystä. Kauppojen ovet ovat auki iltayhdeksään saakka. Tarjouksia on niin että heikompaa hirvittää.

Arkea tämän kaltaisista tapahtumista on kuitenkin hankala tehdä, sillä pienyrittäjä on usein oman yrityksensä palveluntuottaja ja tuotantokoneisto. Vaikka kuinka haluaisi palvella asiakasta vuorokauden ympäri, resurssit eivät yksinkertaisesti riitä.

Suomessa on noin 260 000 yrittäjää, joista 65 prosenttia on yksinyrittäjiä. Eritoten naisyrittäjien määrä on kasvussa ja heistä peräti 70 prosenttia työskentelee yksin. Pienyrittäjien välisen yhteistyön ja verkostoitumisen merkitystä tutkitaan yhä useammissa opinnäytetöissä ja tutkielmissa. Esimerkiksi Aalto-yliopiston Raija Leskisen keväällä valmistuneessa väitöskirjassa tutkittiin yksinyrittäjien verkostoitumisen merkitystä. Leskisen mukaan onnistunut verkostoituminen on parhaimmillaan kokemusten jakamista, oppimista toisilta, vertaistukea ja kannustamista sekä tukea yrittäjänä jaksamisessa. Näiden seikkojen kehittymisen tarkoituksena on luonnollisesti avata yrittäjille uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Leskisen mukaan tämä kaikki vaatii kuitenkin yrittäjiltä luottamusta toisiinsa. Pälkäneen tempausten perusteella alueemme yrittäjiltä ei ainakaan luottamusta toisiinsa puutu. Päinvastoin. Kesäpassin, Lomakauden avauksen ja Pimeän kaupan illan pääajatus on, ettei ole toiselta pois, jos toinen menestyy.  Ja suoremmin: kun yksi menestyy, menestyy toinenkin.