Edes yksi onnettomuus vähemmän

Sonja Harjuntausta kokeili, miltä tuntuu istua rekassa kuskin paikalla.
Sonja Harjuntausta kokeilee, miltä tuntuu istua rekassa kuskin paikalla. Rekan kuljettaja Jarno Luotoharju seuraa vieressä.
Sariolan koulun oppilaat saivat opastusta turvalliseen liikennekäyttäytymiseen Mikko Lehtosen järjestämänä. Hän ja Jarno Hiilloskorpi (vasemmalla) kertoivat, että liikenne sujuu yhteispelillä.
Sariolan koulun oppilaat saivat opastusta turvalliseen liikennekäyttäytymiseen Mikko Lehtosen järjestämänä. Hän ja Jarno Luotoharju (vasemmalla) kertoivat, että liikenne sujuu yhteispelinä.

Kuluneena syksynä Pirkanmaalla on tapahtunut epätavallisen paljon liikenneonnettomuuksia, joissa on ollut osallisena autoilija ja pyörällä tai jalkaisin suojatiellä kulkenut koululainen. Viimeksi perjantaina suojatietä ylittänyt 9-vuotias tyttö jäi auton alle Ylöjärvellä. Sitä ennen tiistaina 10-vuotias poika jäi auton alle suojatiellä Tampereella.

Näitä onnettomuusuutisia lukenut sahalahtelainen Mikko Lehtonen päätti, että hän voisi omalta osaltaan tehdä asialle jotakin.

– Soitin Sariolan koulun rehtorille, Tuomo Myllölle, ja kysyin, voisiko koulun pihalle tulla rekka ja sen kuljettaja, joka kertoisi koululaisille turvallisesta liikennekäyttäytymisestä. Heti sain myöntävän vastauksen.

Rehtorille soitettuaan Lehtonen otti yhteyttä Ympäristörakennus Saariseen, josta myös saman tien näytettiin idealle vihreätä valoa.

– Molemmat osapuolet olivat heti mukana, kiittelee Lehtonen, joka toivoo järjestämänsä tempauksen vähentävän edes yhden suojatieonnettomuuden.

Jos näet kuljettajan, kuljettaja näkee sinut

Sariolan koulussa opastusta turvalliseen liikennekäyttäytymiseen saivat alakoululaiset esikoululaisista neljäsluokkalaisiin. Lapset saivat myös käydä koeistumassa rekan ohjaamossa ja kokea omin silmin, millaiset näkymät sieltä kuljettajalle avautuu.

– Suojatietä ei kannata lähteä ylittämään ihan rekan edestä, koska kuljettaja ei näe teitä. Kannattaa pitää mielessä, että silloin kun te näette kuljettajan, niin kuljettaja näkee teidät, Maanrakennus Saarisen kuljettaja Jarno Luotoharju ohjeisti lapsia.

Ohjetta havainnollistaakseen Luotoharju pyysi lapsia seisomaan parin metrin päässä rekan nokasta, jolloin kuljettaja vahvisti näkevänsä ryhmästä vain yhden lapsen pipon tupsut.

– Liikenteessä selviää yhteistyöllä. Siellä ei sovi ajatella olevansa yksin, vaan kaikki ottavat huomioon kaikki, Luotoharju huomautti.

Jalankulkijan ja pyöräilijän ei kannata lähteä ylittämään tietä äkkiarvaamatta. Perävaunullinen rekka on raskas yhdistelmä, joka pysähtyy hitaasti. Kun täydessä kuormassa olevalla yhdistelmärekalla on nopeutta 80 kilometriä tunnissa ja painoa täydessä kuormassa 65 000 kiloa, ajoneuvon jarrutusmatka pysähtymiseen on 150–200 metriä, talvikelillä jopa 500 metriä.