Lehtimäki kovassa pistevireessä

Heinäkuun toinen viikonloppu Norjan Mo i Ranassa oli sydänhämäläisten kilpamoottoripyöräilijöiden juhlaa. Kangasalalainen Jouni Lehtimäki kaasutteli veteraanipyörien Classic500-luokassa PM-osakilpailulähtöjen ykköseksi sekä lauantaina että sunnuntaina, ja saman tiimin tamperelaisjäsen eli aikoinaan pitkään Pälkäneellä asunut Markku Laaninen oli hopealla kummassakin lähdössä.

Lehtimäki vei PM-kultaa ja EM-pronssia jo debyyttikaudellaan viime kesänä. Nyt samaa tiimiä edustava Laaninen lähti PM-rumbaan mukaan Lehtimäen vara-ajokilla. Kummankin miehen alla pärisee siis vuoden 1972 Honda CB. Tiimin täydentää ryhmän mekaanikkona puuhaileva pälkäneläinen Hannu Lehtimäki, joka on Jounin veli.

Jouni Lehtimäki oli jo tämän kauden ensimmäisessä PM-osakilpailussa Jurvassa menotuulella. Aika-ajosta järjestyneen paalupaikan jatkoksi tuli ensimmäisen lähdön ykköstila ja täydet 25 pistettä. Toisessa lähdössä Hondasta rikkoutui kiertokangen laakeri, ja peli oli heitettävä kesken.

– Nyt kun vain kone kestää, on todella hyvät mahdollisuudet kerätä tuon Mo i Ranan jatkeeksi kärkipaikat vielä Ruotsin ja Tanskan osakilpailuista. Kausi päättyy syyskuussa. Siihen mennessä on siis ajettu neljä osakilpailua ja niissä yhteensä kahdeksan lähtöä, Lehtimäki sanoo.

– Se on pienikoneisten pyörien kanssa vähän niin, että nopeuden eteen joutuu huudattamaan konetta jopa 12 500 kierroksen verran. Silloin vanhan prätkän moottori on tietenkin kovilla. Mutta ilman noin korkeita kierroslukuja ei ajeta kunnon aikoja.

Tällä hetkellä Lehtimäki on luokkansa PM-pisteissä kärkimiehenä. Laaninen nousi kakkoseksi, kun aiemmin johtopaikkaa pitänyt kuljettaja ei ollut Norjan osakilpailussa mukana lainkaan.

Ennen elokuun PM-osakilpaa Lehtimäen tiimi matkustaa jo Ruotsin Linköpingiin Nordic Cup -osakilpailuun. Kyseessä on valtava tapahtuma, jossa mitellään vanhojen kilpapyörien eli Classic-luokkalaisten paremmuudesta lähes kaikissa moottoripyöräilyn kisamuodoissa motocrossista trialiin saakka.

– RR-kisaan sinne on jo ilmoittautunut peräti 284 pyörää, joista 35 tuohon meidän luokkaamme eli 500-kuutioisiin.