”Experience nothing”, ”Parasta aikaa” ja ”Oksalla ylimmällä” – tunnuslauseilla kunnat voivat erottua tai hukkua massaan, vaikka teot ratkaisevat

”Täältä virtaavat vedet ja elinvoima”. Kivijärven kunnan tunnuslauseessa voi pessimisti halutessaan nähdä ripauksen pälkäneläisyyttä.

Parasta aikaa Pälkäneellä mietitään, millä konsteilla kunnan talous saataisiin oikaistua ja vaatisiko se mahdollisesti alakouluverkon supistamista kahteen kouluun. Kuntakeskuksen läheisyydessä väännetään korkeita oikeusasteita myöten kättä siitä, minne pohjavesi harjun kupeesta virtaa, pitääkö huonolaatuiseksi todettua pohjavettä suojella yritystoiminnan kustannuksella ja toisaalta antaa toiselle yritykselle toimintamahdollisuudet luonnon kustannuksella.

Samanaikaisesti Pälkäneellä – kuten muuallakin – pohditaan, miten kunta voisi erottua edukseen kilpailussa matkailijoista sekä uusista asukkaista ja yrityksistä. Tunnuslauseiden kisassa vastapuolelta ovat viime vuosina löytyneet muun muassa ”Rauhallinen alue täynnä elämää” (Kruunupyy), ”Lähellä on tilaa” (Lapinjärvi), ”Pieni ja pirteä” (Merijärvi) ja ”Elämisen laatua ja rauhallisuutta” (Multia). Isoissa kaupungeissa iskulauseille on oltu nihkeitä, ja esimerkiksi Tampereella päädyttiin ”Tampere. Finland” -linjauksella varman päälle ottamiseen.

Padasjoella haluttiin erottautua joukosta: tuore ”Experience nothing” – ”Koe ei mitään” – on tunnuslause, joka itseironisuudessaan jää mieleen muiden kuntien ”Hyvä paikka asua, elää ja yrittää” -tyyppisten iskulauseiden joukossa. On Padasjoella toki viestissään takana muutakin kuin huumoria: huomiota kerrotaan haluttavan kiinnittää pehmeisiin arvoihin ja pieniin itsestään selviltä tuntuviin asioihin, joita kunnassa on.

Omissa iskulauseissaan Kangasala turvaa – ymmärrettävästikin – monen tunteman laulun sanoihin ”Oksalla ylimmällä”, ja Pälkäneellä on jo vuosia luotettu lausahdukseen ”Parasta aikaa”. Sakari Topeliuksen, Gabriel Linsenin ja P.J. Hannikaisen kaltaista nimekästä ja yli vuosisadan mittaista vetoapua Pälkäne ei Kangasalan tavoin tunnuslauseelleen markkinoinnissa saa, mutta Pälkäneen tunnuksen arvoa muiden joukossa nostaa se, että kaukaisen konsultin sijaan ideointi ja toteutus on tehty aidosti paikallisin voimin.

Kuntien markkinointiin ja ”brändiin” kiinnitetään yhä paljon huomiota, vaikka tuskin kukaan valitsee kotipaikkaansa vain kunnan tunnuslauseen perusteella; vaakakupissa painavat muut tekijät ja useimmiten teot ennen puheita.

Uutta strategiaa Pälkäneelle mahdollisesti tänä vuonna harkittaessa voisikin uuden tunnuslauseen sijaan miettiä sopivaa taustamusiikkia itse strategiatyön tekemiselle. Mikä kappale kuvaisi Pälkänettä parhaiten – tai minkä laulun soisi soivan inspiraationa taustalla, kun uutta strategiaa suunnitellaan?

Voit äänestää omaa suosikkiasi oheisen linkin takaa löytyvässä kyselyssä.

Kysely: Millaisen musiikin tahtiin Pälkäneen uusi strategia syntyisi sujuvimmin?