– Meillä kävi tuuri, sillä pelimme värimaailma on oranssi-musta ja sama toistui osastollamme. Olimme itsekin pukeutuneet näihin väreihin. Sitten vielä tapahtuman kaulanauha oli samanvärinen, tuotevastaava Ronja Lindström Cames Cult Ny:stä kertoo.
Osaston somisteena oli iso, yrityksen omalla logolla varustettu juliste ja yrittäjät jakoivat kävijöille logolla varustettuja tarroja.
Neljän yhdeksäsluokkalaisen nuoren naisen yhteinen Cames Cult NY palkittiin Nuori Yrittäjyys -kilpailun Pirkanmaan aluefinaalissa parhaasta messupisteestä. Yritys lähtee edustamaan Pirkanmaata Helsingissä pidettävään valtakunnalliseen finaaliin yhdessä neljän muun NY-yrityksen kanssa.
Cames Cult Ny tuottaa lautapelejä, joissa mysteerin ratkaisu on pääosassa. Tapahtumat sijoittuvat Kulttikylään, jonka pelilauta on piirretty käsityönä. Taiteellisesta ilmeestä vastaa yrityksen artisti Heidi Kemppainen.
Pelilaudan lisäksi peliin kuuluu laminoituja kortteja joiden avulla eri tutkijoiden roolin ottavat pelaajat ratkaisevat Johanna Eerikintyttären murhaa.
– Pelissä on vain yksi oikea vastaus, minkä vuoksi pelin voi pelata vain kerran, peli-idean kehittäjä Sonja Järvi kertoo.
Ihan yksinkertainen ratkaisu ei ole. Ennen pelin markkinoille tuloa sitä testasi kolme eri testiryhmää. Näiden ryhmien pelaajista vain yksi löysi peliin oikean ratkaisun.
Kulttikylä-pelin lauta ja kortit sekä pelilaatikko ovat huolellisesti tehtyjä ja tyylikkäitä. Yrityksellä on kehitettynä samalle pelilaudalle myös kaksi muuta variaatiota.
– Olemme saaneet tuotteemme oikeasti markkinoille. Tätä on myyty jo kymmenen kappaletta, Cames Cult Ny:n rahastonhoitaja Stiina Mikkonen kertoo.
Paras tuote voi olla mitä vain
Anna Tapion koulusta lähtee Helsinkiin myös toinen NY-yritys, PI3D Ny eli ”Printing in 3D”. Pirkanmaan aluefinaalissa parhaasta tuotteesta palkittu yritys valmistaa tuotteita 3D-tulostimilla.
– Teemme tietokonemallinnuksen asiakkaan tilaamasta tuotteesta ja sitten tulostamme sen asiakkaan toivomilla väreillä. Käytämme tulostuksessa biohajoavaa maissipohjaista materiaalia, yrityksen toimitusjohtaja Aleksi Mäkinen kertoo.
Yrittäjät käyttävät tuotteiden valmistamiseen itse omistamiaan 3D-tulostimia. Mäkinen, samoin kuin tuotekehittäjä Aleksi Lappalainen ovat itse koonneet omat tulostimensa tilaamistaan osista. Talouspäällikkö Sakari Saaren laite puolestaan on ostettu valmiina.
PI3D Ny:n markkinoinnista ja myynnistä vastaa Vili Tuohimaa, jolla on selkeä visio yrityksestä. PI3D Ny:llä on asiakkaalle räätälöitävien tuotteiden lisäksi olemassa valmiita malleja, joita voi tilata.
– Tällä hetkellä liikevaihtomme on 60 euroa, mutta tiedossa on jopa 400 euron tilaus, Mäkinen kertoo.
Yritys on tehnyt muun muassa Mäkisen artesaaniksi opiskelevalle äidille partikkeleja, joiden avulla tämä saa valmistettua eri muotoisten korujen valamisessa tarvittavia kipsimuotteja. Iso tilaus puolestaan koskee auton renkaan koristeiksi tulevia vannekeskiöitä.
– Parhaillaan valmistamme Cames Cult NY:lle pelinappuloita, Saari kertoo.
PI3D Ny vastaa itse laitteidensa huollosta. Mäkinen on juuri paikannut tulostimestaan rikki menneen osan käyttäen hyväksi tulostusmateriaalia.
– Koska olen itse koonnut laitteen, tiedän, mikä osa kuuluu mihinkin ja korjaaminen onnistuu.
Yrittäjyyden opiskelu tukee tulevaisuutta
Palkittujen NY-yritysten nuorten tulevaisuuden suunnitelmat ovat osalla selvillä, osalla auki.
– Tällä kurssilla on saanut hyvää kokemusta, Ronja Lindström kiittelee.
Sonja Järvi pitää messuilta saatua rohkeutta arvokkaana oppina.
– Siellä täytyi ottaa yhteyttä vieraisiin messukävijöihin.
Järvi kehuu kurssin kehittäneen myös yhteistyötaitoja.
– Me olemme pohtineet omia vahvuuksiamme kurssilla ja tehtävät määräytyivät pitkälti niiden mukaan. Yrityksessämme olemme sopineet kaikista asioista yhdessä, ennen kuin on tehty mitään.
Anna Tapion koulussa yrittäjyyttä opettavat Eetu Sivula ja Anita Reinikka kertovat, että yrittäjyyskurssilla nuoria opetetaan tuomaan esiin osaamistaan ja persoonallisia vahvuuksiaan.
– Kasvatamme sisäistä yrittäjyyttä. Aihe on tärkeä, koska yrittäjäasenteella pystyy parhaiten työllistämän itsensä, Reinikka toteaa.
Yrittäjyyskasvatuksen suurimpia haasteita ovat heidän mielestään nuorten motivaation puute sekä ikäluokalle tyypilliset ongelmat itsetunnon kanssa.
– Tärkein tehtävämme on tukea näitä nuoria ja vahvistaa heitä, Reinikka sanoo.
Motivaatio löytyy helpoimmin oman sisäisen kutsumuksen sekä onnistumisen elämysten kautta.
– Yläasteen lopulla tarvitaan ehdottomasti opetusta, joka kannustaa itsenäiseen tekemiseen sekä suuntautumaan koulun ulkopuoliseen maailmaan, Sivula sanoo.