Tulevat koululaiset testasivat pulpetteja

Milla Harjula testasi pulpettia ja kirjoitusvihkoa.

Tuleva ekaluokkalainen tuntee jo numerot. Hän ei ole vielä seitsemää vuotta, joka on asetettu kiehtovan pelin tai elokuvan ikärajaksi.

– Tämän minä saisin katsoa, tätä en, osaa jokainen eskari-ikäinen tulkita peli- ja elokuvakoteloiden ikärajoja.

Äidit ja isät tietävät, että kotioloissa kotelot herättävät erilaisia kommentteja: Miksen minä saa pelata, kun kaverikin saa? Voiko tämän katsoa isoveljen kanssa?

Mutta kun eteen levitetään läjä lasten ja nuorten pelejä ja elokuvia, ikärajat tuntuvat itsestään selviltä: kaikenikäisille löytyy sopivaa pelattavaa ja katsottavaa.

Pälkäneen MLL:n rastilla tulevien ekaluokkalaisten perheitä haastetaan muihinkin lapsiperheissä tuttuihin keskusteluihin. Unipelissä lasketaan, riittävätkö nukutut tunnit vihreälle saakka. Älypuhelinjuliste ja -esite opettavat, ettei luurilla kannata jakaa sellaista, jota kaverit, mummut tai vuoden vanhempi minä ei voi nähdä.

MLL:n rasti on yksi kymmenestä, joita tulevat ekaluokkalaiset kiertävät yhdessä vanhempiensa kanssa. Eskarista ekaluokalle -illassa tulevat tutuksi koulun tilat, opettajat, muu henkilökunta sekä lasten parissa toimivat järjestöt. Kostian koululla viime viikolla järjestetyssä tilaisuudessa olivat MLL:n lisäksi mukana myös Koti ja koulu ry, Liikenneturva sekä Hämeen liikunta ja urheilu.

Lisäksi tutustuttiin Haanloukkaan aamu- ja iltapäiväkerhoon, terveydenhoitajaan ja kirjastoon. Tuleville koululaisille riitti rasteilla tekemistä niin, etteivät he olisi malttaneet kotiin lähteä.

Jo ennen koulun alkua järjestetty vanhempainilta on antoisa sekä lapsille että aikuisille. Koulussa voi olla varsin erilaista kuin lapsi kuvittelee tai vanhemmat muistavat. Toiminnallisilla rasteilla kouluun, sen väkeen ja toimintatapoihin tutustuminen käy luontevasti.

Eskarista ekaluokalle -mallin toi Kostian koululle mukanaan rehtori Sari Halonen. Tampereen, Akaan, Hauhon ja Hollolan koulujen ja MLL:n kehittämä malli tukee lasten ja heidän perheidensä käytännön hyvinvointiosaamista ja lasten oppimisvalmiuksia.

Kommentointi on suljettu.