Loukattu loukkaa muita

Musta Barbaari halusi napata kuvan pälkäneläiskoululaisista...
Musta Barbaari halusi napata kuvan pälkäneläiskoululaisista…
... ja pojat kävivät poseeraamaan.
… ja pojat kävivät poseeraamaan.

– Sellainen, jota on loukattu, haluaa loukata muita, Musta Barbaari sanoo.

– Ja se on fakta, mies päättää sanomisensa useimmiten.

Rap-artisti poikkesi keskiviikkona Prinssi Jusufin kanssa Pälkäneen yhteiskoululla.

 

Musta Barbaari osoittautui loistopuhujaksi, Prinssi Jusuf komppasi hiljaisempana vieressä.
Musta Barbaari osoittautui loistopuhujaksi, Prinssi Jusuf komppasi hiljaisempana vieressä.

Kuuntele mua veli nyt. Valkoset ei ota tosissaa, jos et oo revitty.

Rap-artistien kouluvisiitin järjesti Pälkäneen SPR, joka on huolissaan joidenkin turvapaikanhakijalasten kohtaamasta rasismista.

– Oli tosi surullista kuulla, että Pälkäneelle tulleet ulkomaalaisperheet ovat törmänneet solvaamiseen ja eristämiseen. Miksi pitää antaa näin negatiivinen tervetulolahja? Ei se ole paljon pyydetty, jos ihmisiä kohdellaan ihmisinä. Sen verran nohevia pitäisi olla, että saamme vieraat tuntemaan olonsa kotoisaksi. Ja kotona asioiden pitäisi olla hyvin.

 

Yhdeksäsluokkalaiset Jerri Miettinen ja Hanna Uotila toimivat juontajina, kun Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf toivat suvaitsevaisuuden sanomaa Pälkäneelle.
Yhdeksäsluokkalaiset Jerri Miettinen ja Hanna Uotila toimivat juontajina, kun Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf toivat suvaitsevaisuuden sanomaa Pälkäneelle.

Musta Barbaari ei oo neekeri. Oon stadin revityin laku.

Auditorion yleisönä olivat yhteiskoulun kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset. He olivat laatineet kaksikolle etukäteen kysymyksiä.

– Keksin Barbaari-nimen, kun ryhdyin treenaamaan salilla. Aloin kasvattaa lihaksia ja fysiikka muuttui maskuliinisemmaksi, barbaarimaisemmaksi. Musta viittaa luojan antamaan rusketukseen, jonka ansiosta minun ei tarvitse laittaa kesällä aurinkorasvaa.

 

Punaisesta ristin Pälkäneen osaston puolesta rap-artistien kouluvierailua järjestellyt Anja Mattila-Tolvanen (vasemmalla) toivoi, että nuoret veisivät suvaitsevaisuuden sanomaa myös aikuisille.
Punaisesta ristin Pälkäneen osaston puolesta rap-artistien kouluvierailua järjestellyt Anja Mattila-Tolvanen (vasemmalla) toivoi, että nuoret veisivät suvaitsevaisuuden sanomaa myös aikuisille.

Jos mun täytyy, ni oon valmis salil yöpyy. Ei kipuu ei hyötyy.

Musta Barbaari tunnetaan paitsi musiikistaan, myös videoistaan.

– Luulin junnuna, että jalkapallo tulee olemaan mun juttu. Olin hukassa, kun polvi meni rikki, enkä enää pystynyt pelaamaan. Aloin treenata salilla ja tehdä treenaamisesta Youtube-videoita. Yhteen Taru painojen herrasta -episoidiin saatiin mahtumaan kaikki mitä halusin: huumoria, bodausta ja monikulttuurisuutta.

 

Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf poseeraavat kuvaajille.
Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf poseeraavat kuvaajille.

Kuka sano, et saat tuloksii ilma duunii? Älä usko niit, se on pelkkä satu.

Rap-artistit vaihtoivat melkein setävaihteen päälle saarnatessaan opiskelun ja vaivannäön merkityksestä.

– Yläkoulun jälkeen pitäisi tietää, mihin haluaa panostaa, jotta ei istuisi turhaan koulun penkillä. Jokaisen pitäisi saavuttaa sellainen asema, ettei aamulla ottaisi päähän mennä töihin, vaan se olisi siunaus, mitä pääsee tekemään.

– Nyt voi olla siistiä ajaa kevarilla ympyrää huoltoaseman pihassa. Mutta miettikää tosi tarkkaan mihin panostatte sen ajan, jonka olette koulussa. Se mitä nyt teette, tulee toimimaan avaimena tulevaisuudessa.

