”Kukapa ei rakastuisi Pälkäneen kauniisiin vireisiin kyliin” – Kylä-Tinder auttaa löytämään uusia kohteita kesän matkailuun

Kotimaanmatkailu on nostanut päätään viime vuosina, kun monet matkailijat ovat entistä tietoisempi kaukomatkojen ilmastovaikutuksista. Mutta kuinka löytää kiinnostavimmat kohteet läheltä?

Pälkäneen kunta on lähtenyt etsimään kysymykseen innovatiivista ratkaisua ja tuo tänä kesänä kiinnostavat kohteet matkailijalle nähtäväksi Kylä-Tinderin avulla.

– Tinder on tämän päivän juttu, jolla tavoitetaan uutta ja etsitään sitä oikeaa. Me valjastimme sen uusien paikkojen etsimiseen. Ajatuksena on, että olemme kaikki persoonia, ja eri ihmisille kolahtavat eri asiat. Juuri siinä Kylä-Tinder on hyvä, kun jokainen voi poimia ne kohteet, mitkä kolahtavat, kertoo Pälkäneen kulttuurisuunnittelija Marketta Pyysalo.

Ideaa kehittämässä ja toteuttamassa on ollut tamperelainen mainostoimisto Creative crue, joka on jo pidemmän ajan ollut mukana Pälkäneen matkailumarkkinoinnin kampanjoiden suunnittelussa. Tänä vuonna Matkailumarkkinoinnissa haluttiin nostaa esille kylät.

Juha Siirtola on ollut mukana kehittämässä Kylä-Tinderiä.

– Muunsimme maailmalla vahvana matkailutrendinä olevan island hoppingin eli saarihyppelyn uuteen muotoon village hopping -seikkaluksi. Tylsän kohteiden listaamisen sijaan rakensimme idean Tinder-muotoon, sillä kukapa ei rakastuisi Pälkäneen kauniisiin vireisiin kyliin. Ja eihän sitä tiedä, jos matkalainen löytää samalla kyliltä elämänsä matkaoppaan seurakseen, kertoo strategi Juha Siirtola mainostoimistolta.

Kylät ovat olleet laajemminkin teemana Pälkäneellä jo jonkin aikaa.

– Olemme työskennelleet kylien kanssa ja kylät ovat paljon myös itse miettineet vetovoimaisuutta, kertoo Marketta Pyysalo.

Kylä-Tinderiäkin varten kyläyhdistykset valjastettiin apuun. Yhdistysten avulla palveluun kerättiin kohteet ja kuka tahansa sai ilmoittaa omansa mukaan.

Kylä-Tinder ja sen ympärillä toimiva Hulluna Kyliin -kampanja polkaistiin käyntiin ennen juhannusta. Toistaiseksi saatu palaute on ollut positiivista.

– Ihmiset pitävät sekä suomalaisten kylien nostamisesta esiin että Tinder-ajatuksesta toteutuksen takana, kertoo Juha Siirtola

– Konseptin raikkaudesta ja hauskuudesta on tullut palautetta, Pyysalo jatkaa.

Kylien erilaisia kohteita pääsee valkkailemaan omalle listalle Tinderin tyyliin. Ulkoasu ja toteutus ovat hyvin esikuvansa kaltaisia.

– Paljon viisaampia olemme syksyllä, kun nähdään miten ihmiset ovat löytäneet Pälkäneelle ja miten pälkäneläiset ovat löytäneet täältä uusia paikkoja. Sehän tämän perimmäinen tavoite kuitenkin on, avata kylien kirjo.

Pälkäneellä on panostettu matkailumarkkinointiin viime aikoina. Juha Siirtolalle tässä panostuksessa mukana oleminen on ollut antoisaa.

– Projekti on antanut hienon mahdollisuuden suunnitella pienehkön paikkakunnan matkailumarkkinointiin hieman erilaista lähestymiskulmaa. Joka vuosi, kuten nytkin, Jaana Koivisto on lähtenyt rohkeaan markkinointisuunnitelmaan mukaan oikealla edelläkävijöiden asenteella: pitää uskaltaa katsoa ennakkoluulottomasti pienuuden yli ja ottaa vertailukohdat maailmalta.

Kylä-Tinderin insipraationa ollut Tinder auttaa ihmisiä löytämään rakkautta. Kylä-Tinderissä rakkautta etsitään kylistä, eivätkä sovelluksessa esillä olekaan ihmiset vaan matkailukohteet. Kylä-Tinderin markkinoinnissa nämä asiat menivät kuitenkin hetkeksi sekaisin.

Ensimmäisten mainosten jälkeen huomattiin, että ero treffipalveluun on tehtävä selvemmäksi.

– Yksi asia, johon emme ennakkoon osanneet varautua, ilmeni kampanjan digimarkkinoinnissa. Mainosbannerin teksti ”Löydä Kylä-Tinderistä uutta koettavaa kesäksi” yhdistettynä eloisaan ja aktiiviseen naisen kuvaan sai pääosin nuoret miehet kiinnostumaan mainoksesta. Muutimme mainostekstiä niin, että heti käy ilmi, että treffiseuran sijaan Kylä-Tinderistä löytyy matkakohteita. Treffiseuraa voi löytää sitten paikan päältä kylistä, kertoo Juha Siirtola kommelluksesta.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
SHL DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.