Kuopion keikka toi vanhat autot raitille

Parikymmentä museokuorma-autoa huristeli Pälkäneen halki kohti Kuopiota, jossa järjestettiin viikonloppuna Wanhojen kuorma-autojen näyttely.
Parikymmentä museokuorma-autoa huristeli Pälkäneen halki kohti Kuopiota, jossa järjestettiin viikonloppuna Wanhojen kuorma-autojen näyttely.

Pälkäneen katukuva muuttui torstaina aamupäivällä nostalgiseksi, kun parinkymmenen museokuorma-auton letka lipui kylän halki. Takavuosikymmenten kuorma-autot olivat vasta etappinsa alkutaipaleella, sillä ne ajoivat torstai-illaksi Suolahdelle, josta matka jatkui perjantaina Tervon ja Karttulan kautta Kuopioon.

Parikymmentä museokuorma-autoa huristeli Pälkäneen halki kohti Kuopiota, jossa järjestettiin viikonloppuna Wanhojen kuorma-autojen näyttely.
Parikymmentä museokuorma-autoa huristeli Pälkäneen halki kohti Kuopiota, jossa järjestettiin viikonloppuna Wanhojen kuorma-autojen näyttely.

Siellä järjestettiin viikonloppuna kaikkien aikojen suurin museokuorma-autojen kokoontumisajo. Kuopion keikka kokosi ennätykselliset 122 kuorma-autoa.

Niistä kertyi reilun parin kilometrin mittainen kolonna, kun autot huristivat perjantaina Kuopioon. Kaupungin keskustaan koottiin lauantaiksi Wanhojen kuorma-autojen näyttely, jossa savolaiset pääsivät näkemään autovanhuksia tositoimissa: työnäytöksissä tehtiin esimerkiksi tukkikuormia vanhoilla menetelmillä. Esillä oli myös nykypäivän kuljetuskalustoa ja nykyaikaista kuormienkäsittelyä.

Kuopion keikka oli museokuorma-autoilijoiden kesän kohokohta.

– Monelle kuljetusyrittäjälle se on kesän ainoa loma. Kaikkineen keikka voi viedä viikonkin, jos lähtee liikkeelle jostain Torniosta. Ennen reissua autoja on usein kunnosteltava ja reissun jälkeen on aina jotain siivoamista, kangasalalainen museokuorma-autoharrastaja Veikko Hoppula sanoo.

Kuopioin reissusta ei selvitty pelkällä pölyjen pyyhkimisellä, sillä matkaa taitettiin sankassa sateessa.

– Eivät autoilijat ennenkään katsoneet, millainen oli sää, kun piti lähteä liikkeelle. Kyllä pienillä pyyhkijöillä edelleen saa ikkunaan sen verran rakoa, että eteensä näkee tien päällä.

Veikko Hoppula on Veteraanikuorma-autoseuran kunniapuheenjohtaja. Yhteensä 13 vuoden ajan yhdistystä johtanut tukipilari on nykyisin rivijäsen.

– Toki minä talkoissa olen edelleen mukana aina, kun on tarvetta.

Kuopion keikalle Hoppula starttasi vuoden 1956 Opel Blitsillään yhdessä Kari Mesirannan ja Esko Pohjolan kanssa vasta Pälkäneen poikki kulkeneen letkan perässä: Kangasalta startanneet autot liittyivät isoon kolonnaan Suolahdessa perjantaina. Siellä museokuorma-autoharrastajat tutustuivat Valtran työkonetuotantoon.

Pälkäneen poikki ajanut eteläisen Suomen letka huristeli Vehoniemen automuseon ja Mobilian kautta. Mobiliassa tutustuttiin hyötyajoneuvoista kertovaan ”Pakettiraketit” -näyttelyyn.

Eri puolilta Suomea saapui monta muutakin pienempää kolonnaa Suolahteen, jossa ne yhtyivät yhdeksi isoksi letkaksi. Kesäisen Kuopion keikan jälkeen seuraava suuri kokoontuminen on syksyn loska-ajo. Se suuntautuu perinteisesti Pirkanmaalle.

Parikymmentä museokuorma-autoa huristeli Pälkäneen halki kohti Kuopiota, jossa järjestettiin viikonloppuna Wanhojen kuorma-autojen näyttely.
Parikymmentä museokuorma-autoa huristeli Pälkäneen halki kohti Kuopiota, jossa järjestettiin viikonloppuna Wanhojen kuorma-autojen näyttely.