Arktista osaamista

Meistä jokainen esittelee parhaillaan suomalaista huippuosaamista. Kyse on arktisesta osaamisesta, jota vuodenvaihteesta alkanut pakkasjakso edellyttää monilla elämänalueilla.

Vielä muutama sukupolvi sitten bruttokansantuote ei paljon talviaikaan kasvanut, sillä siinä oli riittävästi ponnistelemista, että sai pidettyä pirtin lämpimänä ja perheen elossa.

Nykyisin talvi ei hyydytä Suomea, vaan talouden rattaat pyörivät samaan tahtiin kuin kesäkaudellakin. Se vaatii tosin paljon energiaa; sen tietää jokainen takan lämmittäjä ja sähkölaskun maksaja.

Maailmalla on pieni ihme, että lentokenttä voi toimia lumen keskellä. Suomessa lumipyryt tai pakkaset eivät hyydytä kuin junaliikenteen, joka myöhästelee ja seisahtelee kylmän, kuuman, sateen ja tuulen vuoksi. Myöskään talvinen maantieliikenne ei ole maailmalla mikään itsestäänselvyys, koska harvassa maassa tunnetaan ja valmistetaan talvirenkaita.

Viimeisissä sodissa ja etenkin talvisodassa suomalaiset hyödynsivät arktista osaamista. Talveen tottumaton suurvalta-armeija hyytyy nopeasti romuraudaksi. Suomessakaan ei enää löydy metsätöiden karaisemia miehiä, jotka ovat tottuneet toimimaan pakkasissa. Armeija on kuitenkin vaalinut talvista selviytymiskykyä niin hyvin, että sitä voidaan opettaa myös USA:n sotilaille.

 

Arktinen osaaminen on maailmalla harvinaista, koska Suomen kaltaisissa oloissa elää perin harva. Eteläisellä pallonpuoliskolla Etelä-Afrikan, Australian ja Uuden-Seelannin eteläpuolella ei ole muuta kuin etelämanner. Pohjoisella pallonpuoliskolla ainoastaan Kanada, Venäjä sekä sen USA:lle myymä Alaska ulottuvat yhtä pohjoiseen kuin Pohjoismaat.

Skandinaviaa lukuun ottamatta kaikki muut pohjoisen valtiot ovat jättejä. Niiden sisällä ihmiset ovat voineet hakeutua hyytävää pohjoista helpompiin oloihin asumaan. Siksi Pohjoismaiden ulkopuolella arktista osaamista edustuvat lähinnä alkuperäiskansat.

Päiväntasaajan lämpöä tuovan Golf-virran ansiosta Pohjolassa on talviaikaan siedettävämmät sääolot kuin vastaavilla leveysasteilla muualla. Kuluva tammikuu on tarjonnut monelle suomalaiselle kertauskurssin muun muassa talvipukeutumisessa. Mikäli aikoo tarjeta parin-, kolmenkymmenen asteen pakkasessa, päälle kannattaa pukea monta vaatekerrosta. Muun muassa turvapaikanhakijoille kerrospukeutuminen on opetettava kädestä pitäen.

Myös suomalaiset uhkaavat menettää kosketuksensa talveen. Kun kauppakeskukset ja kulkupelit ovat aina tasalämpöisiä, pakkaseen saatetaan lähteä varustuksessa, jossa ei kylmyyttä kestä kovinkaan kauan. Myös tiet pidetään ympäri vuoden niin hyvässä kunnossa, että hetkellinen liukkaus saa autoilijat luistelemaan pitkin ojia.

 

Maapallon hankalimmat kolkat tulevat kiinnostaviksi, kun luonnonvarat alkavat huveta helpommista paikoista. Arktista osaamista tarvitaan esimerkiksi pohjoisten öljyvarojen hyödyntämisessä.

Öljy on tarjonnut käyttövoimaa teollistumiselle. Se taas on kiihdyttänyt maailman paloa niin, että fossiilisia polttoaineita on poltettu kiihtyvällä liekillä 150 vuoden ajan. Vuosimiljoonien aikana maaperään sitoutunut hiili on vapautettu hetkessä kiertoon, minkä vuoksi maapallon ilmasto muuttuu huolestuttavalla vauhdilla.

Ilmastonmuutoksen yksi seuraus on pohjoisten jäätiköiden sulaminen. Nyt näköpiirissä on, että Siperian pohjoispuolitse aukeaa koillisreitti, joka luo oikoreitin Euroopan ja Aasian välille. Kauppalaivojen ei enää tarvitsisi kiertää puolta maapalloa. 6500 kilometrin mittainen reitti lyhentäisi Euroopan ja Aasian välimatkaa 5000–8000 kilometrillä. Lisäksi rahtilaivat välttäisivät räjähdysherkän Suezin kanavan.

Parhaillaan pohdittava Helsingin ja Tallinnan välinen tunneli on olennainen etappi, mikäli Suomi haluaa hyödyntää uuden väylän mahdollisuuksia. Tunnelin ansiosta Suomi voisi tarjota Venäjää vakaamman sekä Ruotsia ja Norjaa nopeamman reitin Keski-Eurooppaan. Tämä tekisi Suomesta kaupan solmukohdan, vaikkei maa olekaan enää toisen maailmansodan jälkeen ollut Pohjoisen jäämeren rantavaltio.

Suomen halki kulkeva parin tuhannen kilometrin maantie- tai rautatietaival Eurooppaan ei ole mitään, kun mietitään puolen maapallon kokoista logistiikkakokonaisuutta. Arktinen osaaminen pienentää maapalloa, koska se mahdollistaa koillisväylän avautumisen.