Jaakko Pohjola Oy palkittiin Vuoden Kuljetusyrittäjänä

Jaakko Pohjola Oy:n 50 vuotta sitten perustaneet Jaakko ja Kyllikki Pohjola sekä yritystä nykyisin vetävät Virpi ja Kirsi Pohjala pokkasivat Vuoden kuljetusyrittäjä -palkinnon. Terhi Pohjola oli matkoilla.

Pälkäneläinen Jaakko Pohjola Oy palkittiin lauantaina Vuoden 2017 Kuljetusyrittäjänä. Palkinto jaettiin Sisä-Suomen Kuljetusyrittäjät ry:n vuosikokouksessa lahdessa.

Sisä-Suomen alueeseen kuuluvat Kanta-Häme, Pirkanmaa ja Päijät-Häme. Alueella palkittavaa liikenteenharjoittajaa ehdottavat paikallisyhdistykset. Jaakko Pohjola Oy:n nosti palkintoehdokkaiden joukkoon Pälkäneen–Luopioisten kuorma-autoilijat ry.

Suomen satavuotisjuhlavuoden kunniaksi tällä kertaa etsittiin Vahva suomalainen -teemaan sopivaa yritystä, joka lisää toiminnallaan suomalaista työtä ja työllisyyttä sekä suomalaisen työn arvostusta.

Tänä vuonna 50 vuotta täyttävä Jaakko Pohjola Oy ja sen tytär- ja sisaryritykset Vehoniemen Kuljetus (kuljetusliike), Kankaanmaan Autorakenne (raskaankalustokorjaamo) ja Kankaanmaan Kuljetuspalvelut (henkilöstön vuokraus) työllistävät yhteensä parikymmentä henkeä. Kaikki kuljettajat ovat suomalaisia, mikä ei ole alalla enää itsestään selvää. Autoja yrityksellä on 40 ja perävaunuja 70.

 

50-vuotias erikoiskuljetusten osaaja

Jaakko Pohjola Oy:n 50 vuotta sitten perustaneet Jaakko ja Kyllikki Pohjola sekä yritystä nykyisin vetävät Virpi ja Kirsi Pohjala pokkasivat Vuoden kuljetusyrittäjä -palkinnon. Terhi Pohjola oli matkoilla.

Jaakko Pohjola Oy:n perustivat Jaakko ja Kyllikki Pohjola vuonna 1967. Kuljetukset alkoivat yhdellä autolla. 1970-luvun alussa autojen määrä kasvoi, kun Pälkäne alkoi teollistua ja Tammet Oy:n tehdas asettui paikkakunnalle.

Päätoimialaksi muodostuivat vähitellen elementtikuljetukset. Yritys hankki siinä tarvittavaa erikoiskalustoa, joka muuntuu asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Erikoiskuljetuksiin löytyy tarvittavat saattoautot ja koulutetut liikenteenohjaajat. Asiakkaana on useita betonielementtivalmistajia. Lisäksi yritys toimii myös Schenker Oy:n sopimusliikenteessä.

1990-luvun alussa Jaakko Pohjola Oy hankki ulkomaanliikenneluvat ja aloitti ulkomaanliikenteen Virossa ja Venäjällä. Aluksi kuljetettiin Kangasalan tehtailta elementtejä Pietarin lähistölle, sitten rakennustarvikkeita muun muassa Siporexin Ikaalisten tehtaalta Venäjän sotilaskyliin ja muihin rakennuskohteisiin. Lähes koko kalusto oli Venäjän liikenteessä, kunnes rupla devalvoitiin ja liikenne romahti lähes ”yhdessä yössä”. Tämän jälkeen palattiin kotimaan liikenteeseen.

Jaakko Pohjola Oy:ssa tehtiin sukupolvenvaihdos kuusi vuotta sitten. Jaakko ja Kyllikki Pohjolan työtä jatkavat heidän tyttärensä Virpi, Terhi ja Kirsi Pohjola.

Toimitusjohtaja Virpi Pohjolan sanoo, että kuljetusalalla ollaan toiveikkaita. Isot metsäinvestoinnit takaavat, että puuta ajavilla yrittäjillä riittää jatkossakin työtä. Juuri nyt kaikki puurekat ovat tien päällä, kun puuta ajetaan sorateiden varsilta ennen kelirikkoaikaa.

Jaakko Pohjola Oy elää enemmänkin rakennusalasta. Myös sillä sektorilla on hiljaisten vuosien jälkeen tapahtunut viriämistä.