Alikulku säästää henkiä

Pirkanmaan kansanedustajien ja etenkin rautajärveläisen Marjatta Stenius-Kaukosen aktiivisuus palkitaan, kun reikäinen, repsahtanut ja mureneva Rautajärventien kunnostetaan Luopioisten ja Pohjan väliltä. Pirkanmaan ELY:n aikataulujen mukaan kauan kaivatut koneet saapuvat korjattavalle tieosuudelle vuonna 2017.

Korjausvelkamiljoonia ei riitä kaikkein kurjimmassa kunnossa olevalle Kyynärön tielle. Sen kautta kulkee Padasjoen suuntaan muun muassa runsaasti rekkoja. Rautajärven ja Kyynärön asutus levittäytyy tasaisena nauhana tien varteen. Rautajärven kohentuneiden palveluiden ansiosta tien laidassa kulkee entistä enemmän pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.

Hetkellinen ruuhka koetaan heinäkuussa, kun triathlonistit polkevat Rautajärven ja Kyynärön kautta Kukkian ympäri. Aiemmin kisaajat ja järjestäjät jännittivät, missä kunnossa Kyynärön ja Kuohijoen väliset soratiet ovat. Nykyisin pelätään vaarallisen syviä ja teräviä reikiä sekä vanhojen paikkojen päälle levitettyjä asvalttimöykkyjä Rautajärven ja Kyynärön asvaltissa.

 

Seudun kaikkein kipeimmin korjausta odottava kohde nousi taas uutisiin maanantaina, kun Sammonkulman risteyksessä rytisi.

Lahdentien liikennemäärät ovat suuria. Vilkkaimpina aikoina Pälkäneen ja Luopioisten suunnasta tulevat saavat odottaa vuoroaan hyvän aikaa.

Sammonkulman turmaristeys on pilannut jo liian monta elämää. Tuoreimmat uhrit saatiin maanantaiaamuna, kun Lahden suunnasta Sammonkulmalle kääntynyt autoilija loukkaantui vakavasti ajettuaan Tampereelta lähestyneen auton alle. Nyt odotetaan jälleen pelonsekaisin tuntein uutisia sairaalasta.

Pälkänevedentien risteykseen on vaadittu jo pitkään liikenneturvaa kohentavia parannuksia. Maanantain onnettomuuden jälkeen kysytään taas kerran, montako uhria vielä tarvitaan, ennen kuin jotain tapahtuu.

Muualla maassa valtatien nopeus on laskettu vähintään kuuteen kymppiin taajamaristeysten kohdalla. Pälkäneellä nopeudet pitäisi alentaa Harhalasta Kirvuun saakka, koska tällä välillä valtatien yli ja sen kautta kulkee suuret määrät paikallisliikennettä.

Vain neljä päivää Sammonkulman kolaria aiemmin ambulansseihin lastattiin potilaita Valkeakoskentien risteyksessä. Siellä onnettomuus on erityisen huolestuttava, sillä risteyksen vieressä toimii alakoulu. Risteystä rauhoittava ratkaisukin on jo olemassa, mutta Uotilan leipomon takaa kulkeva rinnakkaistie on jäänyt harhalalaisten lenkkitieksi. Edes paikalliset eivät osaa ajaa sen kautta.

 

Varsinkin Sammonkulman risteyskolareissa toinen osapuoli on usein paikallinen kuski, joka on tottunut vaaranpaikkaan niin, ettei enää osaa ottaa sitä vakavasti. Risteyksen tuntumaan suunniteltavat asuin- ja yritysalueet lisäävät paikallista liikennettä ja onnettomuusriskiä entisestään.

Risteyksen tuntumassa on vireillä niin paljon erilaisia hankkeita, että monet palvelut saattavat vähitellen keskittyä sinne.

Kunta kaavoittaa parhaillaan Kostianvirran ja Pälkänevedentien välille satojen asukkaiden Roholan asuinaluetta. Lapsiperheiden tarpeisiin rakennettaisiin myös päiväkoti ja muut tarvittavat lähipalvelut. Lisäksi kunta on hankkinut risteyksen ympäriltä maata uusia yritysalueita varten. Ne saattavat kiinnostaa myös uusia palveluita.

Osuuskauppa on hankkinut Sammonkulman ja sitä ympäröivät maat. Risteykseen nousee ABC-taukopaikka – varsinkin jos Aapiskukon pohjavesialuetaisto päättyy siihen, että tankit pitää purkaa.

 

Roholan asuinalueen toteutuminen edellyttää uutta alikulkua Kyttäläntien jatkeeksi ja kävelysiltaa Kostianvirran yli. Lahdentien nykyinen alikulku on tehty maatalouden tarpeisiin, eikä se ole riittävä uutta asuinaluetta varten. Kävelysilta puolestaan tuo yhteiskoulun, liikuntahallin, kirjaston ja keskustan muut palvelut aivan uuden asuinalueen takapihalle.

Lahdentien uuden alikulun lisäksi suunnitelmissa on porrastaa Tehdastie ja Pälkänevedentie niin, ettei Lahdentien yli pääsisi enää ajamaan suoraan. Ratkaisu olisi sovitettavissa Pälkäneen suunnitelmiin helpommin kuin laajat alueet alleen peittävä liikenneympyrä.

Mutta ainoa toimiva ratkaisu on eritasoliittymä. Lahdentien uusi alikulku pitäisikin suunnitella kiireesti uusiksi, jotta sen kautta voisi kulkea Roholan alueen lisäksi kaikki muukin paikallisliikenne.

Tunnelia ei kannata tehdä liian pieneksi, jos ainakin Pälkänevedentien paikallisliikenne voitaisiin linjata kulkemaan sen kautta. Alikulku pitäisi saada pian suunnittelupöydille ja rahoituslistoille, jotta työt niveltyisivät Roholan alueen rakentamiseen.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?