Vesi kiipeää automuseolle

Vehoniemen automuseolla kahviteltiin Naistenpäivänä eli tiistaina 8.3. toimivien putkien kunniaksi. Tarkalleen ottaen kahvittelu oli putkiasiassa puoliksi ennenaikainen: Raikunseudun vesiosuuskunnan vetämä jätevesiviemäri oli saatu toimintaan jo pari viikkoa aikaisemmin, mutta vesijohto saadaan käyttökuntoon vasta tällä viikolla.

Aikataulu on ollut ripeä, sillä toimeen tartuttiin vasta alkuvuodesta. Alkusysäys tuli kunnalta ja Ely-keskukselta, mutta toteutusvastuu jäi toiminta-alueen vesiosuuskunnalle. Käytännön työhön valittu urakoitsija Lännen alituspalvelu joutui turvautumaan Metsähallituksen omistamalla luonnonsuojelualueella hieman tavallisesta poikkeaviin menetelmiin.

– Putkia jouduttiin poraamaan maan sisään runsaan parinsadan metrin matkalta, kertoo vesiosuuskunnan Martti Heinonen.

Tämä nosti urakan kustannuksia tuntuvasti, ja vesiosuuskunta onkin lähestynyt myös Kangasalan kuntaa budjettiin syntyneen lisäloven paikkaamiseksi.

Koska nousua järven tasolta ylös harjuun kertyy yli 40 metriä, päädyttiin riittävän vedenpaineen saamiseksi rakentamaan automuseolle myös erillinen paineenkorotuspumppu. Juuri tästä veden käyttöönotto jäi Naistenpäivänä kiikastamaan – kun vesijohtovettä janoavat olivat Vehoniemellä kahvittelemassa, itse pumppu oli vielä Saksassa matkalla Vehoniemenharjulle.

– Meillä on ollut hyvä vesi porakaivossa, mutta siihen on tarvittu aika iso puhdistuslaitos. Arki helpottuu tämän myötä. Vesiosuuskunnan perustamisen aikaan oli puhetta, ettei veden saaminen tänne ylös onnistu, joten vähän hämmästyin, kun asian johdosta otettiin yhteyttä, Vehoniemen automuseon Leila Suutarinen myhäilee.

Arki automuseolla helpottuu myös jätevesien osalta, kun isojen umpikaivojen puhdistusrumba – jonka piikki parinsadantuhannen vuosittaisen kävijän matkailukohteessa osui usein vilkkaaseen ja lämpimään kesäaikaan – jää historiaan.

Kalusto työssään. Automuseon pihamaalla liikkui alkuvuodesta tavallisesta poikkeavaa kalustoa.
Kalusto työssään. Automuseon pihamaalla liikkui alkuvuodesta tavallisesta poikkeavaa kalustoa.

– Tämä on mielestäni turvallinen ja kestävä ratkaisu myös ympäristön kannalta. Olisin voinut hakea vapautusta liittymisestä, mutta luultavasti säädökset tiukentuvat koko ajan ja liittyminen olisi ollut ennen pitkää edessä, Suutarinen miettii.

Suutarisen mukaan töiden ajankohdan osuminen automuseon talvitaukoon sattui sopivasti, koska piha jouduttiin valjastamaan joksikin aikaa isojen koneiden temmellyskentäksi.

Automuseon liittäminen mukaan vesijohto- ja viemäriverkostoon oli vuonna 2012 perustetun Raikunseudun vesiosuuskunnan rakentamisessa tavallaan neljäs vaihe. Liittyjiä on ollut runsaan sadan kiinteistön verran. Varapuheenjohtaja Riku-Sippo Uotila arvelee suurimman rakentamisbuumin nyt jäävän taakse. Jatkossa päähuomio on jälkijunassa mukaan tulevien uusien liittymien rakentamisessa.

– Lähetimme liittymismahdollisuudesta kirjeen 117 kiinteistöön. Suuri osa on kantoveden varassa olevia kesämökkejä, mutta silti iso määrä vakituisia kiinteistöjä ei ole vielä ottanut infokirjeemme pohjalta yhteyttä, Martti Heinonen sanoo.

Raikunseudun vesiosuuskunnan lisäksi Kangasalla toimii 12 muutakin vesiosuuskuntaa: Kaivannon, Kautialan, Kerppolan, Keson, Kesäkartanonkulman, Leivin, Peliniemen, Pelisalmen, Pohjois-Kangasalan, Ponsan, Sahalahden Tursolan ja Tiihalan vesiosuuskunnat.

Raikunseudun vesiosuuskunnan puheenjohtaja Martti Heinonen ja varapuheenjohtaja Riku-Sippo Uotila käväisivät Vehoniemen automuseolla kuulostelemassa vesitilannetta, joka automuseon Leila Suutarisen mukaan on parempaan päin.
Raikunseudun vesiosuuskunnan puheenjohtaja Martti Heinonen ja varapuheenjohtaja Riku-Sippo Uotila käväisivät Vehoniemen automuseolla kuulostelemassa vesitilannetta, joka automuseon Leila Suutarisen mukaan on parempaan päin.