Yrityksen etu edellä

Johannes Marttila myi Hämeen Kolarikorjauksen 11 yrittäjävuoden jälkeen Autoklinikalle. Henri Nieminen konepellin kimpussa.

– Autoala ketjuuntuu, mikä on näkynyt jo huolto- ja korjauspuolella. Yrittäjänä minulla oli aavistus, että sama tulee myös vauriokorjaukseen. Tulevaisuuden kannalta oli hyvä saada yritykseen ison firman mahdollisuudet, Johannes Marttila perustelee kauppaa.

Marttila myi Autoklinikka Yhtiöt Oy:lle sekä Hämeen Kolarikorjauskeskus Oy:n Kangasalan päätoimipisteen että Vammalan Autovärin toimipisteen Sastamalasta. Samalla Marttilasta tuli yrityksen Pirkanmaan alueen vetäjä. Kangasalan 11 ja Sastamalan 6 työntekijää siirtyivät uuteen yhtiöön vanhoina työntekijöinä.

– Tarkoitus on tehdä tästä pyhästä kolminaisuudesta toimiva niin, että kiirejaksot saadaan tasattua kolmen Tampereen alueen korjaamon kesken. Asiakkaalle tämän pitäisi näkyä lyhyempinä jonoina, Marttila kertoo.

Marttila halusi tehdä kaupat nimenomaan Autoklinikan kanssa, koska arvopohja on yhteinen. Autoklinikan toiminta oli tullut tutuksi puolen vuoden aikana, jona Kolarikorjauskeskus toimi ketjun franchise-yrittäjänä. Ilmeisesti toimintatavat miellyttivät puolin ja toisin, koska puolitoista kuukautta sitten Marttilalle ehdotettiin kauppoja.

– Toiminta oli hyvässä vauhdissa, joten ehkä olisi kannattanut myydä vasta parin vuoden kuluttua, mutta ahneella on tunnetusti huono loppu. Lisäksi asioiden venyttäminen ei ole kenenkään etu. Rahaa enemmän painoivat muut asiat, Marttila toteaa.

Marttilan mukaan ratkaisuun vaikuttivat ison firman parempi kilpailukyky esimerkiksi ostoalennusten vuoksi, mahdollisuudet koulutukseen ja teknisen kehityksen seuraamiseen. Suomen autokanta on vielä suhteellisen vanhaa, mutta autojen tekniset ominaisuuden kehittyvät jatkuvasti ja kiihtyvällä vauhdilla, minkä vuoksi korjauslaitteistoa täytyy uusia.

Myös henkilökohtaiset asiat vaikuttivat 36-vuotiaan yrittäjän myyntihalukkuuteen.

– Haluan kehittää itseäni, oppia ja nähdä miten isoa firmaa johdetaan. Jos hoidan asiani hyvin, niin tässä on mahdollisuus päästä eteenpäin, Marttila viittaa Autoklinikan omistajaan pohjoismaiseen Werksta-konserniin.

Mies tiedostaa myös yrittämisen riskit. Yritys ja työntekijät ovat varmemmalla pohjalla, kun kaikki ei ole yhden ihmisen varassa.

­ – Yrittäjä on tunnetusti oman onnensa nojassa, turvaverkkoa ei ole. Jos jotain ikävää tapahtuu, se on sitten usein siinä, 11 vuotta Kolarikorjauskeskusta luotsannut Marttila perustelee isännän roolista luopumistaan.

Pian Hämeen Kolarikorjauskeskuksen kyltit Kallion teollisuusalueella vaihtuvat Autoklinikan tunnuksiin.  Uudehkot tilat otettiin käyttöön 2012 ja niihin tehdään jo ennen yrityskauppaa aloitettua laajennusta, kun peltikorjaamo tarvitsee lisää tilaa. It-järjestelmät saatiin jo yhtenäiseen kuosiin, ja nyt pitää saada autot liikkumaan korjaamoiden välillä niin, että ehjää tulee entistä nopeammin.

– Nyt täytyy saada asiat rokkaamaan. Asiakas on edelleen ehdoton ykkönen. Asiakasta autetaan vaikka suoraan saunan lauteilta, jos se on mahdollista. Toinen tärkeä asia on työn laatu, Marttila painottaa ja aikoo tuurata entiseen tyyliin korjaamonkin puolella, jos tarvitaan.

Autoklinikan Kangasalan toimipisteeseen rakennetaan lisää tilaa peltikorjaamolle. Ilman sivupeilejä peruutus maalauskammioon on tarkkaa puuhaa. Ratissa Henna Leinonen.

Autoala muuttuu, korjaus pysyy

Perustyö ei ole muuttunut vauriokorjausalalla 11 vuoden aikana juurikaan Marttila kertoo. Sen sijaan markkinoilla on tapahtumassa uusjako. Autokaupan taantuma ja verkkopalvelut ovat vaikuttaneet muun muassa merkkiliikkeiden ja vakuutusyhtiöiden yhteistoimintaan viimeisen 3–4 vuoden aikana. Ennen molemmat hyötyivät, kun autokauppa myi ensivakuutuksen autoon ja vakuutusyhtiö lähetti kolhitut autot merkkikorjaamoihin.

­ – Hallinto ja hallit olivat ehkä päässeet paisumaan merkkiliikkeissä ja koko vauriokorjausalalla, ja korjaushinta sen mukana. Kun autokauppa kyykkäsi, eivät vakuutuksetkaan enää menneet samalla tavalla kaupaksi. Lisäksi asiakas voi kilpailuttaa vakuutusyhtiöt kännykällä ja vaihtaa yhtiötä välittömästi. Vakuutusyhtiöistä tuli hintatietoisempia ja se on ollut keskihintaisille ja kustannustehokkaille vauriokorjaukseen erikoistuneille liikkeille hyvää aikaa. Autokaupoilla taas on menossa isoja yt-neuvotteluja, Marttila kuvaa muutosta.

Hänen mukaansa vakuutusyhtiöt ovat myös halukkaita solmimaan satojen erillisten sopimusten sijaan yhden sopimuksen, jolla he saavat vaivattomasti paikalliset korjauspalvelut.

Suurin osa ajoneuvojen vaurioista syntyy pysäköintipaikoilla, mutta edelleen isoimmat rutut syntyvät liukkailla.

– Näissäkin on alueellisia eroja. Esimerkiksi Kangasalla ihmisten liikkuminen eli mökkikausi lisää vahinkoja runsaasti.  Sastamalan ympäristössä on paljon peurakolareita erityisesti syksyllä. Joskus luonnonilmiöt teettävät töitä. Vammalan raekuurot työllistivät toista vuotta, Johannes Marttila kuvaa.

 

Johannes Marttila myi Hämeen Kolarikorjauksen 11 yrittäjävuoden jälkeen Autoklinikalle. Henri Nieminen ja Anssi Kylkilahti konepellin kimpussa.

Autoklinikan Kangasalan toimipisteeseen rakennetaan lisää tilaa peltikorjaamolle. Ilman sivupeilejä peruutus maalauskammioon on tarkkaa puuhaa. Ratissa Henna Leinonen.