Jatkuva asiakasmäärän kasvu näkyy Aito Säästöpankin tunnusluvuissa

– Asiakasmäärämme on kasvanut puolessa vuodessa 1541 tulijalla. Taseemme, luottojemme määrä sekä liikevoittomme kehittyvät koko toimialan vastaaviin lukuihin verrattuna kiitettävästi, Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen sanoo.

Kymmenen pirkanmaalaisen kunnan alueella vuodesta 2010 lähtien toiminut Aito Säästöpankki on jatkuvan kasvun myönteisessä kierteessä. Toimitusjohtaja Pirkko Ahonen sanoo rahalaitoksen avainlukujen kehittyvän suotuisasti jo siitä syystä, että pankin asiakasmäärä on suurentunut tuhansittain jo seitsemän vuoden ajan. Pankilla on nyt 47 916 aktiivista asiakasta. Tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana uusia asiakkuuksia solmittiin 1 541.

Pirkko Ahosen mukaan ihmiset seuraavat aktiivisesti julkista keskustelua, jota yhteiskunnassamme käydään pankkisektorin tiimoilta. Hän tietää muun muassa uutisten vaikuttavan kuluttajien halukkuuteen vaihtaa pankkiaan.

– Pankin on lunastettava joka päivä antamansa lupaukset. Jos luottamus rikkoutuu, asiakas äänestää jaloillaan. Tänä aikana ystävän tai tuttavan antama suositus on tehokkain mainos. Jo tämä osoittaa, että asiakkaat ovat valveilla, hän tarkentaa.

Ahosen mukaan juuri asiakasmäärän suotuisa kehitys antaa kestävän perustan pankin tulevaisuuden rakentamiselle.

Koko säästöpankkiryhmä investoi voimakkaasti peruspankkijärjestelmänsä uudistamiseen. Ahosen mukaan säästöpankkien verkko- ja mobiilipalvelut ovat toimialan kehityksen kärjessä.

Konttoriverkosto kiinnostaa suurta yleisöä. Konkaripankkiirin mukaan Aito Säästöpankin 14 konttorin verkosto on oikein mitoitettu.

– Kehitämme toimintaamme ja palveluitamme seuraten tarkasti asiakkaiden tarpeiden ja vaatimusten muuttumista. Toteutimme viime vuodenvaihteessa mittavan organisaatiouudistuksen, jonka keskiössä oli konttoreidemme johtamiskulttuuri. Nyt meillä on neljä säästöpankkiiria, jotka vastaavat konttoreidemme arjesta. Remontin myönteiset seuraukset ovat jo konkretisoituneet, Ahonen kiittelee.

Säästöpankkiiri Aarne Pitkänen vastaa Pälkäneen, Luopioisten ja Valkeakosken konttoreista.

– Julkisuudessa keskustellaan paljon pankkien kassapalveluista. Olemme räätälöineet jokaisen konttorin kassapalveluiden tarjontaa niiden toimintaympäristön mukaan. Tosiasia on, että kassa-asiointien määrä on pienentynyt merkittävästi. Jokaisessa konttorissa henkilökohtaisten asiakasneuvojien asiakastapaamiset ovat moninkertaiset tiskillä asiointeihin verrattuna, Ahonen vertailee.

Perinteisesti uusien asuntoluottojen määrä on ollut pankkien ruokahammas. Aito Säästöpankki on asuntolainoittajana kukkulan kuningas 6,6 prosentin kasvuluvullaan. Pankin asuntolainakanta kasvoi moninkertaisesti verrattuna koko valtakunnan asuntolainamarkkinan kasvuun.

– Asuntokauppa käy vilkkaana etenkin kevät- ja kesäaikaan. Touko-, kesä-, heinä- ja elokuu ovat asuntolainojen myynnin kulta-aikaa. Kaiken kaikkiaan asuntokauppa on vilkasta. Hintakuplista on turha puhua maakunnassamme, Ahonen luonnehtii.

Aito Säästöpankin asiakasvarat kehittyivät erittäin suotuisasti. Kasvuprosentti on 5,1. Pirkko Ahosen mukaan koko toimialan olisi löydettävä viisastenkivi, jolla ihmiset aktivoitaisiin sijoittamaan rahansa tuottavasti. Eurojen kiertoon laittaminen koituisi koko talouselämän ja siten myös yhteiskuntien hyväksi.

Varainhoidosta on varttunut uusi tulonlähde. Varainhoidon kasvuprosentti on 4,8.

Aito Säästöpankin liikevoitto näyttää ennätyksellistä 4,2 miljoonaa euroa ensimmäiseltä vuosipuoliskolta.

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.
SHL DIGI tutustumistarjous 8 viikkoa 3,90 €.