Kautialan koulussa koko kylä oppii – oppilaat opettivat kurssilla iäkkäille tietotekniikkaa

Vanhempi oppilas ohjaa nuorempaa, asioita uskalletaan kokeilla rohkeasti ja usein oppilaat hoksaavat jo ennen opettajaa – Kautialan koulussa on pyritty kulkemaan tietoteknisissä asioissa eturintamassa. Niinpä koululla hoksattiin nopeasti lyödä yhteen osaaminen ja sen tarve, kun Valkeakoski-opisto kutsui Kautialan kyläläisiä viime talvena keskustelemaan opiston toiminnasta ja esiin nousi toive ikäihmisten ATK-alkeiskurssista.

Tänä syksynä oppilaat lähtivät avustamaan vanhuksia tablet-tietokoneen käytössä kansalaisopiston kurssilla, joka järjestettiin koulun tiloissa.

Kurssi järjestettiin kolmena peräkkäisenä maanantaina kahden ja puolen tunnin jakso kerrallaan. Oppilaat avustivat senioreita yhden oppitunnin pituisen ajan jokaisella kerralla. Ohjaajina oli seitsemän Kautialan koulun neljäsluokkalaista, ja jokainen kurssilainen sai oman henkilökohtaisen laiteoppaan.

Kautialan koulun rehtorin Anssi Paavolan mukaan oppilaiden aiemmin hankkima osaaminen saatiin mukavasti käyttöön. Koulussa onkin puhuttu paljon jakamisen kulttuurista: tiedon ja osaamisen jakamisesta kaikille sekä muiden opettamisesta. Näin osaaminen monistuu. Se on kuitenkin edellyttänyt opettajilta uskallusta päästää oppilaat irti – toki opettajan omaa roolia unohtamatta.

Uusia kokemuksia kurssilla saivat myös ohjaajina toimineet asiantuntevat oppilaat.

Kautialan koulun neljäsluokkalaiset tutustuttivat iäkkäitä kyläläisiä tablet-tietokoneisiin. Rehtori Anssi Paavolan mukaan kokemus oli puolin ja toisin antoisa, ja ikäpolvet lähenivät mielekkäällä tavalla. Koulussa ohjelma tai sovellus otetaan haltuun rauhassa yksi kerrallaan. Opetussuunnitelma korostaa tietotekniikan hyödyntämisessä yhdessä tekemisen ja oivaltamisen iloa sekä itselle sopivien työskentelytapojen löytämistä.

– Oppilaat saivat hyvän kokemuksen ohjaamisesta, ja seniorit kokivat saaneensa varmuutta laitteen käyttöön ja turha varovaisuus laitteita kohtaan hälveni, Paavola kertoo.

Kurssilaiset olivat oppilailta saamaansa apuun ja ohjaukseen erittäin tyytyväisiä ja muistivatkin ohjaajiaan runsain kiitoksin. Kurssilla keskityttiin laitteen käytön perusasioihin, mutta niiden lisäksi ehdittiin laatia esitysohjelmalla pieni esitys, jossa yhdistettiin liikkuvaa kuvaa, ääntä, tekstiä ja musiikkia.

Tällä oli osittaisena tarkoituksena antaa iäkkäille laitteen käyttäjille työkaluja omatoimiseenkin työskentelyyn.

– Tällaisella ohjelmalla voisi hyvinkin laatia esityksiä vaikkapa entisistä esineistä, asioista ja tapahtumista vanhojen valokuvien avulla, rehtori Paavola tuumaa.

Tietotekniikka ei kuitenkaan ole pelkkää auvoa, ja se on huomattu myös Kautialan koulussa. Kun takana on ollut koneiden ”kaatumisia”, epäonnistuneita kirjautumisia ja töiden katoamista bittiavaruuteen, on paluu vanhaan tuntunut välillä järkevältä ajatukselta.

– Aloitimme täällä kunnolla sen jälkeen, kun verkko saatiin kunnolla toimimaan. Sitä ennen ei tullut kuin digihypähtelyjä digiloikan sijaan. Osallistuminen Hundred-hankkeeseen toi paljon, koska asioita oli vain kokeiltava ja eteenpäin mentävä.

”Älylaitteista” huolimatta lukutaito ja tiedon etsiminen, löytäminen, jäsentäminen sekä ymmärtäminen ovat Paavolan mukaan kaiken perusta.

– Erinomaisia käyttöliittymiä ovat yhä oppikirjat, vihkot ja kynät. Niillä aina aloitamme edelleenkin. Ensin opetellaan tiedon esittämistä perinteisesti siistinä vihkotyönä ja ahkera työn teko. Tietokone on perustyökalu, jolla työskennellään sähköisessä Office 365-ympäristössä.  Ipad puolestaan on aivan loistava mauste, jossa on paljon oppilaita viehättäviä kivoja sovelluksia.