Pimeen kaupan illan äiti

– Kaikki ovat alusta alkaen pitäneet tiukasti kiinni alkuperäisideasta: tarjoukset ovat voimassa vain perjantai-illan ajan. Moni käy jo iltapäivällä kyselemässä tarjoustuotteita, mutta ne otetaan esiin vasta kello 17, Annikki Westman kertoo.

Pälkäneläisyrittäjät kokoontuvat muutaman kerran vuodessa yhteisille aamukahveille, joissa vaihdetaan kuulumisia ja suunnitellaan yhteistapahtumia. Reilut viisi vuotta sitten pöydän äärellä innostuttiin aivan uudenlaisesta ideasta.

Naisten vaate- ja liiviliike Fiinaa pitävä Annikki Westman kertoi törmänneensä lomareissullaan uudenlaiseen kauppatempaukseen: kylän liikkeet Alkoa myöten pitivät ovensa auki yöhön saakka. Hulvaton tapahtuma veti väkeä raitin täydeltä.

Parhaat ideat ovat lainattuja. Pälkäneläisliikkeiden yrittäjät uskoivat, että vastaava voisi toimia myös täällä. Syntyi Pimeen kaupan ilta.

 

Tarjoukset voimassa vain yhden illan ajan

Pälkäneläisliikkeet olivat ennenkin ideoineet jatkoaikaa, jotta muualla töissä käyvät ehtisivät asioille kotikylällään. Yksinyrittäjien ja pikkuliikkeiden on kuitenkin vaikea jatkaa muutenkin pitkää päiväänsä. Säännöllinen jatkoaika kävisi raskaaksi, mutta kertaluonteinen tempaus ei olisi ongelma.

Kaikki aamukahvipöydän keksinnöt eivät ole edenneet toteutusasteelle, eivätkä kaikki kerran kokeillut ideat ole jääneet elämään. Pimeen kaupan illasta kaikki sen sijaan innostuivat saman tien. Syyskuun lopussa 2014 ensimmäistä kertaa vietettyyn kauppailtaan ladattiin ainutlaatuisia tarjouksia ja kehiteltiin monenlaista ohjelmaa.

– Kaikki ovat alusta alkaen pitäneet tiukasti kiinni alkuperäisideasta: tarjoukset ovat voimassa vain perjantai-illan ajan. Moni käy jo iltapäivällä kyselemässä tarjoustuotteita, mutta ne otetaan esiin vasta kello 17, Annikki Westman kertoo.

 

Markkinameininki vetää väkeä raitille

Pimeän kaupan iltana aloittanut tapahtuma muokkasi pari vuotta sitten nimeään, koska Hämeenlinnan yrittäjät olivat rekisteröineet nimen. Nyt vastaavia iltoja vietetään muuallakin, sillä muun muassa kauppakeskukset ovat totuttaneet asiakkaat kauppatempauksiin. Niistä on tullut eräänlaista ajanvietettä.

– Ihmiset lähtevät liikkeelle, kun heidät kutsutaan kauppaan. Väkijoukon mukana on helppo lähteä kiertelemään, vaikkei olisi edes ostamassa mitään, Annikki Westman sanoo.

Pimeen kaupan illassa osa on liikkeellä poskettomien tarjousten perässä, osa lähtee kulkemaan ja katsomaan kylänraitille levittäytyvää markkinameininkiä.

– Väki kiittelee, että on hienoa, kun kylällä tapahtuu, ja porukkaa on niin, että parkkipaikkoja saa etsiä.

Kontrasti arkeen on suurimmillaan syksyllä, kun vilkkaan ja valoisan kesän jälkeen kylä on hiljennyt ja pimentynyt.

– Ei me heinäkuussa tarvita lisää asiakkaita, vaan silloin kaikilla on kädet täynnä töitä muutenkin, Annikki Westman sanoo.

 

Poistotuotteita Pimeissä pusseissa

Viidettä Pimeen kaupan iltaa vietetään perjantaina 28.9. kello 17–21. Fiinassa tapahtuman suunnittelu ja valmistelu on aloitettu hyvissä ajoin.

– Suuri osa tarjoustuotteista on tilattu varta vasten tapahtumaa varten, Annikki Westman kertoo.

Fiinan poistomyynti tapahtuu tällä kertaa pimeiden pussien avulla.

– Alamme maanantaina pinota poistotavaraa pinoihin koon mukaan. Ne pakataan mustiin pusseihin, jotka myydään 20 eurolla. Asiakas ostaa sian säkissä: jossain voi olla 50 euron tavarat ja jossain 200 euron tuotteet. Lisäksi kahteen pussiin sujautetaan 50 euron lahjakortti.

Vaatekaupan syksy on ollut vilkas jo ennen kauppatempaustakin, sillä liike ei enää hiljene takavuosien tapaan syksyllä, kun kesäasukkaat palailevat kotiin.

– Kesä on ollut jo monta vuotta tosi hyvä, mutta nykyisin kauppa käy loka-marraskuulle saakka.

 

Maaseutukohteet tuovat vakioasiakkaita

Mökkipaikkakunnan kaupalle kesä on poikkeuksellista aikaa, sillä perheen kanssa lomailevat ihmiset ovat hyvällä fiiliksellä ja lomarahojen ansiosta lompakossa on hieman ylimääräistä.

Pälkäneen kesää vilkastuttavat tuhansien mökkiläisten lisäksi myös päivämatkalaiset. Muun muassa Niitty-Seppälän ja Rönnvikin liikkeelle houkuttamat asiakkaat poikkeavat mielellään myös maaseudun palveluiden pariin.

Annikki Westman sanoo saaneensa tällaisista maaseutumatkaajista paljon vakioasiakkaita. Nykyisin yli puolet asiakkaista tulee kotikuntaa kauempaa – mutta eivät itsestään.

– Koko ajan pitää markkinoida. Ja mainonnalle pitää olla myös katetta: tuotteiden ja palvelun pitää olla kunnossa.

 

Kaupungissa kesä on hiljainen

Annikki Westman sanoo toisinaan päivittelevänsä, miten pienesti hän 15 vuotta sitten aloitti. Moni ihmettelee edelleen, miten pieni vaatekauppa voi pärjätä pikkupitäjässä, kun se ei ole edes keskustassa.

Fiina on vaihtoehto ketjukaupoille. Täyden palvelun talo tarjoaa helppoutta: Westman tuntee asiakkaansa ja osaa ja suositella hankkia kaikenkokoisille sopivia vaatteita.

– Koko ajan on pidettävä silmät ja korvat auki, jotta tietää, mitä asiakkaat tarvitsevat.

Westman oppi varsin nopeasti, että isot koot eivät pääty 46:een. Valikoimista löytyy kaikki alusvaatteista alkaen. Saman katon alla toimii myös ompelija, joten myös korjaus- ja mittatilaustyötkin hoituvat helposti.

Westman ei kadehdi kaupunkien kollegoita, sillä hän tietää heidän painiskelevan aivan samojen ongelmien kanssa.

– Ei ihmisiä saa liikkeisiin kaupungeissa yhtään sen helpommalla kuin maallakaan. Ja kaupungissa tuskaillaan hiljaisen kesän kanssa, kun asiakkaat lähtevät maalle.

Pimeen kaupan ilta syntyi Annikki Westmanin tuomasta ideasta.