Uutta ilmettä autolle

Veikko Leeve teippaa kattoremontteja tekevän auton takaosaa.
Veikko Leeve teippaa kattoremontteja tekevän auton takaosaa.
Auto
Ennen teippausta tumma pakettiauto hukkuu autojen massaan.

Vendin entisen hallin päätyyn Takojantie 8:ssa on ilmestynyt uusi nimikyltti CFX. Se on lyhenne englanninkielisestä car fix -sanasta.

Yrityksen piti jo vuosi sitten ryhtyä remontoimaan, pesemään, tuunaamaan ja teippaamaan autoja. Autoprojektit ovat kuitenkin jääneet yksittäisiksi, sillä teippaustyöt ovat juoksuttaneet Veikko Leeveä ja Kim Vuorista pitkin maata.

Kaksikolla riittää kiirettä, kun yritykset uusivat ilmettään tai muuttavat aukioloaikojaan. Teipillä hoidetaan nykyisin näyteikkunoiden ja valomainosten lisäksi myös sisäseinät, tiskit ja koko yritysilme.

Teippauksen jälkeen ilme on sähäkämpi.
Teippauksen jälkeen ilme on sähäkämpi.

Leeve ja Vuorinen ovat teipanneet uuden ilmeen reiluun pariin sataan postiin. Urakka pitää kaksikkoa edelleen tien päällä, ja siksi Pälkäneen CFX toimii alkuun ajanvarauksella. Jatkossa tarkoituksena on, että ainakin pesuun pääsisi pihaan ajamalla.

Maaliskuun alussa varsinaisesti Pälkäneellä aloittanut CFX tarjoaa maalipintaa säästävää käsinpesua. Tarvittaessa sekä auton ulkopinnat että sisätilat laitetaan uudenveroiseen kuntoon.

Kim Vuorinen esittelee auringossa ja pesuloissa mattapintaiseksi haalistunutta konepeltiä, jonka toinen puoli on hohtaa kiiltävänä.

– Myllytyksen ja vahauksen jälkeen auto on entistä helppohoitoisempi. Jos kulkupelin ei tarvitse olla edustavassa kunnossa, riittää pari pesua ja vahausta vuodessa, Vuorinen sanoo.

 

Teippaus kasvattaa suosiotaan

Kim Vuorinen vetää teippiä kylkeen.
Kim Vuorinen vetää teippiä kylkeen.

Veikko Leeve on laittanut ja teipannut autoja viimeiset seitsemän vuotta Lahdessa. Vendin entisen hallin pääty remontoitiin korjaamoa ja pesulaa varten jo pari vuotta sitten. Nostimet ovat olleet vajaakäytöllä, mutta kevään aikana Kim Vuorinen rupeaa tosissaan tekemään remontteja, huoltoja, pesuja ja vahauksia.

Teippaukset jäävät pääosin Veikko Leeven vastuulle. Teipit teetetään toistaiseksi Lahdessa, mutta haaveena on kasvattaa toiminta sellaisiin mittoihin, että Pälkäneelle voitaisiin hankkia omat teippitulostimet ja -leikkurit.

Hallissa riittäisi niille hyvin tilaa. Toisessa päässä toimii Leeven On The Road Finland, joka tuo maahan autotarvikkeita, muun muassa erikoisvanteita ja elektroniikkaa.

– Omien tulostimien hankinta tarkoittaisi myös uusia työpaikkoja, sillä teippauksia tehtäisiin ihan eri tahtiin kuin nyt, Leeve sanoo.

Hän uskoo teippausten yleistymiseen. Teippaus on noin puolet edullisempaa kuin maalaus ja jälki vähintään yhtä näyttävää.

– Ei kynäruiskulla tehdä enää juuri mitään, vaan esimerkiksi kilpa-autot ja rekat teipataan nykyään.

Myös yritysautoihin teetetään teippauksia, joiden suojissa maalipinta pysyy uuden veroisena.

– Teipit on melko yksinkertaista irrottaa, kun autot menevät vaihtoon. Yritykset eivät halua, että tien päällä kulkee niiden vanhoja autoja, joiden kyljissä paistaa yrityksen nimi maalattuna tai haalistuneessa maalipinnassa teipin jäljiltä, Veikko Leeve sanoo.

 

Teipit ovat kehittyneet

Teipit ovat kehittyneet parissakymmenessä vuodessa, Veikko Leeve kehuu.
Teipit ovat kehittyneet parissakymmenessä vuodessa, Veikko Leeve kehuu.

Veikko Leeve muistelee olleensa mopoikäinen, kun hän teki ensimmäisiä aurinkosuojausteippauksia.

– Silloin puuha tuntui niin hankalalta, että vannoin pysyväni siitä visusti erossa.

