Kyynäröläisyritys kuskaa maito- ja panimotuotteet

Aina yrittäjän kiireiltä ehtiessään Jari ja Satu Laurén kunnostelevat harrasteajoneuvoaan, vuoden 1966 Volvo Amazonia.
Aina yrittäjän kiireiltä ehtiessään Jari ja Satu Laurén kunnostelevat harrasteajoneuvoaan, vuoden 1966 Volvo Amazonia.

Pälkäneen koilliskulmassa nököttävän Kyynärön kylän maaperässä täytyy olla jotain erityistä. Lieneekö maan uumenissa dieselöljylähteitä, kun pikkukylään on aina kasautunut väkimäärään nähden huima määrä kuljetusalan yrittäjiä?

Historian hämäristä muistuu mieleen useampiakin linja-autoyrityksiä, joista Luopioisten Linja on edelleen voimissaan. Tavarakuljetuksessa toimivat ainakin Raution tukkirekat, Laineen puutavara- ja sora-autot sekä Ämmätsän liepeiltä kotoisin olevat Kankaanpään veljekset.

Yksi suurimmista – ellei suurin – kylän yrityksistä on jäänyt paikkakunnalla vähemmälle näkyvyydelle. Monelle lienee yllätys, että J. Laurén Oy:n ajossa on 12 autoa ja yritys työllistää kolmisenkymmentä kuljettajaa.

Syy tuntemattomuuteen on se, että vaikka omistajapariskunta Jari ja Satu Laurén asuvat Kyynäröllä, on yritys kirjoilla Hämeenlinnassa.

–Olen paljasjalkainen hämeenlinnalainen ja isäni Erkki Lauren perusti yrityksen sinne 1975. Autojen tukikohta on edelleen Hämeenlinnassa moottoritien varressa Hämeenlinnan Osuusmeijerin yhteydessä, joten meidän autoja näkyy harvoin Pälkäneellä, kertoo toimitusjohtaja Jari Laurén.

Alkuun yhdellä autolla 40 vuotta sitten

Erkki Laurén aloitti yrittämisen yhdellä puoliperävaunuautolla. Luotettavuudesta kertoo omaa kieltään se, että tuolloinen asiakas Hartwall on edelleen toinen yrityksen isoista kumppaneista.

Auto vaihtui aikanaan täysperävaunulliseksi ja vuonna 1997 Jari otti firman vetovastuun itselleen. 2000-luvun alussa hankittiin toinen auto Hartwallin ajoon, kunnes kymmenisen vuotta sitten laajentuminen Ingmanin (nyk. Arla) meijerituotteiden ajoon mahdollisti kolmannen auton hankinnan. Noihin aikoihin Laurénit myös asettuivat vakituisesti asumaan Kyynärölle Sadun kotiseudulle.

Viime vuonna yhtiö otti hurjan kasvuloikan, kun Arla osoitti luottamusta toiminnan laatuun sekä varmuuteen niin, että kalustoa ja henkilöstöä voitiin lisätä merkittävästi uusien kuljetusreittien ansiosta.

–Omia autoja on nyt liikenteessä 9 ja lisäksi kolme autoa pitkillä vuokrasopimuksilla. Henkilöstöön kuuluu 29 kuljettajaa sekä sahalahtelainen ajojärjestelijä Tommi Laurila, joka myös ajaa. Olen hiukan työhullu ja ajan itsekin päivittäin yrityksen luotsaamisen ohella, koska tykkään siitä, Jari vakuuttaa.

Satu Laurén käy päivätyössä Aitoon Koulutuskeskuksessa ja hoitaa yrityksen päivittäiset toimistorutiinit ja henkilöstöhallinnon ilta- ja viikonlopputöinään. Työtä riittää vähintäänkin tarpeeksi, etenkin kun Satu samalla opiskelee yrityksen johtamista. Kirjanpito ja palkanmaksu on sentään annettu tilitoimiston hoitoon.

J. Laurén Oy:n kalustoon kuuluu täysperävaunullisia (kuvassa), puoliperävaunullisia sekä kolmiakselisia jakeluautoja.
J. Laurén Oy:n kalustoon kuuluu täysperävaunullisia (kuvassa), puoliperävaunullisia sekä kolmiakselisia jakeluautoja.

Palkintoja ovista ja ikkunoista

Kuluvana vuonna J.Laurén Oy on saanut roppakaupalla tunnustusta vuosien uutterasta työstä. Alkuvuodesta napsahti joukkuekilpailun voitto Mercedeksen järjestämästä ajotaitokilpailusta. Kilpailussa mitattiin taloudellista, polttoainetta ja ympäristöä säästävää sekä auton käyttöikää lisäävää ajotapaa.

Elokuussa tuli sitten varsinainen jättipotti, kun Elintarvikealan Kuljetusyrittäjät ry. valitsi J. Lauren Oy:n 350 yrityksen joukosta vuoden 2015 liikenteenharjoittajaksi. Valinta julkistettiin yrittäjien kesäpäivillä Maarianhaminassa.

–Valinnassa lämmittää erityisesti, että sen tekivät yrittäjäkollegat. Yrittäminen on kuitenkin paljolti yksinäistä työtä. Tunnustus osoittaa, että on tehty asioita oikein ja kannustaa jatkamaan samalla tiellä, Laurénit iloitsevat yhteen ääneen.

Yrittäjät muistavat joka käänteessä kiittää menestyksestä henkilöstöään. Lauréneilla on myös vahva usko tulevaisuuteen kovalla ja kilpaillulla alalla.

–Kasvua emme niinkään enää tavoittele. Tärkeintä on jatkossa tehostaa kaluston käyttöä ja henkilöstön sitoutuneisuutta entisestäänkin vielä paremmalla johtamisella, Satu luotaa yrityksen tulevaisuuden näkymiä.

–Aiomme myös asua edelleen Kyynäröllä maaseudun rauhassa.

Sitkeyttä ei näiltä yrittäjiltä ainakaan puutu. Siitä vakuutena on pariskunnan yhteinen maratonharrastus. Sadulla täysmittaisia maratoneja on juostuna jo yli 20 ja Jarikin ehti juoksemaan jo muutaman, kunnes polvivamma viime vuonna katkaisi juoksemisen toistaiseksi.

Jotenkin tuntuu siltä, että sekin vaikeus on voitettavissa.