Teräsmies Kuhmalahdelta

Juha Hokka hyppäämässä pyörän selkään Pajulahden kilpailussa kuluvan vuoden elokuussa.

Elokuun 15. päivästä ensi vuonna on tulossa kuhmalahtelaiselle Juha Hokalle rankka päivä, jos kaikki siihen mennessä sujuu niin kuin hän on ajatellut.

Aamuvarhaisella mies hyppää luonnonveteen uimaan 3,8 kilometriä, vaihtaa heti sen jälkeen pyöräilytamineet päälle tahkotakseen satulassa 180 kilometriä, taipaleen, joka pituudeltaan vastaa matkaa Tampereelta Helsinkiin. Täysmittaisen triathlonin, jota myös teräsmieskisaksi on nimitetty, huipentaa maratonjuoksu.

Mikäli Hokan vauhti pysyttelee kahden aiemmin kisatun triathlonin pinnassa, superraskas, kolmiosainen urheilupäivä kestää pyöreästi kellon ympäri.

–Pitkä päivätyö siinä tulee tehtyä. Ei ole helppo reissu, välillä sattuu ja kolottaa. On mukavaa ja vaikeaa, Hokka kuvaa koettavaksi tulevia henkisiä ja ruumiillisia tuntemuksia.

–Pitää olla sinut itsensä kanssa. On tiedettävä, mikä on minun oma vauhtini. Ei voi lähteä liian lujaa.

 

Hengissä vedestä

 

Triathlonin eri lajeista puhuessaan harrastaja sanoo uinnin olevan sellainen osuus, että hyvä, kun hengissä selviää siitä. Pyöräily ja juoksu sen sijaan maistuvat.

–Olen vasta vanhemmalla iällä oppinut uimaan. Kun käyn Kuohussa uimassa, niin pikkutytöt siinä vierellä vetävät samaa vauhtia ja lujempaakin, nyt 34-vuotias Hokka, mies pian parhaimmassa triathlon-iässään, havainnollistaa.

–Uintitekniikka pitäisi harjoitella hyväksi jo nuorena, vanhempana se on paljon vaikeampaa.

Pajulahden kisan uintiosuus alkamassa.

Pyöräilyosuutta triathlonisti kuvaa seisovan pöydän ajaksi. Polkiessa on imaistava ravintogeelejä, jotta keho saa energiaa ja tankkausta maratonia varten. Juotavaa menee koko kisan ajan litran verran tunnissa, yhteensä nestettä on nieltävä ison ämpärillisen verran.

–Vedellä ei pärjää, on otettava urheilujuomaa, että saa suoloja.

 

Kylmiä väreitä

 

Maalintulo ensimmäisen täysmittaisen triathlon-kisan jälkeen on Juha Hokan elämän suurimpia ja parhaimpia kokemuksia.

–Kisassa kierrettiin vielä lopuksi urheilukenttä ympäri. Kaiken rasituksen päälle se ei tuntunut missään. Vieläkin menee kylmät väreet selässä, kun sitä maaliintuloa miettii, mies kuvaa tunnekuohun aiheuttamaa reaktiota kaksi vuotta tapahtuman jälkeen.

Perillepääsyhuuman haihduttua keho kyllä muistaa, että se on käynyt läpi erittäin kovan prässin. Töihin meno kyllä luonnistuu kisaviikonlopun jälkeen, rappustenkin nousu onnistuu, mutta pari viikkoa menee niin, ettei mies tee totaalisesti mitään liikuntasuoritusta.

–Kuukauden kuluttua vasta pääsee juoksemaan, uinti ja pyöräily sujuvat jo aiemmin.

 

Vihdoinkin maalissa! Pajulahden kisan jälkeen jaksaa vielä tuulettaa.

Puolikkaita pohjaksi

 

Juha Hokalla on takanaan kaksi täyspitkää triathlon-kisaa tältä vuodelta ja toissavuodelta. Viime vuodellekin kilpailupäivämäärä oli merkittynä kalenteriin, mutta pahaan saumaan osunut kuumetauti sotki suunnitelmat ja pakotti jäämään kotiin.

Itsekin puolimatkoilta pohjia ja kokemusta täysmatkaa varten hakenut Hokka neuvoo triathlonista innostuneita etenemään vaiheittain kohti isoa tavoitetta.

–Puolimatkalle voi lähteä, jos selviää maratonista. Jos puolimatkan jälkeen ei ole puolikuollut, niin sitten vaan mukaan täydelle, hän vitsailee totuuden siemen neuvojensa pohjalla.

–Kun pyörin piireissä, joissa oli tehty tai oltiin menossa tekemään täysmatka, niin ajattelin, että minä myös. Oli tukea vertaisryhmästä, kun tunsin ihmisiä, jotka olivat jo tehneet saman jutun, mitä minä vasta suunnittelin.

Juha Hokka harrasti jo ennen triathlonille syttymistään monipuolisesti liikuntaa. Suunnistus on hänen sanojensa mukaan sukuvika, mistä kielii jo Laura-sisaren hankkima kultainen mitali nuorten MM-kisoissa. Kaukalopalloakin mies pelasi aikoinaan ykkösdivaritasolla.

 

Tyttären ehdoilla

 

Juha Hokka tekee jo nyt liikuntaharjoitteensa sitä silmällä pitäen, että kaikki on valmista silloin, kun lähtölaukkaus elokuun triathlon-kisaan pamahtaa. Triathlon ei hänelle merkitse vain tiettyä kisapäivää, vaan kokonaista elämäntapaa, jossa matka tavoitteeseen on yhtä tärkeä kuin päämääräkin.

Viikoittainen treenaamiselle järjestyvä aika vaihtelee paljon. Voi käydä niinkin, että tulos on pyöreä nolla, kun työ automaatio-osaston vetäjänä Sandvikin tehtaalla Tampereella kuormittaa tavallista enemmän. Elämäntilannekin asettaa harrastukselle omat rajansa.

–Ajan iltaisin kotona kuntopyörää, kun olen saanut muksun nukkumaan, tyttärensä yksinhuoltajaisä kertoo syksyn ja talviajan rutiineista.

–Toivottavasti tänä vuonna tulee lunta, että pääsen myös hiihtämään.

Kevättä kohden mentäessä vauhti lisääntyy triathlonin eri osa-alueiden harjoituksissa. Kesällä uintitreenit siirtyvät hallista järveen. Samalla ne pitenevät, kuten juosten ja pyöräillenkin tehtävät harjoitukset. Myös triathlonin yksilölajien kilpailut kuuluvat harjoitteluohjelmaan.

Kun h-hetki Ruotsin Kalmarissa koittaa, Juha Hokka toivoo ukon olevan ehjänä ja takana mahdollisimman paljon laadukasta treeniä.

 

 

 

 

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?