Parinkymmenen vuoden aikana teipit ovat kuitenkin kehittyneet valtavasti. Nyt eri käyttötarkoituksia varten löytyy omat teipit. Niillä voidaan uusia myymälätiskien tai keittiökaappien ilme. Jopa betoniseiniä varten löytyy omansa.

Autoteipit tarttuvat tiukasti kiinni ja pienet ilmakuplat häipyvät parissa päivässä. Veikko Leeve uskaltaakin antaa teippauksilleen 3–5 vuoden takuun.

– Teipit eivät edes haalistu auringon paahteessa. Itse asiassa tavallinen pesu ja vahaus ovat parasta suojaa myös teipeille, hän sanoo.

Auton teippaus vie pari päivää. Etenkin talviaikaan ensimmäinen puoli päivää menee valmisteluissa: teippaamaan päästään vasta, kun auto on pesty, kuivattu ja lämmitetty.

 

Tien päällä kulkeva mainos

CFX:n Kim Vuorinen huoltaa ja laittaa autoja.
CFX:n Kim Vuorinen huoltaa ja laittaa autoja.

Pääosa CFX:n asiakkaista on yrityksiä, joille näyttävästi teipatut autot ovat tien päällä kulkevia mainoksia.

Nyt työn alla on Pirkanmaalle laajentavan tiili- ja peltikattokunnostajan pakettiauto. Sen takaosaan teipataan painepesurin kanssa kattoa putsaavan työntekijän kuva ja yhteystiedot. Kylkiin lisätään tyylitellyillä lieskakuvioilla sähäkkää ilmettä, joiden ansiosta koko auto tuntuu saavan lisää tehoa ja vauhtia.

Asiakkaalla ei monestikaan ole valmiiksi kovin selkeää visiota siitä, millaista ilmettä autolle lähdetään hakemaan. Veikko Leeve ja Kim Vuorinen ovat oppineet kaivamaan ideat asiakkaan kanssa. Graafikko jalostaa ne auton kyljessä toimivaan muotoon. Tarvittaessa apuna käytetään mainostoimistoa.

Tietokoneella tehtyjä luonnoksia muokataan toiveiden mukaan, ja toisinaan ohessa tullaan suunnitelleeksi yritykselle logokin. Yleensä lopputuloksena on vau-efekti, kun tietokoneen ruudulla ja paperilla esitellyt ideat tulostetaan oikeaan kokoon ja kiinnitetään auton kylkiin.

– Teippaukset ovat kuitenkin aivan erinäköiset luonnollisessa koossa ja valossa, Kim Vuorinen sanoo.

Kattofirman pakettiautoa varten tulostettiin 28 neliömetriä teippiä, vaikkei autoa edes peitetä kauttaaltaan teipillä. Osittain teippiä tulee kahteen kerrokseen, koska Leeve ei halua tulostaa tekstejä suoraan kuviin.

– Autojen kyljissä on kuperia ja kaarevia muotoja, joissa kirjaimet vääristyisivät, jos tekstit tulostetaan pohjakuvaan, hän perustelee.

 

 

Veikko Leeve on palannut yrittäjänä juurilleen.
Veikko Leeve on palannut yrittäjänä juurilleen.

 

Ura alkoi samassa talossa

Pälkäneläinen Veikko Leeve huomaa palanneensa juurilleen.

– Aloitin työurani 11-vuotiaana tuossa seinän takana putsaamalla silkkipainon väripurkkeja.

Nyt mies teippaa uuteen uskoon kattoyrityksen pakettiautoa. Myös autojen kanssa touhuaminen alkoi isän 48 vuotta sitten perustamalla sukkatehtaalla.

– Pesin työpäivän aikana Vendin työntekijöiden autoja pannuhuoneen edessä, Leeve muistelee.

Kiinnostus autoja kohtaan poiki tuunausfirman. Veken Fix toimi aikanaan entisessä sähkön talossa kirkkoa vastapäätä. Yritys pesi ja laittoi autoja uuteen uskoon sekä sisältä että ulkoa. Teippausura alkoi silloin lasien tummennuksista.

Oppinsa Leeve oli hankkinut vanhan Tammetin hallin, silloisen Eridomicin yläkerrassa.

– Kyselin Lindholmin Ristolta tiloja, joissa voisi laitella autoa. Risto lupasi paikan yläkerrasta, jos hankkisin muillekin tiloille vuokralaisen.

Leeve sai hieman apua äidiltään: Tellervo Haarni vuokrasi viimeisen pätkän varastotilaksi. Muut tilat täyttyivät autojaan laitelleista nuorukaisista.

Myös isällä on osansa pojan uraan autoalalla, sillä Yrjö Leeve alkoi aikanaan tuoda maahan Autoglymin vahoja ja tuunaustuotteita, joita myös Leeven ja Kim Vuorisen perustama CFX käyttää.

Veikko Leeve laittaa autoon uutta ilmettä.
Veikko Leeve laittaa autoon uutta ilmettä.