Lahdentietä pitää leventää

Nimimerkki Pitäisikö väistää pitää Lahdentien leventämissuunnitelmaa turhana (SHL 28.10.15), koska jonot syntyvät siitä kun joku ajelee alinopeutta.

Ajo-olosuhteet ovat vaikeat kun on pimeää ja lisäksi sataa vettä tai lunta, on sumua tai tie on suolaamattomuuden vuoksi liukas. Kangasalan moottoriliikennetie on valaistu, mutta keinovalo ei vastaa päivänvaloa.

Vaikeissa ajo-olosuhteissa osa autoilijoista pitää nopeutta 80 kilometriä tunnissa liian korkeana ja köröttelee alinopeutta 60 tai 70 kilometriä tunnissa. Suurin osa autoilojoista haluaa ajaa kahdeksaa kymppiä myös vaikeissa ajo-olosuhteissa, ja siksi syntyy jonoja.

Tampere–Hämeenlinna -moottoritien valmistumisen jälkeen liikennemäärät Lahdentiellä pienenivät muutamaksi vuodeksi, mutta ovat nykyään suuremmat kuin ennen moottoritien valmistumista. Liikennemäärät ovat niin suuret, että vastaantuleva liikenne on lähes jatkuvaa ja köröttelijöiden turvallinen ohittaminen on vaikeaa.

Kangasalan moottoriliikennetie pitää leventää joko nelikaistaiseksi keskikaidetieksi tai rakentaa erillinen ajorata, jolloin tie muuttuu moottoritieksi. Lahdentiellä kulkee paljon raskasta liikennettä. Sekä Vehoniemen ja Pälkäneen kirkon että Pälkäneen kirkon ja Hämeenlinnan tien risteyksen välille pitää rakentaa ohituskaistapari. Tällöin köröttelijät voi ohittaa turvallisesti, eikä jonoja synny edes vaikeissa ajo-olosuhteissa.

Lahdentien leventäminen vähentää ratkaisevasti kuolonkolareita ja vakaviin loukkaantumisiin johtaneita kolareita. Tästä sekä säästyneestä ajoajasta aiheutuvat suuret säästöt kompensoivat nopeasti tien leventämisen kustannukset.

Tampereelta Hämeenlinnaan saatiin moottoritie. Nyt on aika kunnostaa Lhdentie. Työt voisi aloittaa jo tämän vuosikymmenen lopulla.

 

Jukka Ollikkala

Pälkäne