– Meidän huudeilla puhutaan omaa murretta. Mulla meni äikän tunnit hutiin. Lähinnä kiinnosti tytöt ja ilmainen kouluruoka. Täytän kohta 26, enkä osaa selittää simppeleitä asioita. En pysty artikuloimaan kunnolla ja sanavarasto on pieni. Nyt joudun tekemään hirveästi duunia, että saan luettua jonkun kirjan. Ajatukset harhailee, enkä osaa keskittyä siihen mitä luen.

– Ärsytti aikanaan olla töissä varastolla ja kaupan kassalla. Mutta se on tietty etappi, joka jokaisen pitää käydä läpi. Pitää tehdä älyttömästi töitä, että pääsee siihen, mitä haluaa. Ei ole ikinä liian myöhäistä etsiä oma juttu. Mä olin jotain 21, ennen kuin tajusin, että haluan tehdä musiikkia.

 

Ahmed Mustafa Yasin (oikealla) ja Jerri Miettinen pääsivät kimppakuvaan Mustan Barbaarin ja Prinssi Jusufin kanssa.
Ahmed Mustafa Yasin (oikealla) ja Jerri Miettinen pääsivät kimppakuvaan Mustan Barbaarin ja Prinssi Jusufin kanssa.

En käytä juoksumattoo Mä juoksen leijonii karkuu Tuu Afrikkaa kattoo

Rasistit villiintyivät, kun Prinssi Jusuf otti parin maahanmuuttajakaverinsa kanssa Juvalla kuvan sankarivainajien muistomerkillä. Nettiraivoajien mielestä tummat miehet rienasivat Isänmaan puolesta -veistosta.

Sekä Prinssi Jusuf että Musta Barbaari ovat armeijan käyneitä miehiä. Prinssi Jusuf palveli panssarijääkärinä. Musta Barbaari on koulutettu tarkka-ampujaksi.

– En osannut ollenkaan ampua ennen armeijaa, mutta tarkka-ampujilta vaadittiin kuntoa. Armeijassa huomasi, että suuri osa on erittäin huonossa kunnossa. Aamulenkitkin piti juosta neljässä eri ryhmässä. Hyväkuntoisten porukassa juoksi vain 6–8 miestä lähes parin sadan miehen komppaniasta.

– Kuulostaa oudolta, kun minulta tullaan kysymään, oliko armeijan käyminen itsestään selvyys. Maanpuolustus on tärkeää meille kaikille suomalaisille.

– Armeija on myös tosi tärkeä etappi miehuuteen. Se opettaa aikataulutusta, vastuuta, kärsivällisyyttä, kurinalaisuutta ja päivärytmiä. Minun heikkouteni oli siivoaminen, ja sitä tehdään armeijassa enemmän kuin mitään muuta. Siihenkin liittyy iso vastuu. Siivoamalla miehet pitävät huolta terveydestään. Roskien tai tiskien vieminen ei riitä, vaan pitää osata imuroida, jynssätä kaikki karmit, pyyhkiä pölyt ja kiillottaa hammasharjalla kaikki. Se on siivoamista.

 

Visiitin päätteeksi otettiin kimppakuvia pihalla.
Visiitin päätteeksi otettiin kimppakuvia pihalla.

Mä käyn sossus enkä puurra hies. Mul on jo vaikein duuni suomes. Mä oon musta mies.

Musta Barbaari sanoo inhoavansa kantasuomalainen-sanaa.

– Jokainen, joka tuntee olevansa suomalainen, on suomalainen, sanoi kuka tahansa mitä tahansa.

– Kun ihmiset tuntevat, niin en enää hirveästi kuule negatiivista kaduilla. Mutta sosiaalinen media on äärimmäinen syöpä. Sieltä paska vyöryy kaiken yli. Minunkin videoiden kommenteissa käydään keskustelua, että ollaanko me ihmisiä vai ei.

– Suurin osa on kokenut koulussa kiusaamista. Kaupungissa monikulttuurisuuteen ja erilaisuuteen on jo totuttu. Väri ei ole enää mikään juttu. Kiusaamisen syyksi riittää mikä tahansa. Vaikka kaksihaaraisista hiuksista voi piikitellä loputtomiin.

