Autokouluyrittäjä näkee ajokorttiuudistuksessa sekä huonoja että hyviä puolia

10.07.2018 10:01

Uudistuksen myötä astui voimaan monia muutoksia. Esimerkiksi ajokortin suorittajan pakolliset teoria- ja ajotunnit vähenevät huomattavasti.

– Uudistuksessa on puolensa ja puolensa, Järvikulman autokoulun yrittäjä Jyrki Annala Kangasalta ruotii heinäkuun alussa voimaan tullutta ajokorttiuudistusta.

Ajokorttilain uudistamisen myötä ajokortin suorittajan pakolliset teoria- ja ajotunnit vähenevät huomattavasti: Jatkossa B-ajokorttia suorittavalta vaaditaan neljän tunnin teoriaopetus, kymmenen ajotuntia sekä riskientunnistamiskoulutus, joka sisältää neljä tuntia teoriaopetusta ja neljä ajotuntia.  Samalla luovutaan kaikille yhteisestä, samansisältöisestä opetussuunnitelmasta.

– Tämä tarkoittaa sitä, että ajokorttia suorittavien tiedolliset valmiudet heikkenevät huomattavasti niiden osalta, jotka eivät oleellista tietoa osaa tai viitsi itsenäisesti opiskella, Annala näkee.

Uudistuksen myötä ajokortin suorittamisesta kolmivaiheisesti luovutaan, ja nykyinen syventävä vaihe korvataan riskientunnistamiskoulutuksella, joka suoritetaan jo ennen inssiajoa.

– Nykyisin aika moni autokouluun tuleva lähtee harjoittelemaan ajamista ihan alkeista lähtien. Pakolliset tuntimäärät tuntuvat aika pieniltä, etenkin kun kuljettajantutkinnon vaatimuksia samalla kiristetään. Inssiajo on tähän asti kestänyt 30 minuuttia, lakimuutoksen jälkeen sen kesto on 45 minuuttia, Annala miettii.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista perustellaan muutosta sillä, että se tekee mahdolliseksi entistä yksilöllisemmät polut ajokortin hankkimiseksi. Tarkoitus on, että jokainen hankkii opetusta riittävän määrän ennen kuljettajatutkintoon osallistumista.

– Oleellista ei ole se, missä ja miten opetus on hankittu vaan se, että uudet kuljettajat tulisivat entistä valmiimpina liikenteeseen, osastopäällikkö Kimmo Pylväs Trafista painottaa.

Annala uskoo nykyisten pakollisten tuntimäärien riittävän niille, joilla on jo ennestään kokemusta mopoautolla tai kevytmoottoripyörällä ajamisesta. Täysin alkeista lähtevät eivät sen sijaan miehen mielestä saavuta lakiesityksen tuntimäärillä riittävää ajovarmuutta.

– Autokoulujen mainekin tässä on pelissä. Kauhukuva on se, että ajokorttia ajavat alkavat valittaa autokoulujen ehdottamista ylimääräisistä ajotunneista. Kukaan yrittäjistä ei varmasti halua oppilaitaan viilata linssiin. Inssiin on hyvä mennä sitten, kun taidot sen läpäisemiseen ovat riittävät, Annala linjaa.

Ajokorttia suorittaville uudistus merkitsee ennen kaikkea kustannusten laskemista. Kun ajokortin ajaminen autokoulussa on tähän asti maksanut helposti noin 2000 euroa, jatkossa kortin voi saada jopa noin 1000 euroa halvemmalla.

Lakiuudistuksen myötä myös lääkärinlausunto tulee esittää aikaisempaa harvemmin ajokorttia haettaessa.

– Ensimmäistä ajokorttia hakevat voivat korvata lääkärinlausunnon omalla vakuutuksella terveysvaatimusten täyttymisestä. Muutoksen taustalla on ajatus vähentää rutiiniluontoisia lääkärikäyntejä, lakimies Emilia Ojala Trafista kertoo.

Niin ikään henkilöauton ajokortin uudistaminen 70-vuotiaana hoituu jatkossa ilman erillistä lääkärissäkäyntiä.

– Lääkärinlausunto vaaditaan lakimuutoksen jälkeen vasta yli 70-vuotiailta eli käytännössä laajennettu lääkärintodistus tarvitaan vasta, kun henkilöauton ajokorttia uudistetaan 75-vuotiaana, Ojala toteaa.