Netin edelläkävijä

Netti muuttaa maailmaa nopeasti. Muun muassa kauppa ja rahoitusala miettivät parhaillaan, miten ne tavoittavat nuoren sukupolven ja pitävät kiinni paikallisista asiakkaistaan.

Media-ala kohtasi netin haasteet ensimmäisten joukossa. Perinteisten medioiden lukijat, katsojat ja kuuntelijat siirtyvät vauhdilla nettiin. Paperilehti, televisio ja radio muuttuvat vähitellen ylellisyystuotteiksi, koska tiedon levittäminen niiden kautta on niin kallista.

Sydän-Hämeen Lehti on toiminut paikallislehtien edelläkävijänä verkkomaailmassa. Myös oman alan jakamat tunnustukset kertovat tästä: lehti voitti paikallislehtien verkkokisan jo toisen kerran parin vuoden sisällä.

 

Verkkomaailmaan kuuluu jatkuva uudistuminen. Osa uusista kokeiluista jää lyhytaikaiseksi. Harva esimerkiksi muistaa enää shl.fi -sivuston uutisvideoita ja vili-nappulaa.

Videoiden kanssa oltiin liikkeellä liian varhain. Samaan syyllistyttiin aikanaan myös nettisivujen kanssa: nettiin on turha ladata sisältöä, jos lukijoilla ei ole välineitä eikä yhteyksiä sen vastaanottamiseen.

Myös tykkäämiset rahaksi muuttava vili-nappula oli edellä aikaansa. Sellainen lyö itsensä läpi heti, kun kehitystyöhön saadaan niin leveät hartiat, että tekniikka toimii lukuisten eri selainten kymmenissä eri versioissa.

 

Netin kehittäminen ei ole pois paperilehdestä, vaan netin ansiosta Sydän-Hämeen Lehti on tänään huomattavasti monipuolisempi kuin muutama vuosi sitten.

Esimerkiksi lukijapalstan komeat kuvat ja monipuolinen keskustelu perustuvat nettiin: lukijan on helppo lähettää omaa sisältöä sen kautta. Tämä vahvistaa paikallislehden merkitystä yhteisön kohtauspaikkana.

Palkitut nettisivut eivät ole valmiit, vaan pohja seuraavalle kehitysversiolle. Lähiaikoina uudistuvat sivut skaalautuvat automaattisesti kännykkä-, tabletti- tai tietokoneruudun levyiseksi.

Loppuvuoden aikana otetaan käyttöön myös uusi näköislehti. Se on enemmän kuin nettiin siirretty paperilehti, sillä uuden rikastustekniikan ansiosta kuvan takaa aukeaa galleria, jossa ovat kaikki ne kymmenet otokset, jotka eivät mahtuneet paperilehteen. Uutisvideot tai mainostajan nettisivut ja -kauppa ovat jatkossa klikkauksen päässä.

Rikastettu näköislehti tarjoaa myös yrittäjille aivan uudenlaisen tuotteen: shl-sivustolle ja omille nettisivuille saa jatkossa esimerkiksi näyttävän tuotekuvaston.

 

Shl.fi -sivustolla julkaistaan keskimäärin 250 juttua kuukaudessa eli lähes kymmenen juttua päivässä. Jatkuvasti päivittyvän sisällön ansiosta paikalliset lukijat seuraavat sivua päivittäin. Lisäksi mielenkiintoiset aiheet keräävät lukijoita eri puolilta maata ja maailmaa.

Netin ansiosta jutut elävät entistä pidempään. Vuosien takaiset jutut nousevat luetuimpien joukkoon, kun esimerkiksi iltapäivälehdet sivuavat aihetta.

Lehdentekijät saavat nettilukijoista ajantasaista tietoa. Netin luetuimmat jutut ovat vain harvoin uutisia. Enemmän kiinnostavat kylien asiat ja ihmisläheiset lukujutut.

Nykyihminen seuraa kaiken aikaa maailman katastrofeja eri välineiden välityksellä. Paikallislehdestä luetaan mieluummin hyviä uutisia. Tämän vuoden nettihittejä on esimerkiksi juttu Kuhmalahdella avaavasta kyläkaupasta.

Satunnaiset lukijat eivät enää saavu sivustolle etusivun kautta, vaan hakupalvelu tai Facebook-kaverit ohjaavat heidät suoraan juttuun. Siksi nettisivuja kehitetään niin, että aiheeseen liittyvää sisältöä on tarjolla entistä enemmän.

Tavaraa alkaa olla laarissa melkoinen määrä, sillä shl.fi -sivustolle on reilun kolmen vuoden aikana kertynyt reilut 10 000 paikallista juttua ja yli 33 000 niihin liittyvää kuvaa.