Loisto-otoksen ottamista auttoivat loisto-olosuhteet ja hyvä piilopaikka

Pelisalmella kuvatun joutsenen tarina oli isosti esillä viime viikolla Helsingissä pidetyillä viinimessuilla. Kuvan joutsen päättyi kuohuviinipullon etikettiin reilu vuosi sitten. Kuva: Tero Hakala

Kangasalla kuvattu joutsen päätyi Alkon Suomi 100 Kuulea -kuohuviinin etikettiin. Pelisalmella asuva ammattikuvaaja Tero Hakala ikuisti laulujoutsenen huhtikuussa 2014.

– Alkuperäisessä kuvassa joutsen katsoo auringon suuntaan etelään, mutta etikettikuvassa suunta on käännetty vastakkaiseksi, Hakala kertaa.

Pelisalmella omaa kuvastudiota pyörittävä Hakala kertoo, että linnun tie etikettiin oli varsin mielenkiintoinen.

– Studioni sijaitsee ihan Längelmäveden rannassa. Eräänä aurinkoisena iltapäivänä huomasin järvellä yhden joutsenparin ja lähdin kuvaamaan, Hakala muistelee.

Hakala pääsi kuvaamaan joutsenia naapurinsa saunalautan takaa puolittain piilosta. Mies oli juuri hommannut uuden pitkän objektiivin, jota hän pääsi heti testaamaan käytännössä. Linnut keimailivat, pärskyttivät vettä ja pesivät siipiään, ehkä esiintyivätkin toisilleen vähän.

Tero Hakala on pyörittänyt kuvastudiota Pelisalmella vuodesta 2011. Taustalla näkyy joutsenten kuvauspaikka. – Joutsenet viihtyvät hyvin Längelmävedellä, ja niitä näkeekin siellä paljon, Hakala sanoo.

– Aurinko paistoi hieman sivusta ja ilma oli hyvin kuvauksellinen. Aurinko paistoi etelästä ja maalasi kuvan taustan lähes mustaksi. Joutsenet pärskyttelivät vedessä aikansa ja pääsin kuvaamaan niitä aika rauhassa, vaikka kyllä ne tiesivät, että olen siellä, Hakala kertoo.

Hakala otti kuvaussession aikana yhteensä 275 kuvaa. Kuvien ottamisen jälkeen mies latasi niitä Shutterstockin, kansainvälisen kuvatoimiston, arkistoon. Viime talvena Hakalan vaimo bongasi tutunnäköisen kuvan lukiessaan Anna-lehteä, johon oli koottu Suomi 100 -henkinen artikkeli. Artikkelissa esiteltyjen tuotteiden joukossa oli esitelty Kuulea-kuohuviini etiketteineen.

– Katselimme etikettiä aikamme ja vertailimme siinä jo joutsenen höyhenten asentojakin. Lopulta totesimme, että hienoa, kyllä kuva on minun ottamani.

Silkasta uteliaisuudesta Hakala alkoi selvittää, mitä reittiä pitkin joutsen oli etikettiin asti lentänyt. Hän soitti Bernard-Massardin valmistaman viinin maahantuojalle Helsinkiin.

– Sitä kautta selvisi, että kuva valikoitui etikettiin esimerkiksi hakusanojen ”Suomi” ja ”joutsen” avulla. Se on melkoinen sattuma, sillä Shutterstockissa on yhteensä noin 150 miljoonaa kuvaa, ja joutsenaiheisia kuviakin siellä on yli 130 000. Hakusanaparilla ”joutsen” ja ”Suomi” kuvia löytyy edelleen yli 480, Hakala tietää.

Oma yritys vuodesta 2011

Tero Hakala on pyörittänyt omaa kuvastudiota Pelisalmella vuodesta 2011 alkaen. Studion hän perusti sen jälkeen, kun työt loppuivat tietoliikennealan yritys Nokialla.

– Teen paljon erilaisia kuvauksia ja nettisivustoja, pian 18 vuotta Pelisalmella asunut Hakala toteaa.

Tero Hakala otti vedessä ilakoineista joutsenista yhteensä 275 kuvaa. Etikettiin päätyneen otoksen lisäksi kameralle tarttui toinen toistaan hienompia ruutuja. Kuva: Tero Hakala