– Veljellinen piikittely ei ole kiusaamista. Kiusoitella saa parhaiden kavereiden kesken ja hyvällä maulla. Mutta älkää tehkö sitä tuntemattomille. Jos on rakastettu, sen saattaa kestää. Mutta on sellaisiakin, joilla ei ole mitään. Sellaisen kiusaaminen vie syvälle kuiluun ja lopputulos on karmiva. Se syö itsevarmuutta ja identiteettiä: alkaa kelata, että itsessä on jotain vikaa, eikä enää rakasta itseään terveellä tavalla.

– Miksi kiusatut joutuvat vaihtamaan koulua, eivätkä kiusaajat? Eihän siinä ole mitään logiikkaa.

– Opi rakastamaan itseäsi ja hyvää elämää. Hyvän olon levittäminen on tärkeintä elämässä.

 

Kimppakuva pihalla.
Kimppakuva pihalla.

Mut en oo ikin pelänny. Mä oon aidoin veli joka Tuupacin jälkee on eläny.

Kysymys pelottavimmasta hetkestä poiki tarinan kymmenen vuoden takaa.

– Meitä oli jotain 20 hengen porukka, joka koostui maahanmuuttajista ja kantasuomalaisista. Olin jotain 16, ja joka viikonloppu oli pallo päästä bileisiin. Sillä kertaa mentiin Itä-Pakilaan johonkin kerhotilalle. Ovella meidät pysäytettiin ja sanottiin, ettei olla tervetulleita. Kysyttiin, että miksei. Taustalta huudettiin neekeri. Joku provosoitui ja jäätiin selvittämään välejä.

– Meni jotain viisi minuuttia, kun pihaan ajoi kolme autoa ja kaksi moottoripyörää. Niistä nousi massiivisia, kaljupäisiä skinheadeja maihinnousukengissä ja maastohousuissa.

Kimppakuva pihalla.
Kimppakuva pihalla.

– Siitä tuli tappelu. Nyrkit lensi ja tilanne oli kaoottinen. En vielä silloin käynyt salilla, ja lähdin juoksemaan pimeään. Hypin jotain kaksimetristen aitojen yli kuin joku yli-ihminen.

– Menin leikkikentän mökin katolle piiloon. Turkkilaistaustainen kaveri tuli perässä sinne. Pelkäsin niin, että olin jo potkaisemassa hänet alas. Ajattelin, että meidät huomataan ja saamme molemmat turpiimme. Kaveri rukoili aivan paniikissa.

– Kohta isoveli juoksi kohti pimeää kujaa. Hänen piti nostella alhaalla roikkuvia housujaan muutaman askelen välein. Se hidasti juoksemista, ja skinheadit saivat hänet kiinni.

– En ole ikinä pelännyt niin paljon kuin silloin. Viisi isoa kaveria potki maassa makaavaa isoveljeä, jonka kanssa oli pienestä pitäen leikitty pihalla ja joka oli aina pitänyt pikkuveljestään huolta. Olin varma, että hän joutuu hautaan tai sairaalaan.

– Minulla ei ollut mitään itsepuolustustaitoja, sillä pelasin vain jalkapalloa. Mutta tiesin, että minun pitää laittaa henkeni veljen puolesta ja mennä auttamaan. Ennen kuin hyppäsin piilostani alas, joku ääni sanoi, että huuda kyttiä niin kovaa kuin pystyt. Se tehosi, ja äijät katosivat veljen ympäriltä. Se vain veteli housujaan ylös ja vakuutti olevansa ihan kunnossa. Mutta minulle ei jäänyt mitkään hyvät muistot. Se tapaus jätti ikuisen arven.

 

Suvaitsevaisuudesta pääsivät kuulemaan kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset.
Suvaitsevaisuudesta pääsivät kuulemaan kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaiset.

Ne yrittää lähettää Barbaari takas Afrikkaa. Mut en oo menos bäkkii. Mua ei pidättele häkki. Liian vahva liian bläkki.

Mustan Barbaari sanoo, että rasismikin opitaan kotona.

– Soldiers of Odin -tyypit saisi mennä töihin ja maksaa veroja kuten muutkin suomalaiset. Ei kaikkia voi laittaa samaan lokaan. Siellä voi olla sellaisiakin, joilla on hyvät tarkoitusperät. Mutta ei naisten hakkaajien ja muiden väkivaltarikollisten pitäisi olla kadulla partioimassa. Töihin vaan ja veroja maksamaan.

– Suurin idolini ikuisesti on äiti. Hän on joutunut kokemaan rasismia. Ymmärrän sen rankan työn, mikä yksinhuoltajalla on ollut, kun hän on kasvattanut neljä lasta.

