Viimeinen mäkilähtö

”Ei tätä oikein enää kannata korjata”. Autokorjaamon arvio on tyly, mutta se esitetään hyvin varovasti, jopa pehmeästi. Päätös on lopulta kuitenkin auton omistajan. Osa päättää yrittää laitattaa menopelinsä kuntoon, jotkut katsovat parhaaksi heittää pyyhkeen kehään. Auton toteaminen käyttökelvottomaksi ei kuitenkaan vielä vapauta omistajaa nelipyöräiseen liittyvistä velvollisuuksista. Apuun tarvitaan romutustodistus, jolla ajoneuvo poistetaan rekisteristä.

– Romutustodistuksesta tehdään kappale omistajalle ja meille, ja lisäksi se lähetetään Trafiin eli Liikenteen turvallisuusvirastoon. Siellä ajoneuvo poistetaan rekisteristä. Toimenpidettä ei voi perua, ja se on se hetki, jolloin autosta tulee vain romua, kertoo Pälkäneellä toimivan Suomen ajoneuvokierrätyksen Tero Nikkanen.

Jotta autonraadot eivät jäisi makaamaan pihoille ja kaduille, on romutustodistuksen hankkiminen yritetty tehdä mahdollisimman helpoksi. Autojen maahantuojien muodostaman Suomen Autokierrätyksen viralliseen verkostoon kuuluvat yritykset, jotka löytää esimerkiksi yhteisön kotisivuilta, tarvittaessa noutavat auton yhteydenoton jälkeen – osa jopa maksutta.

Noutotilanteessa helpointa on, jos omistaja pääsee paikalle henkilöpapereiden ja auton papereiden kanssa. Jos tämä osoittautuu mahdottomaksi, voidaan tilanteessa soveltaa ja omistaja pyytää käymään myöhemmin hallilla paperitöissä. Omistaja voi myös valtuuttaa jonkun luovuttamaan auton papereineen valtakirjalla. Jos omistaja on luovutuksessa paikalla, saa hän vakuutus- ja veroasiat ajan tasalle laittavan romutustodistuksen heti mukaansa.

 

Auton uusi elämä

Suomen autokierrätyksen mukaan viime vuonna romutettiin kaikkiaan noin 100 000 autoa, mutta romutustodistuksia kirjoitettiin vain vajaa 63 000 kappaletta. Kadoksiin jää vuosittain arviolta 300 000 litraa öljyjä ja muita nesteitä, jotka ainakin virallisissa vastaanottopaikoissa otetaan talteen.

– Esikäsittelyssä ongelmajätteet, kuten nesteet ja akku poistetaan, Nikkanen valottaa ympäristönäkökulmaa.

Auto prässätään pieneksi kuutioksi tilan säästämiseksi ja kuljetuksen helpottamiseksi. Sitten se kuljetetaan murskauslaitokselle, kuten Kuusankoski Oy:lle Heinolaan, jossa muun muassa metallit erotellaan erikseen. Sieltä auto jatkaa murskeina eri puolille maata ja maailmaa mitä moninaisempiin käyttötarkoituksiin.

– Siitä voi tulla esimerkiksi raudoitusverkkoa, vesiputkea tai osia uuteen autoon. Oma auto voi myöhemmin tulla vastaan myös vaikka alumiinikattilana.

 

Nyt ei makseta

Kierrätykseen lähtevän auton kunnolla ei ole väliä.

– Juuri haimme Ruutanan Shelliltä hajonneen auton, jonka omistaja oli ohikulkumatkalla Keski-Suomesta. Osa autoista on seissyt omistajan pihassa jo pari vuotta sillä taka-ajatuksella, että josko sen vielä laittaisi kuntoon. Lisäksi meille tulee kolariautoja ja varaosiksi jo purettuja autonromuja, Tero Nikkanen luettelee.

Joitakin vuosia sitten romun hinta oli sen verran korkea, että yritykset maksoivat autoista. Nyt on toisin, eikä autosta saa käytännössä korvausta kuin siinä tapauksessa, että auto on poikkeuksellinen esimerkiksi varaosien kannalta.

– Viime vuonna tähän aikaan oli autoja paljon paalattuna valmiina, mutta nyt olen myynyt romua eteenpäin huonollakin hinnalla. Ensi viikolla varmaan alamme ajaa niitä taas kasalle.