”Komea nuorimies toi kutsun avajaisiin”

Myymäläpäällikkö Liisa Saari iloitsee irtoleivonnaisista.

Aitoon Siwa oli remontin vuoksi suljettuna 13 päivää. Sinä aikana moni kyläläinen ehti huolestua, ollaanko kauppaa lakkauttamassa. Eräs asiakas kävi päivittäin kaupalla tarkistamassa, olisivatko ovet jo auki.

Myymäläpäällikkö Liisa Saaren mukaan Siwan kaltaisia pieniä lähikauppoja tarvitaan.

– Pienet kaupathan ovat kirjaimellisesti lähipalvelua parhaimmillaan. Lisäksi olen ollut huomaavinani, että suurten kauppakeskusten suosimisesta ollaan siirtymässä pienempien suuntaan.

Suomen Lähikauppa on viimeisen vuoden aikana panostanut kauppojensa remontointiin. Myös kokonaan uusia kauppoja on avattu.

Suomen Lähikaupan aluemyyntipäällikkö Jouko Pilkkakangas kertoo, että Aitoon Siwaan kannatti panostaa jo sen kannattavuuden vuoksi.

– Valtakunnallisessa Siwa-rankingissa Aitoon Siwa pärjää loistavasti.

 

Hilpeä mainoskampanja

Moni asiakas kehuu vuolaasti viime torstaina avatun Siwan kirkastunutta ilmettä. Kaupan kalustus kylmälaitteita myöten on kokonaan uusittu, tuoretuotteiden määrä kolminkertaistui ja kauppaan saatiin Veikkauksen pelipiste ja pullonpalautuskone.

– Aiemmin asiakas pudotteli pullot säkkiin ja henkilökunta laski pullojen määrän manuaalisesti, Pilkkakangas kertoo.

Anja Nord ihmettelee, miten pieneen kauppaan voi mahtua niin paljon tavaraa.

– Täältä saa kaikki perustarvikkeet, hän toteaa ja kertoo sitten hymyillen, kuinka sai kutsun avajaisiin.

– Ovelleni saapui eräänä päivänä komea nuorimies, joka ojensi minulle kaksi leipää ja toivotti tervetulleeksi Siwan avajaisiin. Mielestäni se oli oikein mukava ja luova markkinointitapa, Nord kehuu.

 

Missä ovat lehmäjuomat?

– Onko täällä enää niitä neliskanttisia salaatteja, ryhmä Anna Tapion koululaisia utelee.

Jouko Pilkkakangas tajuaa heti, mistä tuotteesta on kyse.

– Ikävä kyllä ne eivät ehtineet vielä tähän tilaukseen, mutta niitä on tulossa, hän lupaa.

– Entä ne lehmäjuomat?

– Tarkoitatko Milk Shakeja? Pilkkakangas varmistaa ja saa vastaukseksi päännyökytyksiä.

Pilkkakangas lupaa viedä toivomusta eteenpäin. Hän etsii paperinpalan ja kynän ja kirjoittaa toiveen muistiin.

– Meille tulee tätä nykyä toivomuksia paljon internetin kautta, hän kertoo. – Asiakkaat ottavat suoraan yhteyttä tai sitten kauppojen henkilökunta lähettää meille asiakkaiden tuotetoivomuksia. Pyrimme tietenkin reagoimaan pyyntöihin.