Asukkaat vastustavat yksityistämistä

Markku Uusitalo (seisomassa) Ramboll Oy:stä ja Marianne Heinonen ja Jouko Sivula Ely-keskuksesta olivat esittelemässä yksityistämishankkeita ja vastaamassa kokousosallistujien kysymyksiin.

 

Kukaan kokoukseen osallistuneista ei ilmaissut olevansa yksityistämishankkeiden kannalla.
Suojalla pidetty esittelytilaisuus keräsi yhteensä kolmisenkymmentä osallistujaa.

Uittomiehentietä ja Siuronsalmentietä Kuhmalahdella käyttävät asukkaat vastustavat suunnitelmaa, joka muuttaisi kyseiset, nykyisin valtion hoidossa olevat tiet yksityisteiksi. Vastustava kanta tuli ilmi suunnitelman viime viikon tiistain esittelytilaisuudessa, johon osallistui kolmisenkymmentä ihmistä. Kutsu Suojalla pidettyyn tilaisuuteen lähti yhteensä 130 osoitteeseen.

Muutoshankkeen on laittanut vireille liikenneministeriö. Sen käytännön toteutusta hoitaa Pirkanmaan Ely-keskus. Tätä ennen teiden muuttaminen yksityisteiksi oli esillä kahdeksan vuotta sitten, jolloin hankkeen toteuttaminen katkesi Kuhmalahden kunnan vastustukseen.

Uittomiehentiellä on mittaa noin 1,5 kilometriä, Siuronsalmentiellä kilometri enemmän. Molemmat ovat pistoteitä.

Maaseudun näivettämistä

Esittelytilaisuudessa annetun suullisen palautteen mukaan teiden yksityistämisen koetaan olevan jatkumoa palvelujen alasajolle Kuhmalahdella ja saavutetun edun purkamista. Hanke mielletään maaseudun latistajaksi, joka ajaa loputkin työnantajat muualle.

– Kaikki halutaan asumaan samaan nauhataajamaan, kehitetään vain Kangasalan keskusta-aluetta, tilaisuudessa uskottiin.

– Kuntaa ei kannata tässä asiassa haukkua, suunnitelmaa laativa, Ramboll Oy:n edustaja Markku Uusitalo selvensi ja tähdensi hankkeen olevan valtion asia.

Muutama vuosi sitten kesällä tehtyjen mittausten mukaan Uittomiehentiellä kulkee noin 30 autoa ja Siuronsalmentiellä vajaat 60 autoa vuorokaudessa. Korjauskertoimilla luvut on muutettu tämän ajan liikennettä vastaaviksi.

Uittomiehentien liikennettä kuvaavaa lukua kokousosallistuja epäili liian pieneksi uimarannan vilkkaan käytön takia. Kommentin mukaan Siuronsalmentien mittauspaikka, tien loppuosa, antoi väärää tietoa kyseisellä tiellä kulkevien autojen määrästä.

Mitä maksaa?

Tilaisuudessa kyseltiin, mitä kahden tiepätkän hoitaminen maksaa ja kääntäen, miten paljon valtio säästää, jos tiet yksityistetään? Illassa mukana ollut Ely-keskuksen aluevastaava Raija Kreutzer mainitsi, ettei ole olemassa tiekohtaisia kustannuslaskelmia. Kun hoitokustannusasiaan palattiin uudelleen, Kreutzer sanoi varovaisen arvion liikkuvan noin 500 eurossa kilometriä ja vuotta kohden hiljaisesti liikennöidyillä teillä.

– Se summa ei riitä, otaksui Markku Uusitalo.

Kiivaimmin yksityistämishanketta vastustanut henkilö epäili yksityistämisestä valtiolle kertyvien säästöjen katoavan monelta vuodelta hankkeen suunnittelukustannuksiin.

Valtio perustelee hiljaisesti liikennöityjen maanteiden yksityistämisiä säästöillä. Yksityistämishankkeissa mietitään myös sitä, rakentaisiko valtio yhteysväylälle uuden, valtion ylläpitämän maantien.

Asiattomille kulkukielto

Markku Uusitalo ajoi molemmat tieosuudet läpi ennen iltatilaisuuteen tuloaan. Hän arvioi tiet hyvökuntoisiksi. Suojan salissa tähän tuli vastakommentti, jonka mukaan alla pitää olla neliveto, että pääsee läpi. Ja ettei mökeille ole mitään asiaa, jos haluaa autonsa säilyttää.

Jos yksityistämishanke toteutuu, Ely-keskus laittaa molemmat tieosuudet kuntoon ennen niiden jäämistä tiehoitokuntien vastuulle. Yksityistämishanke toteutuessaan tulisi voimaan vuoden 2019 alusta.

Esittelytilaisuudessa keskusteltiin siitäkin, miten mahdollisesti yksityisteiksi muuttuvat tiet saataisiin pidettyä vain osakkaiden käytössä. Kieltomerkkien ei uskota estävän luvatonta kulkua. Kokouksessa harmiteltiin myös sitä, että osalla Uittomiehentietä ja Siuronsalmentietä käyttävillä on jo entuudestaan näiltä teiltä haarautuvat omat tiet hoidettavinaan.