Muutoksia: Terveysasemille omat hoitajat, uudet puhelinajat ja rajoitettu asiakaspalvelu

Hoitajille lisää vastuuta uuden mallin myötä

Terveyskeskus ottaa käyttöön uusia puhelinnumeroita osana uuteen tiimityömalliin siirtymistä. Pälkäneellä ja Luopioisissa puhelinnumerot pysyvät ennallaan, mutta Ruutanan, Suoraman ja keskusterveysaseman eteläisellä alueella otetaan käyttöön uudet ajanvaraus- ja palvelunumerot torstaina 14. tammikuuta.

Uuden toimintamallin mukaan jatkossa potilaille pyritään osoittamaan omalääkärin lisäksi myös ”omahoitajia”. Puhdasoppiseen lääkäri-hoitaja-työparityöskentelyyn terveyskeskuksen henkilökunta ei riitä, joten pääsääntöisesti jokaisen aseman lääkärit saavat avukseen yhden sairaanhoitajan, yhden terveydenhoitajan ja yhden terveyskeskusavustajan.

Johtavan ylilääkärin Sari Mäkisen mukaan mallin käyttöönottoa on valmisteltu jo parin vuoden ajan, ja siihen liittyen henkilökuntaa on muun muassa lisäkoulutettu viime vuonna.

– Samalla hoitajavastaanottoa pyritään tarjoamaan merkittävästi enemmän kuin ennen. Hoitajien itsenäistä vastaanottotyötä varten on saatu huoneita esimerkiksi Pälkäneelle ja Vatialaan. Keskusterveysasemalla lisätiloja on puolestaan saatu remontin yhteydessä tehdyllä uudelleenryhmittelyllä.

 

Oma hoitaja vastaa tiettyinä aikoina

Kullekin asemalle osoitetut hoitajat kantavat puhelinaikana päävastuun oman asemansa numeroon vastaamisesta. Mäkisen mukaan terveyspalveluissa lähituntemus puolustaa paikkaansa keskittämisen sijaan.

– Kun puhelimen päässä on tuttu hoitaja, tämä oppii tuntemaan ja tietämään potilaan, jolloin hoidontarpeen arviointi on helpompi tehdä ja asiakaspalvelu on sujuvampaa.

Kun taustat ovat tiedossa, hoitajan on helpompi miettiä jatkotoimia: lääkärin tai hoitajan vastaanottoaikaa, puhelinaikaa tai vaikka avun antamista mahdollisesti jo saman puhelun aikana. Potilaan ei tarvitse puolestaan välttämättä käydä sairaskertomustaan läpi joka kerran terveysasemalle yhteydessä ollessaan.

Asemien omahoitajat ovat puhelimitse tavoitettavissa puolitoista tuntia aamuisin ja tunnin iltapäivisin. Aamut kahdeksasta puoli kymmeneen on ajateltu kohdistettavan – erityisesti samalle päivälle toivottavien – kiireaikojen varaukseen.

– Tutut hoitajat vastaavat puhelimeen myös kello 13–14, jolloin toivotaan soiteltavan muissa kuin ajanvarausasioissa, esimerkiksi hoito-ohjeisiin tai laboratoriotuloksiin liittyen. Aamu kun on joka tapauksessa ruuhkainen, vaikka puheluruuhkan purkamiseen on satsattu 16 ihmisen työpanos.

Puhelinnumerot toimivat luonnollisesti myös aamu- ja iltapäiväsoittoaikojen välissä, mutta tuolloin puhelinpalvelut keskitetään eikä vastaaja ole välttämättä omalta terveysasemalta.

– Tekemistä on rajallisilla resursseilla muutenkin paljon, kun puhelimeen vastaamisen lisäksi hoitajien olisi oltava asiakaspalveluluukulla, pidettävä vastaanottoa, avustettava lääkäreitä ja hoidettava kaikenlaista paperihässäkkää.

Anna Teronen hoitajan vastaanottohuoneessa Pälkäneen terveysasemalla.

Anna Teronen hoitajan vastaanottohuoneessa Pälkäneen terveysasemalla.

 

Lisää automatiikkaa avuksi

Juuri työn paljoudesta johtuen ja käsien vapauttamiseksi hoitotyöhön asemille on haluttu antaa mahdollisuus rajoittaa luukuilla tarjottavaa asiakaspalvelua. Sivuasemilla asiakaspalvelua ilman ajanvarausta annetaan jatkossa kello 8–13.

– Asiakkaiden, jotka haluaisivat hoitaa asioitaan paikanpäällä iltapäivällä, olisikin fiksuinta soittaa ennen saapumistaan, Mäkinen huomauttaa.

Jos hoitohenkilökuntaa ei ole vapaana, voidaan soittaja ohjata suoraan päivystykseen.

Takaisinsoittojärjestelmä, joka soittajan niin halutessa jättää ajanvaraukseen soittopyynnön terveyskeskuksen väelle, toimii uuden teknologian käyttöönoton jälkeenkin. Terveyskeskuksessa toivotaan kiireettömien asiakkaiden käyttävän mahdollisuutta hyväkseen. Mäkinen lupaa hoitajien soittavan takaisin heti, kun puhelimen pirinä ajanvarauksessa taukoaa.

Vanhoiksi jäävistä puhelinnumeroista vastaaja kertoo ensi torstain jälkeen uudet korvaavat numerot, jotka löytyvät myös kunnan kotisivuilta.

– Meille on myös tulossa ilmoittautumisautomatiikkaa, jota kokeillaan ensin keskustan eteläisen alueen tiloissa. Jos se toimii, sellainen otettaneen käyttöön ainakin isoimmilla sivuasemilla, esimerkiksi Pälkäneellä ja Vatialassa, jotka ovat aika ruuhkaisia.

Lisäksi kunnan kotisivuille on suunnitteilla karttapalvelu, joka ohjaa kuntalaisen osoitteen perusteella oman terveysaseman yhteystietoihin. Näin pyritään helpottamaan etenkin uusien kuntalaisten arkea.

 

 

Hoitajan vastaanotolla potilaita laidasta laitaan

Haavanpuhdistusta, kontrollikäyntejä, sairauslomatodistuksia – hoitajan vastaanotolla Pälkäneen terveysasemalla työtehtävät vaihtelevat laidasta laitaan. Pälkäneellä hoitajavastaanottoa on eri muodoissaan pidetty jo pitkään, vaikka suoranaisia potilaslistoja ei olekaan ollut käytössä.

Sairaanhoitaja Anna Terosen mukaan Pälkäneen terveysasemalle puhelinsoittoja tulee päivän aikana 20–90 loppuviikkoa kohden pienenevällä volyymillä. Tämän viikon maanantaina puhelin oli soinut ensimmäisinä tunteina yli neljäkymmentä kertaa. Isoimpaan osaan ehdittiin vastata soittohetkellä, mutta puhelun jätti kesken kolme soittajaa jokaista takaisinsoittoa toivonutta kohden.

Terveysasemilla seurattava niin sanottu T3-aika, jolla mitataan odotusaikaa kolmanteen vapaaseen vastaanottoaikaan, on Pälkäneellä 24 päivää. Keskimääräinen odotusaika on viime aikoina ollut lyhenemään päin.

– Terveydenhoitajan aikoja on hyvin tälle viikolle, ja sairaanhoitajan aikoja saa samalle päivälle. Yleensä jonot pitenevät kesän jälkeen syksyä kohden ja kevättalvella. Keväällä kysyntä kuitenkin vähenee, Anna Teronen kertoo.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?