Kesä radalla ja radan varressa

Hugo mehutauolla.
Hugo mehutauolla.

Hugoa, 8, ja Miroa, 5, vähän naurattaa. Päivän harjoitus Lentolan kartingradalla on takana ja alkaa olla kotiinlähdön aika. Pillimehut maistuvat, mutta mielessä siintävät jo kotona Pälkäneellä odottavat leikit ja touhut. Hugon kartingauto täytyy kuitenkin vielä ennen kotiinlähtöä punnita.

– Nuorimpien luokissa on tarkkaa, että autot ovat mahdollisimman tasavertaisia. Hugon Cadet-luokassa auton ja kuljettajan pitää painaa yhteensä vähintään 85 kiloa, isä Harri Kämppi selventää.

Säännöt rajoittavat auton muitakin säätöjä, esimerkiksi moottorin virittämistä. Näin pyritään takaamaan mahdollisimman tasaiset ja mielekkäät kilpailut nuorimmille ikäluokille.

– Isommilla kilpailu alkaakin olla jo kovempaa, ja autoja saa säätää ja virittää parhaaksi katsomallaan tavalla, Kämppi mainitsee.

Miro tauolla.
Miro tauolla.

Isä-Harri on harrastanut itsekin moottoriurheilua, esimerkiksi Formula Off Roadia, joten kartingautojen ropaaminen ja laittaminen sujuu omasta takaa.

Varikkokylässä on tunnelmaa

Cadet-luokan kilpailuja ajetaan kesän aikana ympäri Suomea. Kisat kestävät usein koko viikonlopun, joten kisaradoilla ollaan yleensä perjantaista sunnuntaihin. Kämpit eivät ole vielä päättäneet varmaksi, mihin kilpailuihin kesän aikana osallistuvat, mutta tarkoitus on kiertää ainakin Länsi-Suomi Cupia ja Linser Cupia sekä Hämeen harrastussarjaa.

– Hämeen harrastussarjaan Mirokin pääsee osallistumaan, äiti Päivi Virtanen huomauttaa.

Karting vaatii vanhempien vahvaa osallistumista, ja pälkäneläisperhe kiertää kisoissa isolla

Karting on koko perheen yhteinen harrastus. Molempien vanhempien panosta tarvitaan kisaviikonlopun aikana. Vanhemmat Harri Kämppi ja Päivi Virtanen takana, pojat Hugo ja Miro edessä.
Karting on koko perheen yhteinen harrastus. Molempien vanhempien panosta tarvitaan kisaviikonlopun aikana. Vanhemmat Harri Kämppi ja Päivi Virtanen takana, pojat Hugo ja Miro edessä.
Karting ei ole harrastuksena niitä halvimpia. Kartingautojen hinta liikkuu parhaimmillaan useissa tuhansissa euroissa. Autoja voi kuitenkin ostaa myös käytettyinä, samoin tarvittavia välineitä.
Karting ei ole harrastuksena niitä halvimpia. Kartingautojen hinta liikkuu parhaimmillaan useissa tuhansissa euroissa. Autoja voi kuitenkin ostaa myös käytettyinä, samoin tarvittavia välineitä.

pakettiautolla, jonka perässä kulkee asuntovaunu. Pakettiautossa kulkevat poikien autot ja tarvittavat huoltovälineet.

– Pakusta löytyy nukkumapaikatkin, mutta asuntovaunu tuo mukavaa lisätilaa. Lisäksi viritämme varikkokylään oman teltan. Kilpailuissa kiertäminen on melko sosiaalista puuhaa. Meillä, erityisesti Harrilla, on paljon tuttuja kartingpiireissä jo entuudestaan, mutta kisoissa tuttuja tulee aina lisää, sekä vanhemmille että pojille, äiti-Päivi miettii.

Kilpailujen varikkokylässä riittää tunnelmaa, kun perheet majoittuvat vierekkäin ja telttoja ja huoltoautoja on kymmenittäin, parhaimmillaan sata päin koolla yhdessä paikassa.

Hugo ja Miro Kämppi harjoittelevat vähintään kerran viikossa Lentolan kartingradalla Kangasalla.
Hugo ja Miro Kämppi harjoittelevat vähintään kerran viikossa Lentolan kartingradalla Kangasalla.

Kokeneita ajajia jo

Sekä Hugo että Miro ovat istuneet kartingautoon ensimmäisen kerran 2-vuotiaina. Alkusysäys tuli itsekin moottoriurheilusta pitävältä isältä, mutta pojat ovat mieltyneet lajiin vahvasti. Kesällä ajetaan radoilla ja talvella järven jäällä.

– Kivointa on kova vauhti, tuumii Hugo.

– Ja vaikeinta ohittaminen, Miro jatkaa.

Pojat harrastavat kartingin lisäksi trialia ja sählyä. Alkukesän uusi tuttavuus on suunnistus, joka onkin ollut molemmille pojille mieluista. Koko perheen yhteinen harrastus on moottoripyöräily: sekä Päivillä että Harrilla on omat pyörät, joista toisessa on sivuvaunu. Pojat istuvat vuorotellen joko vaunussa tai pyörän perässä.

Pälkäneläisperhe kiertää kisoissa isolla pakettiautolla, jonka perässä kulkee asuntovaunu. Pakettiautossa kulkevat poikien autot ja tarvittavat huoltovälineet.
Pälkäneläisperhe kiertää kisoissa isolla pakettiautolla, jonka perässä kulkee asuntovaunu. Pakettiautossa kulkevat poikien autot ja tarvittavat huoltovälineet.

Radoilla tiukat säännöt

Karting on vauhdikas laji, ja Päivi ja Harri kertovatkin jännittäneensä poikien puolesta erityisesti alkuaikoina. Jännitystä riittää toki vieläkin, mutta poikien ajokokemuksen kertyessä he ovat oppineet jo luottamaan siihen, että pojat osaavat tarvittavan rataetiketin. Radoilla on tiukat ohjeet siitä, miten niillä ajetaan, jotta ajaminen olisi mahdollisimman turvallista.

– Viime kesänä jouduimme käymään Valkeakoskella tikattavana yksien kisojen aikana, kun Hugon peukalo repesi törmäystilanteessa. Ratti pyörähti törmäystilanteessa niin kovaa, että ratin puola repäisi peukalon.  Onneksi selvisimme tilanteesta viidellä tikillä ja hieman ruttuun menneellä autolla. Miro taas on ajanut kertaalleen pahasti ulos radalta, Harri laskeskelee.