– Neekeri on pahinta mitä voi sanoa kaverille, jolla on suojarusketus. Neekeri oli orja, jolla ei ollut ihmisarvoa. Häntä piiskattiin ja hakattiin ja hän sai asua omassa saastassaan.

– Uskon Jumalaan ja Jeesukseen. Monissa uskonnoissa on hyviä puhujia ja tiedon levittäjiä. Joka uskonnosta voi poimia merkitykset ja tärkeät asiat. Uskon löytäminen on opettanut rakastamaan itseä täydellisenä ihmisenä. Se vaikuttaa siihen, miten kohtelen muita. Ääliöidenkin elämään voi yrittää antaa jotain hyvää tai ainakin poistua tilanteesta provosoitumatta.

– Loukatut loukkaavat muita. Mutta pitäisi pystyä katkaisemaan yhteys siihen negatiiviseen energiaan.

 

Tummennetut tekstit Mustan Barbaarin Salil eka salil vika -hitistä.

 

Ahmed Mustafa Yasin sanoo kohdanneensa Pälkäneellä rasismia. Koulussa häneen suhtaudutaan tasavertaisesti.
Ahmed Mustafa Yasin sanoo kohdanneensa Pälkäneellä rasismia. Koulussa häneen suhtaudutaan tasavertaisesti.

 

Pälkäneellä on rasisteja

Syksyllä Suomeen saapunut Ahmed Mustafa Yasin piti Mustan Barbaarin ja Prinssi Jusufin suvaitsevaisuusviestistä. 15-vuotias somali ei ole kärsinyt koulussa rasismista tai kiusaamisesta, mutta isommat paikkakuntalaiset ovat vainonneet ja uhkailleet tummaa tulokasta Pälkäneellä.

Lahden kautta Pälkäneelle päätynyt Ahmed puhuu jo hämmästyttävän hyvää suomea. Hän harjoittelee kielitaitoa osan viikkoa Aitoon koulun valmistavassa opetuksessa ja opiskelee osan viikkoa yhteiskoulun ysiluokalla.

– Tykkään pelata korista. Minulla jäi Lahteen paljon kavereita. Vapaa-ajalla käyn tapaamassa heitä. Joskus käyn myös Helsingissä.

 

Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf.
Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf.

Musta Barbaari

  • Oikealta nimeltään James Nikander
  • 26-vuotias rap-artisti tunnetaan Salil eka salil vika -hitistä
  • Tehnyt Taru painojen herrasta -salivideoita ja Mamu–suomi–mamu -ohjelmaa TV2:n Kioskiin.
  • Julkaisee toukokuussa uutta musiikkia.
  • Turkulaissyntyisen miehen äiti on tansanialainen ja isä suomalainen

 

Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf.
Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf.

Prinssi Jusuf

  • Oikealta nimeltään Iyouseyas Bekele Belayneh
  • 26-vuotias rap-artisti, joka tekee yhteistyötä Mustan Barbaarin kanssa.
  • Tehnyt yhdessä Mustan Barbaarin kanssa Savumerkki -radio-ohjelmaa Radio Helsingissä.
  • Syntynyt Etiopiassa. Perhe muutti Suomeen, kun poika oli kaksivuotias.
  • Toiminut kristillisessä PSRT (ennen Pastorit) -rapyhtyeessä.

 

 

Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf.
Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf.

 

Rasismi on tuppukylän reppanoiden ongelma

Musta Barbaari ja Prinssi Jusuf tulivat Pälkäneelle puhumaan suvaitsevaisuudesta. Tien tukkivista traktoreista ja peltolaisista vitsaillut kaksikko jätti autoista, tietokonepeleistä ja penkkipunnerruksesta kyselleiden lippispäiden oivallettavaksi, että erilaisuuden pelko on junttiongelma.

Kaupungeissa eletään monikulttuurista arkea vähintään toisen sukupolven ajan. Sielläkin erinäköiset ihmiset törmäsivät vuosikymmeniä sitten samanlaisiin ennakkoluuloihin, joita tämän päivän tuppukylissä podetaan.

Maahanmuuttoon liittyvät ongelmat keskittyvät suuriin kaupunkeihin. Niissä kuitenkin ymmärretään, että kukin vastaa teoistaan itse. Yhden aivopierut eivät lokaa koko ryhmän mainetta.

Meillä maalla ongelmia ovat aiheuttaneet lähinnä rasistit. Mutta rasistiset tempauksetkin ovat yksilön tekosia, jotka eivät tee jokaisesta kaljupäästä ääliötä.