Rannikon Galaxie on harvinainen herkku

Suomalaisittain uniikkikappale tämä Ford Galaxie 7-Litre. Hot Rod & Rock Showssa se kiilteli kilpaa muiden komeiden jenkkiautojen seassa.

Pitkä on matka Kalifornian tulikuuman Kuolemanlaakson tuntumasta peripirkanmaalaiseen Kangasalan pitäjään. Petri Rannikon omistama Ford Galaxie 7-Litre-jenkkirauta on ottanut osumaa kummankin paikan ilmastosta. Tämän kevään Hot Rod & Rock Showssa Tampereella taannoin näytillä ollut superharvinaisuus on jatkumoa Rannikon pitkään amerikanautoharrastukseen.

– Hankin sen viime joulukuussa Seinäjoelta. Silloinen omistaja oli vasta kolmas. Galaxie on tullut Suomeen 26 vuotta sitten Death Valleysta. Hyväkuntoisena sen ovat entisetkin omistajat pitäneet. Hieman toki tein talvella kansiremonttia ja yleishuoltoa. Sähköjä ja verhoiluja siistittiin jonkin verran, kangasalalaismies kertoo.

7-Litre-mallin Ford Galaxieta tuotiin markkinoille vain vuonna 1966, eikä sellaista kurvaile usein vastaan suuressa maailmassakaan. Suomessa Rannikon omistama auto on tiettävästi ainoa lajiaan.

– Pienemmällä koneella tätä tehtiin valtavia määriä. Tehdas halusi sitten jonkinlaista haastajaa tietyille isolohkoautoille. Onhan tällainen nyt huomattavasti sporttisempi johonkin Cadillaciin verrattuna. Isolohkoa oli niin sanotusti tavallisena versionakin, mutta 7-Litre on vielä siitä oma harvinaisempi mallinsa, Rannikko toteaa seitsenlitraisen moottorin voimalla liikkuvasta kaunottaresta.

 

Galaxie liikkuu jämäkästi

Rannikon museokilpinen Galaxie on jossakin vaiheessa maalattu uusiksi, ja jälki on siistiä. 2-ovisen hardtop-mallin näkee tänä kesänä todennäköisesti useammassakin pirkanmaalaisessa cruising-illassa. Lähinnä niissä, joissa letka lipuu tyylikkäästi ja autoja oikeasti kunnioitetaan eikä niiden nokkapeltejä käytetä kaljapullon alustoina.

– Jotakin pientä reissuakin on tarkoitus tehdä. Toistaiseksi olen ajanut tällä vain runsaat parisataa kilometriä. Haistelen, miten tämä toimii, ja ensi talveksi olen ajatellut koneremonttia. Näitähän on helpompi ja halvempi rempata silloin, kun ovat vielä suhteellisen ehjiä, Rannikko naurahtaa.

Ajokkina Galaxie on jämäkkä. Ei ihme, että niitä oli aikoinaan takseinakin runsaasti. Ajo-ominaisuuksiltaan biili on ihan eri luokkaa kuin Rannikon edellinen jenkkiauto eli vuoden 1967 Ford Mustang, jonka mies myi viime marraskuussa.

– Mustang olikin aikoinaan pikemminkin nuorisoauto, vaikkapa juuri Galaxieen verrattuna. Galaxie menee tukevasti eteenpäin, liikkuu pintakaasulla ja on toki tarpeen tullen voimakkaasti kiihtyväkin tällaisena isokoneisena varsinkin. Toki Mustang oli edukkaampi ajaa, mutta ei sillä valtavasti merkitystä ole, kun tällaisillahan nyt joka tapauksessa liikutaan vain kesän aurinkoisimpina päivinä.

 

Haaveena isolohko-Mustang

Rannikko on kotoisin Nokialta ja liikkunut pirkanmaalaisissa jenkkiautopiireissä vaihtelevalla intensiteetillä jo nuorukaisesta lähtien.

– Parilla kaverilla oli amerikanrauta, ja jotenkin tuli lähdettyä mukaan touhuun. Nuorena minulla ehti olla useita eri jenkkiautoja. Autoharrastusporukoista jotkut ovat matkan varrella mieltyneet vaikkapa Kuplavolkkareihin tai siirtyneet moottoripyöräharrastajiksi, Huutijärvellä asuva yrittäjä mainitsee.

– Minulle jenkkiautot ovat yhä se suuri juttu. Auton koko ja voima viehättävät. Ja nämä ovat sikäli helpohkoja huollettavia, että samat osat käyvät pitkälti vuosimallista toiseen. Mustangista haaveilin 15 vuotta ennen kuin sen sain hankituksi. Nyt on tämä harvinainen Galaxie, ja kyllä toiveena olisi joskus se isolohkoversio Mustangista saada. Ovat vain niin julmetun hintavia. Kävin viime keväänä Hollannissa niitä silmäilemässä.